Jump to content

Prosjekt: Oppussing Av Sjømann22. Masse Arbeid Gjort, Mye Igjen!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

hehe, den er jeg lett med på! thumbsup.gif Men ikke før jeg har fått rett propell flag_bp.gif Blir mest sannsynlig sjøsetting imorgen, men med samme propell, til jeg får skaffet den riktige! yesnod.gif Kan være med på dragrace om vi starter i hver vår ende, og om jeg får strømmen med meg, og du får den imot deg thumbsup.gif hehehe

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Stemmer, du skiftet jo toppen her tidlig i sommer du! Då kan det fort lønne seg og ta det litt roligt i begynnelsen vil jeg tro :thumbsup: Kan ikke tro den på ''innkjøres''? ettersom du ikke har skiftet stempler eller ventiler. Skiftet du ikke ventilfjærer og? De må vell innkjøres vil jeg tro? :thumbsup:

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Har vært og gjort endel ting i båten idag, og er endelig ferdig med malerarbeidet! thumbsup.gif Det ble ikke sjøsetting idag, ettersom jeg fortsatt venter på gjenge bakke til og gjenge opp ny gjenger i akslingen til propell-mutteren! flag_bp.gif

 

Her er litt bilder fra båten etter en del timer med malerkosten! yesnod.gif

 

Styrbord side:

255rtp0.jpg

2q2k5l2.jpg

 

Babord side:

15wkwg8.jpg

23sd4pz.jpg

10xyt95.jpg

 

Toalettet:

14myx5f.jpg

a2uofd.jpg

2m47nsg.jpg

ejzmuf.jpg

2m6mjcl.jpg

 

Neste prosjekt blir og få shinet opp alt treverket innvendig! Treverket i lugaren er veldig fint, men under kalesjen er det veldig utslitt:

28vxhyf.jpg

2ngbea0.jpg

Eneste treverket under kalesjen som ser bra ut er koppholderen! giggle.gif

opglt.jpg

 

 

Ellers står Sjømannen her og venter på og få vattn under kjølen! thumbsup.gif

ige1cg.jpg

 

Ny oppdatering kommer imorgen thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Blir bra dette Martin, skal bare se du har båt til du gifter deg. Og da blir det en annen dans :discuss: .

Når det gjelder min blårøyk så skal jo båten til Bildøy på fredag så får de blåse motoren så mye de vil så får vi se hva de sier. Må skifte olje først til en tykkere type, den som er på nå er tydeligvis for tynn ettersom den egentlig hører hjemme på lastebilen. Har bestemt meg for ny motor til våren, en Yanmar 72hk og da bytter jeg hele drivlinjen så får denne gamle holde ut over vinteren. :flag_bp:

Link to post

Jo har hatt overhaling av toppen men synes det får være nok skruing på denne motoren, skal selge eller gi den bort til en eller annen. Får se hva jeg faller ned på, kan jo hende at jeg rett og slett bruker den som ile. Veier jo 250kg og er jo utstyrt med feste for to sjakler til kjetting....

Dette med ny motor er jo et resultat av stadige besøk hos verksted i stedet for å fylle tiden med turer og kos, til og med barnebarna nekter å være med i båten nå.

Link to post

Hehe, då kan du heller gi den til meg, så jeg har noe og skru på i garasjen, så skal jeg heller støpe en ile til deg thumbsup.gif

 

Har hatt en økt i båten idag, og fått unnagjort en hel masse! flag_bp.gif

 

Toalettet er montert på igjen, men må skru av pumpen for og skifte pakninger som er gåen:

2lv03tw.jpg

 

Har også fylt på med ny grease i pakkboksen og bakover akslingen etter jeg har hatt den ute for kapping yesnod.gif

Først tok jeg vekk det jeg fikk vekk av gammal grease bak med cutless lageret:

2uzou46.jpg

 

Så begynte jeg og fylle på med ny grease. Fyllte på til det kom rein og ny grease ut med cutless lageret. Presset inn litt over 1 tube med grease:

5cj8l5.jpg

 

Til slutt pusset jeg pakkboksen, så den ble blank og fin yesnod.gif

332cb4g.jpg

 

Har Polert og Waxet skroget:

netb1w.jpg

16gfi1u.jpg

1q0nc7.jpg

1zv8uhi.jpg

8z4175.jpg

34rgads.jpg

 

Har fått vasket fendrene, så de står litt i stil med det reine og blanke skroget! thumbsup.gif

Gjenge bakken kom ikke i posten idag heller. Den er sendt fra Oslo, så den kommer vell med posten imorgen får jeg håpe! flag_bp.gif Imorgen begynner jeg på skolen igjen, så får se hva det blir tid til etter skolen! Har hatt en fin sommerferie, men nå er det over! rolleyes.gif Satser på mange fine høstturer i snekken! yesnod.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Vi får se når det gjelder maskinen Martin, vil nødig gi bort noe som kanskje ikke på noen måte er brukendes når jeg bytter. Men klart du er notert om det. Ellers så ser det ut til at du fremdeles har god kontroll på skuten din, flott arbeid du gjør. Stusser litt på at du har fått inn nesten en hel tube med fett, i meste laget vel siden det er vannsmurt lager bak der. Når skal du teste etter at ny propell er montert?

