puddingen Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Denne gangen burde du høre på `de eldre` Martin....! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Denne gangen burde du høre på `de eldre` Martin....! Akkuratt det jeg gjør! Han har laaang erfaring med båter, og har selv en Sealine SC 39 for øyeblikket! Han er utdannet mekaniker, og kan sine ting! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
puddingen Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Oki dud ! Da går vi for den! Bra poleringsjobb by the way Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Hehe, tiden vil vise! Skal holde ett øye med temperatur på pakkboksen etter sjøsetting Polert for hånd, meget fornøyd Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 Hvis Martin har en bekjent som har de rette kvalifikasjonene på området og som også gir råd om dette så er det vel ikke grunn til å tvile, eller???? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 (redigert) Ble en del diskusjon om akslingen her, men dere som mener det er feil gjort skal få tilbakemelding om temperatur på pakkboks under gange Nå har delen kommet i posten, så får se om det blir sjøsetting idag! Gjengene skal gjenges opp, og propell mutter skal skrues på! Har vært på maritim og bestilt pakning sett til Tmc toalettet mitt, disse kommer ut i neste uke Redigert 17.August.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
terron Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 En god gammel regel er at man skal kunne spytte på pakkbosen uten at det freser i spyttet. Alternativt - pakkboksen kan godt bli ganske varm, men du skal kunne ta på den littegrann uten å brenne hånda. Forøvrig meget viktig å lufte alle pakkboser hvor vannet i hylsa er kjølemedium, men mulig ditt anlegg virker noe annerledes. Jeg har roranlegg på min båt hvor hylsa er fylt med fett. Men der er det i tilegg en simring "ytterst". Og der er det nødvendigvis ikke behov for kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 Ror hylsen er fylt med fett for og presse rorstaget fra alle kanter så det ikke vibrerer (var slark i), og det ble også montert en kopp på grease nippelen, som ble stilt på 9 måneder, så det blir presset litt og litt grease av seg selv, og om 9måneder er den tom. noen som vet hva dette heter? Jeg har fylt hylsen med grease slik det var gjort før, og jeg har ikke hatt noe som helst varmgang. den har vært kjølig, ikke litt lunk engang! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Blir vist ikke sjøsetting før over helgen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2011 (redigert) Det ble litt forsinkelser med sjøsettingen, men nå er det unnagjort, og båten ligger nå fin fortøyd i båsen sin! Første utfordring var og få den ut åpningen i bygget den sto i som var litt i smaleste laget! Etter litt frem og tilbake fikk vi den ut (det som går opp kommer ned, det som går inn kommer ut!) Skipperen står og passer på at alt går bra for seg! Endelig var lå den trygt på sjøen! Under hjemturen sjekket jeg jevnlig temperaturen på pakkboksen. Temperaturen begynte og stige, og lå på rundt 40-60 grader. Glemte og lufte pakkboksen når jeg sjøsatt, så jeg tok av koppen på pakkboksen, og etter en stund begynte det og dryppe inn vann med bobler i. Kjørte med koppen av, så all luften fikk komme ut. Når jeg fortøyde i båsen lot jeg den stå i gear til det ikke kom mere luft bobler, og skrudde på koppen igjen! Fortøyd i båsen sin! Teppet i lugaren var blitt greit skittent, så det tok jeg opp til vask! Henger til tørk nå! Takk for idag Redigert 28.August.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.August.2011 Link til dette innlegget Svart 29.August.2011 Blir digg med båten på vannet igjen nå :flag_bp: Hvordan vasker du teppet? Jeg har noen tepper som også kunne fått en vask. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.August.2011 Link til dette innlegget Svart 29.August.2011 Ennå ikke fått lakka den reprasjonen i baugen altså? Evt, vurdert å lakke skroget hvit? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2011 Teppene skures med såpe vann (varmt vann med jif skurekrem og en dæsj grønnsåpe). Skur godt og grundig. La stå en liten stund og spyl av med høytrykksspyler! Resultat: Ble ikke helt fornøyd i ene enden av teppet. får det ikke vekk! Så nå gjenstår det og klippe vekk alle tråder og nupper, så holder det en sesong til! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 (redigert) Polarn: Tenker på og slipe ned hele skroget til våren igjen, og sprøyte lakkere det. Veldig mye arbeid, men det må til! Skroget blir da hvitt, med en mørkeblå stripe under fenderlisten, lik farge som kalesjen! Trenger litt hjelp her. Da jeg kjøpte motoren i fjor ble jeg fortalt at jeg skal bruke samme olje på motor som på gear (10W-40) Men da jeg skrudde opp peilepinnen på gearet så oljen veldig tynn ut. Det var ikke vann i oljen, men den var nesten like tynn som vatten. Og gearet var varmt Noen som vet hvor problemet ligger? Regner med ett Yanmar verksted har peiling på hvilke olje som skal brukes, så kan ikke akkurat tro det er feil olje, selv om det virker slik Redigert 30.August.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 (redigert) Hvis du har 3GMD så skal det være smørolje (samme på motor og gearkasse ). Type motoroljer ( fra 1984 så det er vel kommet til andre merker?): IMOEN ANBEFALTE SM0REOLJETYPER FOR MOTOR NOROL HelSrsolje 10W-40 ESSO Esso Plus Motor Oil SHELL FINA V a l v o l i n e Texaco R i m u l a X 10W-30 Supergrade 10W-40 So 1 na HD SI XLD Motor Oil 15W-40 Havoline Motor Oil 10W-30 eller 20W-50 Oljene ovenfor er valgt under rorutsetning av normale driftsforhold. Ved tung drift eller ved unormale motorromstemperaturer kan det vaere behov for 3 bruke andre viskositetsgrader. Det kan ogsS vaere aktuelt hvis motoren ska! gS u v a n l i g lenge i ett strekk en enkelt tur at man skifter olje f0r turen. 01jeselskapene og vSr servicea v d e l i n g bistSr med rSd om valg av olje. Redigert 30.August.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Hvis du har 3GMD så skal det være smørolje (samme på motor og gearkasse ). Har Yanmar 3Gm30F Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Ennå ikke fått lakka den reprasjonen i baugen altså? Evt, vurdert å lakke skroget hvit? Tenker på noe slik, bare at blå fargen skal være helt lik fargen på kalesjen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Ja, det kan bli fint . Bare ikke bruk biltemalakken. Anbefaler heller lastebillakk da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Kan komme tilbake til det, blir ikke før til våren! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Høyttrykkspyler? Er ikke det litt overkill tepperens? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Kjøp grått terrasse-teppe Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Overkill nei? Bare du ikke går for nærmt teppet med dysen går det fint Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
margarus Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 viss du ønsker deg sjømann med blå stripe så har du inspirasjon her av min båt :) liker godt farge kombinasjonen selv:) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Se der ja!!! Knall margarus! Akkurat slik jeg tenker, men kalesjen min er litt mørkere, så blir en mørkere blå stripe enn det du har! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
henboe Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Om du kjenner noen som vil ha en sjømann 22 veldig billig, si ifra. Har en stående i båtforeningen som har stått på land i 15 år nå, og nå skal den vekk... Send meg en IM om du kjenner noen.. Hilsen Henboe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.