Jump to content

Hvordan bruke autoguide på Garminplotter?

Torrybra

Recommended Posts

Hei båtvenner!

Da var det på tide å poste mitt første innlegg her på baatplassen. Har fulgt med en stund her inne, og det har vært mye god info å plukke opp, men nå har jeg et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Har en Garmin 521s med g2 Vision kart. Trodde dette var nok til å bruke autoguidefunksjonen på plotteren, men får bare opp melding om at guide to kan ikke brukes (eller noe lignende). Har stilt inn sikker dybde, høyde og avstand fra land, så det er gjort. Trenger jeg kanskje et tilleggsprogram for å bruke denne funksjonen?

Jeg har også 525s (uten ekkolodd), og autoguide funksjonen virker som bare det. Kan ikke forstå hva ekkolodd-modulen har med dette å gjøre. Den viser jo uansett kun hva som skjedde der du var eller er.

På den annen side; hva skal man med autoguide funksjonen? Den er jo fullstendig ubrukelig, og kun nyttig for potensielle kamikazekapteiner, eller omvendt; de som liker å kjøre store omveier. Tror det er hakket bedre å lære seg litt om navigering. Har man gjort det, kommer hjelpemidlene (som f.eks. Garmin 525s) virkelig til nytte.

(Før jeg blir fullstendig nedsablet, bør jeg kanskje gjøre oppmerksom på at jeg nok kan mer om navigasjon enn Garmin 525s.)

Kanskje t.om. autoguide er det jeg trenger, for man slutter jo aldri å lære, heldigvis!

Trodde dette var nok til å bruke autoguidefunksjonen på plotteren, men får bare opp melding om at guide to kan ikke brukes (eller noe lignende). Har stilt inn sikker dybde, høyde og avstand fra land, så det er gjort. Trenger jeg kanskje et tilleggsprogram for å bruke denne funksjonen?

Hei og velkommen til Båtplassen!

Det er fint med presise feilmeldinger for å kunne hjelpe.

Autoguidance / Autoveiledning: Står du på land med plotteren? Rart spørsmål kanskje, men det er et båtkart som ikke veileder deg ut til sjøen.

Hvis alt annet ikke fungerer: Prøv evt. med en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger og se hvordan det går da.

Edit: Jeg kan heller ikke forstå at ekkolodd skal ha noen innvirkning fra eller til.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Takk for det!

Tja... har bare prøvd denne funksjonen når jeg har lagt fortøyd på båtplassen min, så det kan jo være at det blir oppfattet som land. Skal prøve i mer åpen sjø, og komme tilbake til hvilken feilmelding jeg får hvis ikke det funker.

Edit: Har alt prøvd det med fabrikkinnstillingene.

Redigert av Torrybra (see edit history)

Torrybra' date='19.07.10' timestamp='1279571909' post='997519']

Takk for det!

Tja... har bare prøvd denne funksjonen når jeg har lagt fortøyd på båtplassen min, så det kan jo være at det blir oppfattet som land. Skal prøve i mer åpen sjø, og komme tilbake til hvilken feilmelding jeg får hvis ikke det funker.

Edit: Har alt prøvd det med fabrikkinnstillin

Jeg har akurat den plotteren uten ekkolod og den fungere guiden bra, prøv og gå inn på offshore service tror jeg det var og finn en bensin forhandler eller butikk i nerheten og la den guide deg til den ,det kan fort bli for mye for plotteren, jeg er ikke så veldig imponert av den . men det virker.

Edit: Jeg kan heller ikke forstå at ekkolodd skal ha noen innvirkning fra eller til.

Enig i det; jeg har bare ikke prøvd funksjonen før nå i sommer.

Den er jo grei nok, men den foreslo ruter ganske kloss opptil grunner, i stedet for å holde godt unna dem.

Egne navigasjonskunnskaper var det greit å ha med seg.

Min teststrekning var Lysekil - Angrøt (Hvaler).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det er viktig å stille inn sikker dybde riktig å vite hva det betyr.Om båten ligger på 2 m. dybde i havn og du har stilt inn sikker dybde på 3 m kommer du ikke ut av havna vha. auto-guidance og du får en slags melding som jeg ikke husker nå.

Da kan det være problemet ja. Har vel 3 meter som sikker dybde. Bør jeg stille den lavere?

Hvis sikker dybde er stilt inn slik at det er for grunt der du starter eller der du skal til får du feilmelding. Det samme kan gjelde hvis du har justert inn sikker avstand sideveis.Videre hvis du ikke har lagt inn rette målene på båten slik at plotteren tror du kjører rundt i en oljetanker. Hvis du legger inn for lange strekk kan det bli vanskelig eller ta svært lang tid før den finner rute.

Ruta har en tendens til å legge rett til havs, kjøre utenfor kysten og deretter rett inn mot målet. Betyr at den er mest brukbar på transportetapper over lange avstander. Min fungerer fint uten annet tilkoblet utstyr som ekkolodd mm.

Et annet bruksområde kan være når du lurer på hvor langt det er feks KRS-Oslo. Da får du nokså kjapt et omtrentlig svar.

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...