Link to post

Presset inn fett til det kom ut helt bak. Så hele akslingen har god smørning. Jeg fjernet grease fra inn-sugene som skal kjøle ned cutless lageret thumbsup.gif Akslingen var ganske slakk i før jeg tok båten opp, nå er den god og tight! thumbsup.gif Var endel ulyder ifra pakkboksen, men regner med det er vekke nå! yesnod.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Da har du gjort en stor feil med akslingsanlegget ditt. Som mange har skrevet om i en rekke med tråder - fettet som er oppe i fettkoppen er der for å smøre simringer og/eller pakninger som befinner seg rett under fettkoppen. Ved normal drift så skal man dreie lokket 1/2 omdreining pr driftstime. Noen dråper vannintrengning er normalt, men overstiger dette 10 - 20 dråper i minuttet så er det simringer og/eller pakninger som må etterstrammes. Å presse inn mer fett vil tilsynelatende stoppe en lekkasje, men det er altså ikke fettet som skal tette. Det du har gjort sjømann.22 er å fylle hele hylsa di (som skal være vannfylt) med fett. Da forhindrer du kjøling av pakkboksen, og du vil raskt få et lekkasjeproblem - i hverste fall kan pakkboksen bli så varm at den kan "skjære seg". Derfor også viktig å alltid lufte slike pakkbokser ved sjøsetting. Når du videre har presset inn så mye fett så kan dette også ha kommet helt bakover til cutlesslageret rett forran propellen. Dette er et lager som er 100% vannsmurt, dvs at du kan ødelegge lagerets evne til vannsmøring ved å grise det til med olje/fettfilm. Og et slik lager kan i hverste fall ødelegges etter bare 30 minutter hvis det er nok tilgreaset. Om det er ulyder/romling/slerk i propellanelgget så er årsaken som regel slitt cutlesslager.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Har fått tipset av en som vet hva han driver med, og har gjort dette på mange båter før, bla. dykkerbåter med 70mm aksling. Han sier cutless lageret skal være vannsmurt, og resten skal stå grease i. Når jeg dro ut akslingen når jeg tok båten på land var den full i grease i hele hylsen, og slik har det vært i alle år thumbsup.gif Har aldri hatt varmgang i pakkboksen, den har vært kjølig hele tiden, og det drypper noen dråper i minuttet! thumbsup.gif Time will show cheers.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Det er vel ganske mye som tyder på at han ikke har helt greie på det han driver med, og det du har gjort er direkte feil!!!!!! Og hva er det som skal smøres inne i hylsa - de punkter/områder som akselen slår inni hylsa fordi den er skjeiv???? Og hva med alle andre alternative/tilsvarende anlegg - i de oljesmurte systemene er det jo kun vann i hylserøret, det samme gjelder de "vannsmurte" som får kjøling fra motoren. Og hva med volvokondomet - her er jo også hylsa kun fylt med vann.Men at det alikevell har fungert OK er mer en beskrivelse av hvilke "marginer" som egentlig er på gamle konvensjonelle akselsystemer (og kanskje hvorfor noen båtbyggere fortsatt bruker disse i nye båter). I en slik båt som du har (har selv hatt sjømann 22 i 5 år med vp 2002 motor) ville jeg brukt noen 100 lapper ekstra og kastet ut den gamle pakkboksen og erstattet den med et volvokondom. Da får du mange år uten lekasjer, og med kun 1.minutt vedlikehold hver gang du setter ut båten.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Jeg har altså ikke simmeringer, jeg har hylsepakning/talgpakning. Du har rett i det du skriver, i henhold til mange akslingsystemer, men dog med simmering, noe jeg ikke har thumbsup.gif Pakkboksen luftes ved sjøsetting (løsner slangeklemmene), og cutless lageret blir trykkspylt, både lager og innsugnings hullene thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Det er vel ganske mye som tyder på at han ikke har helt greie på det han driver med

¨

Det skal jeg love deg han har thumbsup.gif

 

kastet ut den gamle pakkboksen og erstattet den med et volvokondom.

 

 

huff, nei, skal ikke ha noe som heter volvo i båten min giggle.gif Neida, er fornøyd med dagens system! yesnod.gif Er ikke så storkraven smiley.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Jeg skal ikke påstå at jeg har noe god peil på båter. Men etter å ha eid 5 forskjellige båter med konvensjonell aksel, samt vært aktiv deltaker i maritime miljøer og på brygger i tilnærmet 50 år - har aldri noen gang hørt om noen som i edru tilstand og med fullt overlegg påstår at hylsa skal fylles opp med fett. Søk litt på fettsmurt pakkboks sjømann.22, så kan du lese om temaet gjennom hele natten å få samme svar.

Link to post

Det er din båt og dine valg!. Noe helt annet - et "tiltak" som jeg gjorde med min sjømann som av mange ble opfattet som meget OK var at jeg laget en laaaaaang og smal skumgummipute (5 cm. tykk) trukket med skai i samme farge som setene, som jeg lag utenpå hele den vite kanten som er bak i båten (noe ala nidelv 24). Kjøpte så rustfrie trykknapper som ble montert i gjennom skummet med 50 cm. mellomrom rundt hele, Undre delen skrudde jeg så enkelt fast i den hvite kanten. Jeg solgte forøvrig min sjømann i 2006 - fikk da 75 000 for den........

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...