Jump to content

Systemrens av ferskvannskjøling på VP2003T. Fremgangsmåte?

mormalv

Recommended Posts

Hei!

Har en Nidelv 24 med en Volvo Penta 2003T (43HK).

Denne har ferskvannskjøling med varmeveksler. Synes kjølevæska er fryktelig grumsete, tror nok det er endel partikler og rust inni der en plass. Så jeg tenkte å rense systemet.

Regner med det er bare å kjøre rensestoffet rett i ekspansjonstanken og kjøre med dette i en stund?

Hvordan tapper jeg systemet tomt igjen da? Kanskje lurt å kjøre litt rent vann gjennom og etterpå etter at skittvæska er ute?

Og tilslutt fylle ny kjølevæske?

Noen som har fremgangsmåten?

Har funnet mange tråder om rensing av saltvannskjøling, men da er det jo bare å pumpe dritten rett ut med kjølevannet. :flag:

Det meste av dritten samler seg nederst i sylinderblokka. Der er der alltid en tappeplugg for å spyle ut dritten. Tapp av gammelt kjølevann. Spyl gjennom med rent vann til det ikke kommer mer dritt. Stak gjerne med en ståltråd inn i tappingen. Kjør på med rensevæske og bruk denne i henhold til bruksanvisning. Skylle grundig ut med rent vann, gjerne flere ganger før ny frostvæske påfylles.

Tappepluggen må også ut igjen iflb. renspyling etter endt rens, men det regner jeg med at du skjønner. Smøre pluggen med kobberpasta så blir den lettere å løsne neste gang. Mener det var en tråd en tid tilbake om en som sleit med å løsne nevnte plugg.

Her er linken, men ser ut til å gjelde en annen motor.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/60926-hvordan-loesne-firkantet-mutter/

Redigert av TMe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...