Jump to content

Poleringsmaskin til MaxWax  


Bidevind

Recommended Posts

Vurderer å benytte MaxWax denne høsten / våren.

Poleringsmaskinen som benyttes bør være sterk, saktegående og lett.

Har noen en god maskin å anbefalle?

Mener også å ha hørt at det selges et sett med MaWax-produkter og poleringsmaskin.

Noen som har noen tips ?

Her finner du opplysnigner og forhandlere. Kr 3700 betalte jeg for et sett hos SANDTEC AS på Sandnes. Foruten pleiemidler inneholdt sekken en 980W(?) Rupes turtallsregulert polermaskin (den minste maskinen i beskrivelsen. Den store er for tung og ubrukelig etter mitt vett).  Sparte meg mye arbeid med denne, men det koster. Håper jeg har nytte av denne lenge.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hva oppnår man egentlig ved bruk av MaxWax ? At båten blir blank forstår jeg, men det blir den jo ved vanlig vask/polering også.

 

Erfaringer?

Polere med MaxWax produkter har jeg ikke prøvd, men jeg rengjør med MaxWax akrylpasta før polering. Selv de mest umedgjørlige flekker i vannlinja og som følge av renning fra rekkelista må gi tapt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hva oppnår man egentlig ved bruk av MaxWax ? At båten blir blank forstår jeg, men det blir den jo ved vanlig vask/polering også.

 

Erfaringer?

Det blir blankt.  Hvor lenge behandlingen varer gjenstår å se.  Polerte skroget for 3 mnd. siden og det er i heldigvis like blankt enda. Reklamen sier 9 mnd.

 

Den største vinsten er nok bruk av polermaskin.  Mye mindre arbeid, og det er viktig når du har begrenset tid på slippen før neste. De turtallsregulerte med en viss kvalitet er svindyre. Fra 2500 og oppover til ca. 4000 kr. Siden jeg kom over dette Max Wax settet til 3700 med Rupes maskin, var valget enkelt for meg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Skummelt og skummelt.

Det er viktig å polere direkte etter behandling med akrylpasta fordi den fjerner alt av det som måtte være.

Jeg har iallefall svært gode erfaringer med den.

Det må andre vistnok også hatt, for her på Solkysten står vi på rekke og rad med maskin og akrylpasta om våren.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har denne Rupes maskinen regulerbart turtall?

Om ikke hvilket turtall arbeider den på?

 

Synes det hørs interesannt ut.

Hva følger med denne pakka?

fant ikke ut noe på nettsiden..

Pakken inneholder:

- 1 stk Rupes turtallsregulerbar enhåndsvinkelsliper med omdr. 700/1700 per min. Den har en 900W motor.

- 1 ltr. Hardglans polermiddel (vannbasert)

- 1 ltr. Acrylpasta for rubbing (vannbasert)

- 2 stk Nylonskiver, 1 for rubbing og 1 for polering.

- 1 Pose polerduk

- 1 Ryggsekk for å ha hele stasen i

 

Dette betalte jeg kr 3700 for hos Sandtec AS i Sandnes i vår (forhandler for Applied Chemicals).

 

Såg på en Flex polermaskin, 1200 W hos Maskinforr. Alf I. Larsen, Stavanger.  Prisen for kun maskin var kr 4070.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Skummelt og skummelt.

Det er viktig å polere direkte etter behandling med akrylpasta fordi den fjerner alt av det som måtte være.

Jeg har iallefall svært gode erfaringer med den.

Det må andre vistnok også hatt, for her på Solkysten står vi på rekke og rad med maskin og akrylpasta om våren.

Ser nå at akrylpasta er rubbing, og det betyr vel at man fjerner litt av topcoaten for hver gang? Kan umulig være bra å gjøre dette årlig som en del av vårpussen.
Link to post
Share on other sites

Pakken inneholder:

- 1 stk Rupes turtallsregulerbar enhåndsvinkelsliper med omdr. 700/1700 per min. Den har en 900W motor.

- 1 ltr. Hardglans polermiddel (vannbasert)

- 1 ltr. Acrylpasta for rubbing (vannbasert)

- 2 stk Nylonskiver, 1 for rubbing og 1 for polering.

- 1 Pose polerduk

- 1 Ryggsekk for å ha hele stasen i

 

Dette betalte jeg kr 3700 for hos Sandtec AS i Sandnes i vår (forhandler for Applied Chemicals).

.

Takker for svar.

 

Virker kvaliteten på maskinen grei?

 

Blir vel til at jeg kjøper en slik pakke med en båt kompis.

så da vil den jo bli brukt litt..

Har jo en bil også som det har blitt syndet mot når det gjelder polering

kanskje det kan bli litt mere motiverende å gå i gang.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Virker kvaliteten på maskinen grei?

Ut fra min ringe kunnskap så gjør den det.  Fra tidligere diskusjoner om alskens poleringsmaskiner, så er det Flex og Rupes som er regnet for de beste.  Har inntrykk av at Flex er den maskinen de fleste av de proffesjonelle benytter.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ser nå at akrylpasta er rubbing, og det betyr vel at man fjerner litt av topcoaten for hver gang? Kan umulig være bra å gjøre dette årlig som en del av vårpussen.

Det er riktig at den tar av top coaten, så det er ikke meningen at denne brukes hver gang.  Jeg har ikke funnet det nødvendig å bruke av Acrylpastaen ennå hvertfall. Jeg kan tenke meg at den vil gjøre susen på partier med stor slittasje. Et grundig vask når båten ellers er sånn noenlunde vil gjøre mye, for det blir speilblankt ved å polere med Hardglansen.  Folk rundt slippen lurte på om jeg hadde leid proffer til å polere. Kan også få teflon polish, som blir enda hardere.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Arnstein,er teflon polishen fra Max Wax?

Ja, men jeg har ikke prøvd denne.  Har kun sett omtale av den i reklamen deres http://www.applied.no/. Den heter 1563 Royal.  Som du ser i lenken er der full beskrivelse og prosydyre for forskjellige behandlinger.

 

Det blir vel rett før jeg får prosenter nå.  Må bare understreke at jeg ikke har noen interesser i dette selskapet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...