Volvomekanikeren Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 hehe, den er jeg lett med på! Men ikke før jeg har fått rett propell Blir mest sannsynlig sjøsetting imorgen, men med samme propell, til jeg får skaffet den riktige! Kan være med på dragrace om vi starter i hver vår ende, og om jeg får strømmen med meg, og du får den imot deg hehehe Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Ja du er en luring du Martin men med mine 66hk og turbo så bør du ha radar i blårøyken for i det hele tatt se hvor du er. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Tviler jeg ikke på Nei huff, tror Sjømannen hadde slete med og holdt følge med deg Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Hadde nok det Martin men årsaken til at jeg tåke legger er jo at jeg aldri kjører i mer enn dorgefart så turboen får aldri gjort det den skal. Resultatet er blått så det holder når jeg først drar på. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Lurt og gå litt på max innimellom. Selv uten turbo pleier jeg og ligge på rundt 3200rpm. Så drar jeg på til MAX (3600) 4-5min før jeg kommer til kais, så den får blåst godt ut Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Ja det kan nok lønne seg. Sånn det er nå ligger det nok litt olje her og der som skal til forbrenning.... Jeg har vel knapt vært oppe i 2000 etter at toppen var overhalt, engstelig av natur. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Stemmer, du skiftet jo toppen her tidlig i sommer du! Då kan det fort lønne seg og ta det litt roligt i begynnelsen vil jeg tro Kan ikke tro den på ''innkjøres''? ettersom du ikke har skiftet stempler eller ventiler. Skiftet du ikke ventilfjærer og? De må vell innkjøres vil jeg tro? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 (redigert) Har vært og gjort endel ting i båten idag, og er endelig ferdig med malerarbeidet! Det ble ikke sjøsetting idag, ettersom jeg fortsatt venter på gjenge bakke til og gjenge opp ny gjenger i akslingen til propell-mutteren! Her er litt bilder fra båten etter en del timer med malerkosten! Styrbord side: Babord side: Toalettet: Neste prosjekt blir og få shinet opp alt treverket innvendig! Treverket i lugaren er veldig fint, men under kalesjen er det veldig utslitt: Eneste treverket under kalesjen som ser bra ut er koppholderen! Ellers står Sjømannen her og venter på og få vattn under kjølen! Ny oppdatering kommer imorgen Redigert 15.August.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Du skal ikke liste den døra til elektronikken da? Ville gjort seg det Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Har endel listearbeid som skal unnagjøres, så den skal få lister på seg deg og! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Blir bra dette Martin, skal bare se du har båt til du gifter deg. Og da blir det en annen dans . Når det gjelder min blårøyk så skal jo båten til Bildøy på fredag så får de blåse motoren så mye de vil så får vi se hva de sier. Må skifte olje først til en tykkere type, den som er på nå er tydeligvis for tynn ettersom den egentlig hører hjemme på lastebilen. Har bestemt meg for ny motor til våren, en Yanmar 72hk og da bytter jeg hele drivlinjen så får denne gamle holde ut over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Har du ikke nettopp hatt en liten overhaling på motoren din då? Blir bra med ny motor! Skal du selge den du har nå da? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Jo har hatt overhaling av toppen men synes det får være nok skruing på denne motoren, skal selge eller gi den bort til en eller annen. Får se hva jeg faller ned på, kan jo hende at jeg rett og slett bruker den som ile. Veier jo 250kg og er jo utstyrt med feste for to sjakler til kjetting.... Dette med ny motor er jo et resultat av stadige besøk hos verksted i stedet for å fylle tiden med turer og kos, til og med barnebarna nekter å være med i båten nå. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Hehe, då kan du heller gi den til meg, så jeg har noe og skru på i garasjen, så skal jeg heller støpe en ile til deg Har hatt en økt i båten idag, og fått unnagjort en hel masse! Toalettet er montert på igjen, men må skru av pumpen for og skifte pakninger som er gåen: Har også fylt på med ny grease i pakkboksen og bakover akslingen etter jeg har hatt den ute for kapping Først tok jeg vekk det jeg fikk vekk av gammal grease bak med cutless lageret: Så begynte jeg og fylle på med ny grease. Fyllte på til det kom rein og ny grease ut med cutless lageret. Presset inn litt over 1 tube med grease: Til slutt pusset jeg pakkboksen, så den ble blank og fin Har Polert og Waxet skroget: Har fått vasket fendrene, så de står litt i stil med det reine og blanke skroget! Gjenge bakken kom ikke i posten idag heller. Den er sendt fra Oslo, så den kommer vell med posten imorgen får jeg håpe! Imorgen begynner jeg på skolen igjen, så får se hva det blir tid til etter skolen! Har hatt en fin sommerferie, men nå er det over! Satser på mange fine høstturer i snekken! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Vi får se når det gjelder maskinen Martin, vil nødig gi bort noe som kanskje ikke på noen måte er brukendes når jeg bytter. Men klart du er notert om det. Ellers så ser det ut til at du fremdeles har god kontroll på skuten din, flott arbeid du gjør. Stusser litt på at du har fått inn nesten en hel tube med fett, i meste laget vel siden det er vannsmurt lager bak der. Når skal du teste etter at ny propell er montert? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Presset inn fett til det kom ut helt bak. Så hele akslingen har god smørning. Jeg fjernet grease fra inn-sugene som skal kjøle ned cutless lageret Akslingen var ganske slakk i før jeg tok båten opp, nå er den god og tight! Var endel ulyder ifra pakkboksen, men regner med det er vekke nå! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
