Jump to content

Utenbords vannjet - noen som har testet / finnes i Norge?


Smiley

Recommended Posts

Så på en båt med en 90/115 Yamaha med vannjet uner båtmessa her i Sandnessjøen tidligere i år.... Denne kunne da brukes som brannbåt, spylebåt,o.l da det med en enkel bevegelse kunne slås over et spjeld på stammen på motoren, slik at motoren ble en kraftig pumpe istedefor.... Det var da bare en liten stråle av jet`n som sto bakover, slik at man fortsatt fikk styrefart under spyling...

Link to post

Hvilke andre fordeler kan konstruksjonen ha ?

:confused:

Jeg aner egentlig ikke hvilke fordeler en vannjet har å by på jeg, annet enn mindre sjangse for å "ta" propellen på grunt vann.

Hvordan er det egentlig med effekten på en slik sak i forhold til propelldrift? Noe å hente / tape der?

Men kan lage en dritkul stråle bak i alle fall da.........!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg aner egentlig ikke hvilke fordeler en vannjet har å by på jeg, annet enn mindre sjangse for å "ta" propellen på grunt vann.

Tja, jo, en tar vel vanninntak og pumpe istedet da.

Virkningsgrad øker vel heller ikke spesielt - trolig motsatt.

 

Utenbordsmotorer på RIB'er brukt som MOB'er er ofte utstyrt med ettermontert ring rundt propellen – for beskyttelse, av både propell og mennesker i sjøen – kan sees på mange av våre ferjer.

Da har en jo i prinsippet allerede «en halv « vannjet, mangler bare dysetverrsnittet.

Ellers er det kjent at større skip med (fast) propelldyse har en bedre styreevne under gange akterover, de «slår» ikke på langt nær så mye.

:fishing:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Fordelen med vannjet ligger i manøvrering, en kan raskt skifte fra full fremover til full akterover uten å endre turtall, da revers er en klaff bak dysen.

På denne måten kan en også ligge stille med pådrag, og dette spjeldet delvis ned, og raskt kunne få effekt forover/bakover.

 

Effektiviteten er ikke som propell, men iallefall på hurtigbåter, så er komforten større, mindre vibrasjoner, ikke behov for baugpropell, da de med 2 stk har som rutine å gå sidelengs (det gjør ikke den ene båten de har med propell, den bruker baugpropellen hele tiden, og den bråker).

Link to post

ikke behov for baugpropell, da de med 2 stk har som rutine å gå sidelengs

Jo, men det er vel ikke et direkte resultat av vannjet ?

Samme virkning kan oppnås med pitchpropellere og splittbare ror – eller pendelferjer med propell/ror i begge ender.

Ingen av dem gir forøvrig mye sideveis skyvekraft, skal ikke rare brisen til før det stopper opp.

 

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...