Smiley Startet 20.Juli.2010 Del på Facebook Startet 20.Juli.2010 Kom over Mercury utenbords vannjet på en nettside. Synes tanken var genial for enkelte småbåter (f.eks. min mob-båt), men hvorfor har jeg aldri sett disse i Norge? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Steffen Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Jeg mener jeg for en del år tilbake så ombyggingsett for vannjet til div påhengere. Tror det var i norske båtmagasiner.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Ser ut til å være en sentrifugalpumpe og en dyse. Sparer åpenbart et vinkeldrev. Hvilke andre fordeler kan konstruksjonen ha ? Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Scand Formel Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Så på en båt med en 90/115 Yamaha med vannjet uner båtmessa her i Sandnessjøen tidligere i år.... Denne kunne da brukes som brannbåt, spylebåt,o.l da det med en enkel bevegelse kunne slås over et spjeld på stammen på motoren, slik at motoren ble en kraftig pumpe istedefor.... Det var da bare en liten stråle av jet`n som sto bakover, slik at man fortsatt fikk styrefart under spyling... Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Hvilke andre fordeler kan konstruksjonen ha ? Jeg aner egentlig ikke hvilke fordeler en vannjet har å by på jeg, annet enn mindre sjangse for å "ta" propellen på grunt vann. Hvordan er det egentlig med effekten på en slik sak i forhold til propelldrift? Noe å hente / tape der? Men kan lage en dritkul stråle bak i alle fall da.........! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Kaldfisk Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Jeg aner egentlig ikke hvilke fordeler en vannjet har å by på jeg, annet enn mindre sjangse for å "ta" propellen på grunt vann. Tja, jo, en tar vel vanninntak og pumpe istedet da. Virkningsgrad øker vel heller ikke spesielt - trolig motsatt. Utenbordsmotorer på RIB'er brukt som MOB'er er ofte utstyrt med ettermontert ring rundt propellen – for beskyttelse, av både propell og mennesker i sjøen – kan sees på mange av våre ferjer. Da har en jo i prinsippet allerede «en halv « vannjet, mangler bare dysetverrsnittet. Ellers er det kjent at større skip med (fast) propelldyse har en bedre styreevne under gange akterover, de «slår» ikke på langt nær så mye. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Baywatch Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Virkningsgrad øker vel heller ikke spesielt - trolig motsatt. Husker at OMC hadde vannjetversjoner av noen av sine modeller for mange år siden. Motoren som ytet 50 hk med vanlig propell ble til 35- hester i vannjetutgave, om jeg ikke husker feil. Så spesielt effektivt er det i alle fall ikke. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Fordelen med vannjet ligger i manøvrering, en kan raskt skifte fra full fremover til full akterover uten å endre turtall, da revers er en klaff bak dysen. På denne måten kan en også ligge stille med pådrag, og dette spjeldet delvis ned, og raskt kunne få effekt forover/bakover. Effektiviteten er ikke som propell, men iallefall på hurtigbåter, så er komforten større, mindre vibrasjoner, ikke behov for baugpropell, da de med 2 stk har som rutine å gå sidelengs (det gjør ikke den ene båten de har med propell, den bruker baugpropellen hele tiden, og den bråker). Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Så da ville jeg bare sitte igjen med den kule vannstrålen da.... .....kjedelig! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Stevens Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Mener å ha sett en utryknings-RIB (Brannvesen el. Falken?) i Fredrikstad med en Yamaha utenbordsmotor med vannjet istedet for propell. Interessant nok var det også mulig å omdirigere vannstrålen fra vannjet'en for bruk i en vannkanon/brannslange. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 ikke behov for baugpropell, da de med 2 stk har som rutine å gå sidelengs Jo, men det er vel ikke et direkte resultat av vannjet ? Samme virkning kan oppnås med pitchpropellere og splittbare ror – eller pendelferjer med propell/ror i begge ender. Ingen av dem gir forøvrig mye sideveis skyvekraft, skal ikke rare brisen til før det stopper opp. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.