Bitteliten Startet 19.Juli.2010 Del på Facebook Startet 19.Juli.2010 (redigert) Ut i fra bildene ser det ut til at Windy har fått mer skikk på designen på denne enn på 44 Chinook. Jeg tror denne kommer til å ta en god del volum fra 37 Grand Mistral. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=494403&cat=5867 Merk at det er eget billedspesial nederst i artikkelen Redigert 19.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Vi rakk å prøve båten litt utenfor Västervik før elektronikken slo ut den ene motoren, noe som ikke skal være utypisk for Volvo Penta - og med en feil, uansett stor eller liten, lot ikke elektronikken oss å putre inn til havn med mer enn 600 omdreininger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Så da ut til å være en kjekk båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Jeg registrerete det også Mouche. Det må være en alvorlig feil. Av de feilmeldinger jeg har fått på mine motorer har jeg alltid fått full funksjon på motorene etter å ha restartet dem. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Litt stiv pris, men ser da ut til å være et kjekt leketøy. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
MajorAndy Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Citat: Båten vi testet har totalt 740 hestekrefter under motorluka. Det ga oss en maksfart på 45 knop. Dieseltanken er på 800 liter, og det gir en rekkevidde på mellom 450 og 480 nautiske mil. Kan det passe? Under 2 liter pr. NM for så stor en båd....? Jeg ville have gættet på en rækkevidde på nærmere 280 Nm. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 (redigert) Det er vel to D6ere i den båten og de drar nok fort 70 liter hver på maks. På marsj er de vel nede i rundt 40-50 liter i timen. Gjør man da 30 knop blir det 2,5-3 liter/nm. Det er nok en ganske lett båt dette her. Om den er bygd i Västervik så er den vacuumstøpt. Og taket er stort sett bare tynt canvasstak. Tipper den veier omtrent som en Grand Mistral - rundt 7 tonn kanskje? Redigert 19.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Fin båt. Den lignet mye på en Farline. Vakumstøping gjør at den får en enormt bra toppfart, nesten uten konkurenter. Men kanskje kjøkkenløsning nede er noe som bør forflyttes opp. En greirt utstyrt båt vil nok koste betydelig mer en 3.73 Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 I følge journalisten ser den ut som en koselig familiebåt Jøss, jeg begynner å bli virkelig gammel. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 ser at den går 45 knop med 2 stk d6 og drev . vil den gå fortere med IPS ? blir jo mer hk ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 IPS varianten er vel IPS 400 med D4 300. Båten jeg har leveres med 2xD6 370 eller IPS 500 og IPS 600. Jeg har toppfart på ca 38 knop med IPS 600. Er vel 2-3 knop mer enn båten gjør med D6 370 og drev. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 I følge journalisten ser den ut som en koselig familiebåt Jøss, jeg begynner å bli virkelig gammel. mvh tuffff Tipper det er mange familier i Norge som har råd til en slik båt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) Det stod vel ikke vanlig familiebåt. Det stod familiebåt. Dagens vanlige familiebåt er en Bavaria 37 til ca 1,5 mill. Redigert 22.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) ............. Av de feilmeldinger jeg har fått på mine motorer har jeg alltid fått full funksjon på motorene etter å ha restartet dem. Microsoft produkter fungerer også som oftest etter restart. I en båt kan man imdilertid i enkelte sitausjoner ikke ha mye tid til en restart før det kan få alvorlige konsekvenser med motor(er) i nøddrift. Jeg hadde vært svært skeptisk til å kjøre i dårlig vær med slike feil som oppstår i tide og utide. Det må vel en alvorlig ulykke til før alle skjønner det. Redigert 22.Juli.