KaRsK Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Er det noen som vet om det er foretatt tester med like båter og forskjellige pod systemer ? Lurer på om det er store forskjeller i fart/manøvrering volvo installasjonen er sikkert tyngre enn sine konkurenter også? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) Hvordan stiller forsikringsselskapene seg til IPS? Det blir vel fort kroner av en pod man ikke får berget. Den pod'en som faller av er det nok ikke så mange som har interesse av. Den monteres ikke på igjen. Det er slik at det er lagd bruddflater i konstruksjonen som ryker. Poenget er at båten skal være tett og inntakt etter et havari. Også motoren er tenkt uskadd etter en slik skade. Jeg kjenner ingen annen fremdriftsløsning som har den løsningen. Det dyreste som kan skje med en båt er lekkasje i motorrommet. Det ender ofte med veldgi dyre skader eller totalhavari. Jeg har ikke hørt et ord om høyere forsikringspremie fra de selskapene jeg har sjekket pris hos på båten vår. De er opptatt av totalverdien på båten. Dypgående på NW 420 er det samme med IPS og drev Jeg opplevde det som litt "ekkelt" å ha to forovervendte propeller "hengende" under båten til å begynne med. Det føltes sikrere med drev som spretter opp. Nå tenker jeg ikke over det lenger. Det er fordeler og ulemper med alle løsninger. Slik ser det ut under vann på båten vår. Jeg filmet dette første sommeren vi hadde båten Om du legger et rettholt på kjølen vår mot drevet ser du at det ikke stikker så langt ned ettersom drevene er plassert utpå siden av V bunnen. Redigert 22.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Vacumstøp gir 20-30% lavere vekt på båten, så det er klart det gir utslag i toppfart. En annen vacumstøpt båt er Skilsø 36 (nå 395). Den har også betydelig lavere vekt en andre båter med tilsvarende størrelse. Tilbake til Windy'en. 44knop synes jeg ar bra fart på en så stor båt. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 20 - 30% laver vekt på båten Det må vel være på skroget? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Snakket akkurat med bekjente som nettop hadde vært med denne nye Windy40 Maestro fra københavn vie læsø og Marstrand til Kristiansand og de hadde ikke allverdens å utsette på hverken comfort, sjøegenskaper eller annet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Jeg tror Windy treffer blink i sitt segment med denne båten. Den er et naturlig steg for alle Grand Mistral eiere (så sant de ikke vil ha 3 kabiner da) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Jeg tror Windy treffer blink i sitt segment med denne båten. Den er et naturlig steg for alle Grand Mistral eiere (så sant de ikke vil ha 3 kabiner da) Enig i det, og det er en lekker båt. Men jeg synes liksom disse båtene på en måte blir litt mer av det samme. 37 litt mer av 32, 40 litt mer av 37, 44 litt mer av...osv Og salongen nede så liten og trang ut - mindre enn på 37? Jeg må innrømme at, selv om vi tilbragte det meste av tiden oppe, så trakk vi etter hvert ned under dekk på kveldene etter at det blr mørkt. Vi syntes salongen nede i 37en var hyggelig og funksjonell, om enn ikke stor. Men så var vi bare 3-4 stykker, da. Jeg kunne ønsket meg at Windy prøvde seg på litt endringer - flytte byssa opp, utnytte all plass under dekk til sovekabiner og romslig bad, gjerne separat dusj og bad. Å ønske seg walkaround er vel å be om for mye, men løsninger med mer nedsenkede sidedekk? Og bakvegg i tillegg til stor takluke? NW har jo med 370 vist at de kan bygge 4 ulike versjoner versjoner over samme skrog, med noen av de elementene jeg nevnte. Litt derfor ble de Nimbus Nova denne gang..... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Windy sliter litt med Bavaria syndromet synes jeg. De lager større båter uten helt å klare å fylle de på fornuftig måte. Så jeg er helt enig med deg KOB. De setter på bakdører og har da en utecockpit med bakdør hvilket for meg er rart. Har du dører bak så er det et innerom inne. Da bør det innredes som innerom. Nå er bakdører ekstra og koster ca 300.000 på en Windy 48 - så jeg vet ikke helt hva de har tenkt her. Den 40 foteren er nok tenkt som den nye 37GM. 44 foteren og 48 foteren synes jeg faller gjennom konseptuelt. 44 blir for stor til å være en grand mistral og for trang under dekk. 48 er det bare mer av det samme, men med større salong under dekk. 52 er stor og flott, men også den har utecockpit med bakdører. Jeg har sagt til Jørgen Haga som vel er den som selger flest Windyer i Norge at de må se på hva Princess gjør med sin nye V52. Da ble han skikkelig sur på meg. Samme for meg - men noen ganger kan det være lurt å tenke over hvorfor noen selger båter i bøtter og spann og ikke andre. Det er den lille forskjellen på å være sta og dum Windy henger igjen som småbåtprodusent som forsøker å finne sin stil på storbåter. Det tar nok noen år før dette setter seg skikkelig. Vi har vært ombord i en veldig tidlig prototyp på nye NordWest 430 sport. Den får 3 kabiner under dekk, stor salong nede, stor bysse nede og masse plass oppe. Kommer til å toppe godt over 40 knop på topp. Den kommer til å bli en flott båt. Redigert 26.