Jump to content

Utenbords vannjet - noen som har testet / finnes i Norge?


Smiley

Recommended Posts

Kom over Mercury utenbords vannjet på en nettside. Synes tanken var genial for enkelte småbåter (f.eks. min mob-båt), men hvorfor har jeg aldri sett disse i Norge?

waterjet.jpg

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Så på en båt med en 90/115 Yamaha med vannjet uner båtmessa her i Sandnessjøen tidligere i år.... Denne kunne da brukes som brannbåt, spylebåt,o.l da det med en enkel bevegelse kunne slås over et spjeld på stammen på motoren, slik at motoren ble en kraftig pumpe istedefor.... Det var da bare en liten stråle av jet`n som sto bakover, slik at man fortsatt fikk styrefart under spyling...

Link to post

Hvilke andre fordeler kan konstruksjonen ha ?

:confused:

Jeg aner egentlig ikke hvilke fordeler en vannjet har å by på jeg, annet enn mindre sjangse for å "ta" propellen på grunt vann.

Hvordan er det egentlig med effekten på en slik sak i forhold til propelldrift? Noe å hente / tape der?

Men kan lage en dritkul stråle bak i alle fall da.........!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg aner egentlig ikke hvilke fordeler en vannjet har å by på jeg, annet enn mindre sjangse for å "ta" propellen på grunt vann.

Tja, jo, en tar vel vanninntak og pumpe istedet da.

Virkningsgrad øker vel heller ikke spesielt - trolig motsatt.

 

Utenbordsmotorer på RIB'er brukt som MOB'er er ofte utstyrt med ettermontert ring rundt propellen – for beskyttelse, av både propell og mennesker i sjøen – kan sees på mange av våre ferjer.

Da har en jo i prinsippet allerede «en halv « vannjet, mangler bare dysetverrsnittet.

Ellers er det kjent at større skip med (fast) propelldyse har en bedre styreevne under gange akterover, de «slår» ikke på langt nær så mye.

:fishing:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

 

Virkningsgrad øker vel heller ikke spesielt - trolig motsatt.

 

Husker at OMC hadde vannjetversjoner av noen av sine modeller for mange år siden. Motoren som ytet 50 hk med vanlig propell ble til 35- hester i vannjetutgave, om jeg ikke husker feil. Så spesielt effektivt er det i alle fall ikke.

Link to post

Fordelen med vannjet ligger i manøvrering, en kan raskt skifte fra full fremover til full akterover uten å endre turtall, da revers er en klaff bak dysen.

På denne måten kan en også ligge stille med pådrag, og dette spjeldet delvis ned, og raskt kunne få effekt forover/bakover.

 

Effektiviteten er ikke som propell, men iallefall på hurtigbåter, så er komforten større, mindre vibrasjoner, ikke behov for baugpropell, da de med 2 stk har som rutine å gå sidelengs (det gjør ikke den ene båten de har med propell, den bruker baugpropellen hele tiden, og den bråker).

Link to post

Mener å ha sett en utryknings-RIB (Brannvesen el. Falken?) i Fredrikstad med en Yamaha utenbordsmotor med vannjet istedet for propell. Interessant nok var det også mulig å omdirigere vannstrålen fra vannjet'en for bruk i en vannkanon/brannslange.

Link to post

ikke behov for baugpropell, da de med 2 stk har som rutine å gå sidelengs

Jo, men det er vel ikke et direkte resultat av vannjet ?

Samme virkning kan oppnås med pitchpropellere og splittbare ror – eller pendelferjer med propell/ror i begge ender.

Ingen av dem gir forøvrig mye sideveis skyvekraft, skal ikke rare brisen til før det stopper opp.

 

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...