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) Jeg deler din skepsis. Vi er nok alle sammen prøvekaniner i utviklingen av dette. Samtidig er det nå veldig vanskelig å finne nye motorer uten elektronisk styring. Så hva skal nybåtkjøpere gjøre? MEN jeg ville nå heller fått en feilmelding om at motoren holder på å gå i stykker og reduserer rpm enn at motoren havarerer (la oss ikke ta diskusjonen om hva om det står om liv og du bare trenger å kjøre i stykker motoren for å redde liv - for den får vi aldri sluttført allikevel med mindre vi vet om elektronikken gjør at motoren går lenger eller kortere tid enn uten at elektronikken griper inn) Jeg har to ganger opplevd feilmeldinger i trange situasjoner der - om jeg hadde fått panikk - nok hadde endt enten på land eller i en brygge. Begge situasjoner har blitt reddet av at jeg har sterk baugpropell som gjorde at jeg fikk baugen mot vinden og at minst en av motorene fortsatt gikk. Begge gangene har jeg takket Benny på NordWest for å være sta nok til å legge opp doble systemer. Med IPS trenger man jo ikke baugpropell - men som Benny sa "det kan jo hende at det ikke virker en dag så vi har det som standard". Det skal også sies at jeg ikke vet årsaken til feilmeldingene - det kan jo feks være at jeg var nedi bunnen med drevene - uten at jeg vet det. Og på alle hydrauliske gear (som IPS er) kan det skje at enten olje blir for varm eller at en ventil henger seg. Så skal det også sies at de feilmeldinger jeg har fått utelukkende er relatert til IPS drevene - ikke til motorene. For meg er konsekvensene uansett de samme - men det er jo mange som har D motorer uten IPS og da ikke bør bekymre seg for det Jeg tror faktisk ikke at jeg en eneste gang har fått en feilmelding under drift på motorene på de 3 settene med D motorer jeg har hatt. En av D4'ene mine måtte bytte maotorstyring - den startet bare ikke en kveld. Redigert 22.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Vakumstøping gjør at den får en enormt bra toppfart, nesten uten konkurenter. Den skjønte jeg ikke Blue Dragon. Hva har toppfarten med støpemetoden å gjøre? Men kanskje kjøkkenløsning nede er noe som bør forflyttes opp. Den skjønte jeg heller ikke. Hvorfor ødelegge en flott salong, og plassen du oppholder deg det meste av tiden, med å anlegge et kjøkken? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) Vacuum støp gir betydelig lavere vekt på skrog og overbygg. Konstruksjonen blir også stivere fordi all luft blir sugd ut av glassfiber støpen Jeg liker Windy's konsept med stor salong oppe. Dette er en videreføring av arven fra den første 33 Mistral. Samtidig blir løsningen litt "cramped" under dekk. Jeg synes feks ikke noe om å måtte stå i dusjen for å pusse tennene Redigert 22.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 IPS varianten er vel IPS 400 med D4 300. Båten jeg har leveres med 2xD6 370 eller IPS 500 og IPS 600. Jeg har toppfart på ca 38 knop med IPS 600. Er vel 2-3 knop mer enn båten gjør med D6 370 og drev. kan ikke forstå at det skal være problem å putte i samme maskineri som du har bitteliten. blir innstallasjonen så mye tyngre/lengre ? er det derfor tro ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Vacuum støp gir betydelig lavere vekt på skrog og overbygg. Konstruksjonen blir også stivere fordi all luft blir sugd ut av glassfiber støpen Mnjooo? Vakuumstøp gir en betydelig bedre kontroll på støpen, og derav også lettere støpedetaljer hvis potensialet blir hentet ut. Det er nok riktig. Men at det skulle gi seg utslag ifa. "en enormt bra toppfart, nesten uten konkurenter" det tviler jeg på. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) kan ikke forstå at det skal være problem å putte i samme maskineri som du har bitteliten. blir innstallasjonen så mye tyngre/lengre ? er det derfor tro ? rem: lettere vekt gir høyere toppfart om hk antallet er det samme. Vacuum støp gir også et hardere skrog. Mer slamring i skroget. Mindre komfort ved høy fart i høy sjø. Så det er flere sider av samme sak. Jeg vil si at på mindre båter der hk tallet er en begrensing teller vacuum støp mer enn på en stor båt. Greit at man sparer et tonn på skroget - men det tonnet betyr ikke så mye så lenge man har kraftige maskiner (jeg kan referer til båten vår som stort sett gjør 37-38 knop uansett hvor mye last vi har ombord) Motorene når 3550rpm uansett Vedt IPS vs drev installasjon: IPS pod'ene sitter ca 1 meter inn under båten. Podene sitter bak motorene. Det er en mellom aksling mellom motor og drev. Dvs at motorrommets lengde er en begrensning. Kan tenke meg det er derfor det bare er plass til IPS 400. Utover det er det vel ingen hindre - bortsett fra hva konstruksjonen er god for. Her er bilde av hele pakka. Den er i og for seg ikke så mye lenger enn drevinstallasjonen - men som sagt over skal POD'ene plasseres lengre under båten. Her er bilder av samme motorrom med drev og IPS installasjon Det er trangt å komme ned mellom maskinene mine. Men vel nede er det godt med plass. Men ikke som i Windy 37 som har et fantastisk motorrom. Windy har slitt med å finne seg til rette med IPS. På Windy 44 måtte de omkonstruere akterskipet for å få båten til å gå OK med IPS.Windy 48 virker undermotorisert med IPS 600. Jeg lå bak en slik i fjor i ca 30 knop og den minnet mer om en "tung i ræva" Princess enn en skikkelig sportscruiser. Redigert 22.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) Synes nå IPS ser ekstremt skummelt ut mhp. bunnføling. Selv om skrogintegriteten blir ivaretatt ved avrivning av en pod. Ser f.eks. at båter beregnet for litt mer ekstreme forhold har gått for Zeus-installasjon i stedet, siden pod'ene er mer trukket inn i tunneller. Men der er det vel bare skeg som brytes løs ved bunnføling. Askeladden sin Commuter 11 har vel valgt dette systemet. Redigert 22.Juli.2010 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) En NordWest 420 gikk på et skjær i 25 knop. Ene IPS poden ble slått av slik den skulle. Gelcoat var krakkelert i bakkant av poden. Hvordan hadde det gått med drev eller aksling på en tilsvarende båt? For meg virker det som om IPS får større og større utbredelse. VP har levert mer enn 10.000 installasjoner av systemet. Hvilke heavy duty båter er det som har Zeuss? Askeladden valgte nok Zeuss etter helt andre kriterier enn sikkerhet. Den gang var de eid av Marine Power - dvs Mercruiser eieren. Sealine er også det. De har vel også helt sluttet med å installere VP. Nye fremdriftssystemer tar tid fordi båtene må konstrueres om. Det er nye krefter som påvirker skroget. Det tar tid å omvende en del av konstruktørene. Bernhard Olesinski er nok den mest konservative (han konstruerer Princess og Fairline). Redigert 22.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Hvordan stiller forsikringsselskapene seg til IPS? Det blir vel fort kroner av en pod man ikke får berget. 150K++? Kanskje ikke så galt sammenlignet med å slå hull i skroget med fast aksling, men pod'ene stikker vel kanskje litt dypere hvis man ikke har en voldsom v-bunn? Og med det øker kanskje sannsynligheten for skade på pod og/eller propellere siden de er forovervendt. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Pen er`n ikke.....etter mitt syn. 98% hvit støpt plast som mange andre nye båter. Og "romfartøy" utseende. En båt skal etter mitt syn se ut som: Type- Nor-West og Storebro. Til og med kopp-holler`ne er støpt i ett stykke med resten av skroget på mange nye båter. Uff og uff.... Romfartøy = les "nye" Sealine SC 35. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Tipper det er mange familier i Norge som har råd til en slik båt. Det stod vel ikke vanlig familiebåt. Det stod familiebåt. Dagens vanlige familiebåt er en Bavaria 37 til ca 1,5 mill. At det er en flott familiebåt er jeg ikke i tvil om. Men koselig er sannelig ikke i mine øyne. Er vel egentlig så langt fra koselig som en båt kan komme, hvis da utelukker enkelte vrålåk. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.