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Kan man ane at du kikker etter noe igjen? Jeg synes at princess lager veldig flotte båter. Lå på siden av en nesten ny V48 og den var meget pen. V53 også. Redigert 27.Juli.2010 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Hverken Windy eller Princess er aktuelle for oss Windy har ikke det vi vil ha. Princess liker vi ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 kikket litt på denne båten her om dagen da det ligger en på utsiden av fabrikken på Skarpenes, utrolig flott båt som ligger laaangt over min lommebok :) men hva med disse store firkanta "vinduene" i skrogsiden? syntes de så litt rare og malplasserte ut?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Princess liker vi ikke. Båtene, eller de som har båtene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Finn Erik Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 (redigert) Syntes båten ser fin ut, men på den filmen som er lagt ut over, virker båten ikke særlig stødig i vannet, virker nesten for lett i skroget.....den blir liggende å smågalopere og hoppe som om den var en mye mindre båt med gal trim...... Det er vel kansje sånn det skal være og det som i reklamen blir kaldt for å være leken. Møtte en WNDY 42 Grand Bora ved Jomfruland i går. Det var godt mer sjø enn det kan se ut på reklamefilmen over.......den gikk fort og stødig som et lokomotiv på Finse i snøstorm......rundt 35-40 knop + og bare kastet sjøen til siden....etter min menining et mye mer iponerende syn. Redigert 28.Juli.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Båtene, eller de som har båtene? Båtene. Folkene har vi ikke noe i mot Boraen er jo kjent for fantastiske sjøegenskaper. Det Windy nå gjør med å bygge bredere båter gjør også at sjøegenskapene kommer til å lide av det. Jeg stusset også på at båten virket ustabil - men det kan jo være at den ble kjørt vinglete - dvs at de svingte fra side til side? Sitér dette innlegget Link to post
alleviltilhimmelen Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 [sitatslettet] Båtene. Folkene har vi ikke noe i mot Boraen er jo kjent for fantastiske sjøegenskaper. Det Windy nå gjør med å bygge bredere båter gjør også at sjøegenskapene kommer til å lide av det. Jeg stusset også på at båten virket ustabil - men det kan jo være at den ble kjørt vinglete - dvs at de svingte fra side til side? Hei til dere alle. Det er ganske interessant å lese alle meningene for og imot. Det som er det beste synes jeg, er at vi alle har forskjellig smak, ellers så hadde det blitt fort kjedelig på sjøen hvor alle kjørte like båter. Jeg mener Windy lager fantastiske kjørebåter, har hatt 37 GM, og har nå oppgradert til 44. Som natt og dag kjøremessig og ikke minst komfortmessig. Jeg har sett den nye 40 "live" og bildene lyver i forhold til takhøyde og bredde. Den har fått det nye skroget, som gir den mye bedre romfølelse enn tidligere Windy (som er kjent for smalere og lavere båter enn konkurrentene. Men her finnes det like mange meninger og opplevelser som det finnes båtfolk :-D heldigvis. Og takk for det. Alltid spennende å se nye båter, og det skal bli spennende å se den nye 40 og ikke minst prøvekjøre denne i begynnelsen av september. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Var det noen som var hos Windy på Holmen Fjordhotel i helgen? Noen inntrykk av nye Windyen? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Reportasje/test i ukens Vi Menn båt bilag. Er nok ikke potensiell kjøper uansett men moten med de store skrogvinduene synes jeg andre produsenter har løst på en mye penere måte en Windy. Fikk litt assoisasjoner til en boretslagssblokk jeg! Og hvorfor begynner ikke snart noen i luksusklassen med eget dashboard med intergrerte instrumenter som i biler. En masse utenpåmonterte betjeningsbokser (trim,thustere,instrumentert etc.) på et ellers så stilrent dasboard burde gå an å unngå. Men for all del, resten av skuten så bra ut Sitér dette innlegget Link to post
alleviltilhimmelen Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Jeg var og tittet på den nye Maestro i helgen. Lekker båt, med Windy linjer. Ligner på Chinook i første øyekast. Bare litt mindre. Lekre farger, stoooor takluke som slipper mye sol inn. Ellers Grand Mistral løsninger oppe. Men med forbedret løsninger. Grill ute er nå mulig. Elektrisk senkbart bord. Stor plass - bedre enn 37. Nede har den blitt veldig lekker. Stort og deilig bad med dusj nisje. Stikklugaren har blitt mye større. Mens hovedlugaren er ganske lik 37, bare litt bredere. Bedre pantry med større skapplass. Større plass i dørkluker også. Nå var jo dette en prototype, slik at noen endringer kommer til å skje allerede til neste byggenummer. Men alt i alt en lekker båt, som vi hadde vurdert hvis 2 lugars hardtop båt i 37-40 fotsklassen hadde vært aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Kikket på den i helgen. Flott båt med imponerende fartspotensiale etter sigende pga. vakumstøp. Bra at flere produsenter kommer med "soft-top" løsning som gir den fleksibilitet vi trenger i Norge mtp.vær. Jeg la også merke til at sittegruppen nede var relativt beskjeden, faktisk virket den mindre enn på GM 37. Men, de fleste sitter jo oppe uansett, så prioritering av lugarer er sikkert greit. Båten vil kanskje konkurrere bla. med Princess V42 og etter førsteintrykket holder jeg en knapp på sistnevnte (som er litt større og noe dyrere). Løsningene er forskjellig, men å ha jolla i garasjen høres fordelaktig ut. I tillegg til garasje/solseng er det masse sitteplass oppe i V42. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.