Jump to content

Prosjekt: Oppussing Av Sjømann22. Masse Arbeid Gjort, Mye Igjen!

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Ble en del diskusjon om akslingen her, men dere som mener det er feil gjort skal få tilbakemelding om temperatur på pakkboks under gange yesnod.gif

Nå har delen kommet i posten, så får se om det blir sjøsetting idag! yesnod.gif Gjengene skal gjenges opp, og propell mutter skal skrues på! cheers.gif

Har vært på maritim og bestilt pakning sett til Tmc toalettet mitt, disse kommer ut i neste uke thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

En god gammel regel er at man skal kunne spytte på pakkbosen uten at det freser i spyttet. Alternativt - pakkboksen kan godt bli ganske varm, men du skal kunne ta på den littegrann uten å brenne hånda. Forøvrig meget viktig å lufte alle pakkboser hvor vannet i hylsa er kjølemedium, men mulig ditt anlegg virker noe annerledes. Jeg har roranlegg på min båt hvor hylsa er fylt med fett. Men der er det i tilegg en simring "ytterst". Og der er det nødvendigvis ikke behov for kjøling.

Ror hylsen er fylt med fett for og presse rorstaget fra alle kanter så det ikke vibrerer (var slark i), og det ble også montert en kopp på grease nippelen, som ble stilt på 9 måneder, så det blir presset litt og litt grease av seg selv, og om 9måneder er den tom. noen som vet hva dette heter? thumbsup.gif

Jeg har fylt hylsen med grease slik det var gjort før, og jeg har ikke hatt noe som helst varmgang. den har vært kjølig, ikke litt lunk engang! flag_bp.gif

• 2 uker senere...

Det ble litt forsinkelser med sjøsettingen, men nå er det unnagjort, og båten ligger nå fin fortøyd i båsen sin! thumbsup.gif

Første utfordring var og få den ut åpningen i bygget den sto i som var litt i smaleste laget! yesnod.gif

2akg11z.jpg

Etter litt frem og tilbake fikk vi den ut (det som går opp kommer ned, det som går inn kommer ut!) giggle.gif

b8rasx.jpg

2nlv7gi.jpg

Skipperen står og passer på at alt går bra for seg! yesnod.gif

256a902.jpg

2mrdsm8.jpg

Endelig var lå den trygt på sjøen! cheers.gif

2pz0jf5.jpg

Under hjemturen sjekket jeg jevnlig temperaturen på pakkboksen. Temperaturen begynte og stige, og lå på rundt 40-60 grader. Glemte og lufte pakkboksen når jeg sjøsatt, så jeg tok av koppen på pakkboksen, og etter en stund begynte det og dryppe inn vann med bobler i. Kjørte med koppen av, så all luften fikk komme ut. Når jeg fortøyde i båsen lot jeg den stå i gear til det ikke kom mere luft bobler, og skrudde på koppen igjen! thumbsup.gif

Fortøyd i båsen sin! flag_bp.gif

2cib6lf.jpg

Teppet i lugaren var blitt greit skittent, så det tok jeg opp til vask! thumbsup.gif

nyfx52.jpg

Henger til tørk nå! yesnod.gif

Takk for idag flag_bp.gif

vo7csz.jpg

Teppene skures med såpe vann (varmt vann med jif skurekrem og en dæsj grønnsåpe). Skur godt og grundig. La stå en liten stund og spyl av med høytrykksspyler! thumbsup.gif

Resultat:

25ahmbt.jpg

Ble ikke helt fornøyd i ene enden av teppet. får det ikke vekk! Så nå gjenstår det og klippe vekk alle tråder og nupper, så holder det en sesong til! flag_bp.gif

Polarn: Tenker på og slipe ned hele skroget til våren igjen, og sprøyte lakkere det. Veldig mye arbeid, men det må til! thumbsup.gif Skroget blir da hvitt, med en mørkeblå stripe under fenderlisten, lik farge som kalesjen! thumbsup.gif

Trenger litt hjelp her. Da jeg kjøpte motoren i fjor ble jeg fortalt at jeg skal bruke samme olje på motor som på gear (10W-40)

Men da jeg skrudde opp peilepinnen på gearet så oljen veldig tynn ut. Det var ikke vann i oljen, men den var nesten like tynn som vatten. Og gearet var varmt confused.gif Noen som vet hvor problemet ligger? Regner med ett Yanmar verksted har peiling på hvilke olje som skal brukes, så kan ikke akkurat tro det er feil olje, selv om det virker slik rolleyes.gif

Hvis du har 3GMD så skal det være smørolje (samme på motor og gearkasse ).

Type motoroljer ( fra 1984 så det er vel kommet til andre merker?):

IMOEN ANBEFALTE SM0REOLJETYPER FOR MOTOR

NOROL HelSrsolje 10W-40

ESSO Esso Plus Motor Oil

SHELL

FINA

V a l v o l i n e

Texaco

R i m u l a X 10W-30

Supergrade 10W-40

So 1 na HD SI

XLD Motor Oil 15W-40

Havoline Motor Oil 10W-30

eller 20W-50

Oljene ovenfor er valgt under rorutsetning

av normale driftsforhold. Ved tung drift

eller ved unormale motorromstemperaturer

kan det vaere behov for 3 bruke andre viskositetsgrader.

Det kan ogsS vaere aktuelt

hvis motoren ska! gS u v a n l i g lenge i ett

strekk en enkelt tur at man skifter olje

f0r turen. 01jeselskapene og vSr servicea

v d e l i n g bistSr med rSd om valg av olje.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...