terron Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 (redigert) Da har du gjort en stor feil med akslingsanlegget ditt. Som mange har skrevet om i en rekke med tråder - fettet som er oppe i fettkoppen er der for å smøre simringer og/eller pakninger som befinner seg rett under fettkoppen. Ved normal drift så skal man dreie lokket 1/2 omdreining pr driftstime. Noen dråper vannintrengning er normalt, men overstiger dette 10 - 20 dråper i minuttet så er det simringer og/eller pakninger som må etterstrammes. Å presse inn mer fett vil tilsynelatende stoppe en lekkasje, men det er altså ikke fettet som skal tette. Det du har gjort sjømann.22 er å fylle hele hylsa di (som skal være vannfylt) med fett. Da forhindrer du kjøling av pakkboksen, og du vil raskt få et lekkasjeproblem - i hverste fall kan pakkboksen bli så varm at den kan "skjære seg". Derfor også viktig å alltid lufte slike pakkbokser ved sjøsetting. Når du videre har presset inn så mye fett så kan dette også ha kommet helt bakover til cutlesslageret rett forran propellen. Dette er et lager som er 100% vannsmurt, dvs at du kan ødelegge lagerets evne til vannsmøring ved å grise det til med olje/fettfilm. Og et slik lager kan i hverste fall ødelegges etter bare 30 minutter hvis det er nok tilgreaset. Om det er ulyder/romling/slerk i propellanelgget så er årsaken som regel slitt cutlesslager. Redigert 16.August.2011 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Har fått tipset av en som vet hva han driver med, og har gjort dette på mange båter før, bla. dykkerbåter med 70mm aksling. Han sier cutless lageret skal være vannsmurt, og resten skal stå grease i. Når jeg dro ut akslingen når jeg tok båten på land var den full i grease i hele hylsen, og slik har det vært i alle år Har aldri hatt varmgang i pakkboksen, den har vært kjølig hele tiden, og det drypper noen dråper i minuttet! Time will show Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
terron Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 (redigert) Det er vel ganske mye som tyder på at han ikke har helt greie på det han driver med, og det du har gjort er direkte feil!!!!!! Og hva er det som skal smøres inne i hylsa - de punkter/områder som akselen slår inni hylsa fordi den er skjeiv???? Og hva med alle andre alternative/tilsvarende anlegg - i de oljesmurte systemene er det jo kun vann i hylserøret, det samme gjelder de "vannsmurte" som får kjøling fra motoren. Og hva med volvokondomet - her er jo også hylsa kun fylt med vann.Men at det alikevell har fungert OK er mer en beskrivelse av hvilke "marginer" som egentlig er på gamle konvensjonelle akselsystemer (og kanskje hvorfor noen båtbyggere fortsatt bruker disse i nye båter). I en slik båt som du har (har selv hatt sjømann 22 i 5 år med vp 2002 motor) ville jeg brukt noen 100 lapper ekstra og kastet ut den gamle pakkboksen og erstattet den med et volvokondom. Da får du mange år uten lekasjer, og med kun 1.minutt vedlikehold hver gang du setter ut båten. Redigert 16.August.2011 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Jeg har altså ikke simmeringer, jeg har hylsepakning/talgpakning. Du har rett i det du skriver, i henhold til mange akslingsystemer, men dog med simmering, noe jeg ikke har Pakkboksen luftes ved sjøsetting (løsner slangeklemmene), og cutless lageret blir trykkspylt, både lager og innsugnings hullene Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 (redigert) Det er vel ganske mye som tyder på at han ikke har helt greie på det han driver med ¨Det skal jeg love deg han har kastet ut den gamle pakkboksen og erstattet den med et volvokondom. huff, nei, skal ikke ha noe som heter volvo i båten min Neida, er fornøyd med dagens system! Er ikke så storkraven Redigert 16.August.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
terron Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Jeg skal ikke påstå at jeg har noe god peil på båter. Men etter å ha eid 5 forskjellige båter med konvensjonell aksel, samt vært aktiv deltaker i maritime miljøer og på brygger i tilnærmet 50 år - har aldri noen gang hørt om noen som i edru tilstand og med fullt overlegg påstår at hylsa skal fylles opp med fett. Søk litt på fettsmurt pakkboks sjømann.22, så kan du lese om temaet gjennom hele natten å få samme svar. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Du har sikkert rett i mye av det du sier, men velger fortsatt og stole på det jeg har gjort! Skal heller komme og beklage for at jeg ikke hørte på deg om det skjærer seg Ellers takk for masse nyttig informasjon Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
terron Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 (redigert) Det er din båt og dine valg!. Noe helt annet - et "tiltak" som jeg gjorde med min sjømann som av mange ble opfattet som meget OK var at jeg laget en laaaaaang og smal skumgummipute (5 cm. tykk) trukket med skai i samme farge som setene, som jeg lag utenpå hele den vite kanten som er bak i båten (noe ala nidelv 24). Kjøpte så rustfrie trykknapper som ble montert i gjennom skummet med 50 cm. mellomrom rundt hele, Undre delen skrudde jeg så enkelt fast i den hvite kanten. Jeg solgte forøvrig min sjømann i 2006 - fikk da 75 000 for den........ Redigert 16.August.2011 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Det mye påstålige mennessker ute og går.Men noen ganger er det lurt og høre på andre.Det er ikke alltid man har rett selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.