mormalv Startet 20.Juli.2010 Del på Facebook Startet 20.Juli.2010 Hei! Har en Nidelv 24 med en Volvo Penta 2003T (43HK). Denne har ferskvannskjøling med varmeveksler. Synes kjølevæska er fryktelig grumsete, tror nok det er endel partikler og rust inni der en plass. Så jeg tenkte å rense systemet. Regner med det er bare å kjøre rensestoffet rett i ekspansjonstanken og kjøre med dette i en stund? Hvordan tapper jeg systemet tomt igjen da? Kanskje lurt å kjøre litt rent vann gjennom og etterpå etter at skittvæska er ute? Og tilslutt fylle ny kjølevæske? Noen som har fremgangsmåten? Har funnet mange tråder om rensing av saltvannskjøling, men da er det jo bare å pumpe dritten rett ut med kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Det meste av dritten samler seg nederst i sylinderblokka. Der er der alltid en tappeplugg for å spyle ut dritten. Tapp av gammelt kjølevann. Spyl gjennom med rent vann til det ikke kommer mer dritt. Stak gjerne med en ståltråd inn i tappingen. Kjør på med rensevæske og bruk denne i henhold til bruksanvisning. Skylle grundig ut med rent vann, gjerne flere ganger før ny frostvæske påfylles. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Takk for det! Dette skal jeg nok få til, bare å finne den tappepluggen da. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 (redigert) Tappepluggen må også ut igjen iflb. renspyling etter endt rens, men det regner jeg med at du skjønner. Smøre pluggen med kobberpasta så blir den lettere å løsne neste gang. Mener det var en tråd en tid tilbake om en som sleit med å løsne nevnte plugg. Her er linken, men ser ut til å gjelde en annen motor. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/60926-hvordan-loesne-firkantet-mutter/ Redigert 21.Juli.2010 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermod Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Har du funnet tappeskruen? Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Nei, er på ferie. Skal se på dette til uka. Skal få knipsa noen bilder også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.