Jump to content

Liten lekkasje i sjøvannspumpa på VP D240B

@ArneO

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Volvo Penta D2-40B i seilbåten. Det er 2009-modell som har gått ca 180 timer.

På sjøvannspumpa er det en liten lekkasje.

Bilder av motoren under.

motor_1.jpg

motor_2.jpg

Lekkasjen ligger på baksiden av pumpa. Motorer er ikke min sterkeste side, men lurte på om det var en grei måte å gjøre noe med dette på? Hadde det vært i fremkant ville jeg tro det var lettvint å gjøre noe med pakning.

Noen som har noen gode innspill?

Hei,

Usikker på om dette er ditt problem for jeg kjenner ikke denne motoren, men har hørt om lekkasje i simring inn til registeret som har ført til vann i motoren. Dette kan ha oppstått ved bytte av impeller f.eks. Jeg vil fått en kyndig til å se på dette. Motoren er jo splitter ny (i hvertfall i min målestokk).

Virker som det lekker gjennom sladrehullet. Lekkasje der forteller om lekk simmerring. På min gamle VP var hullet tett av irr og maling. Da ble motoren fylt med sjøvann :eek:

Antar at pumpa er oppbygd ganske likt min. Det er da to simmerringer. Én som stenger for sjøvann og en motsatt rettet som holder oljen på plass i motoren. Disse er ganske lette¨å bytte. Sladrehullet er mellom disse. Du må ta av pumpa for å bytte dem. Forviss deg om hvilken vei ringene skal stå. De stenger ikke hvis de monteres feil vei. Pass på å bruke originale simmerringer, de må ha rustfri fjær.

Fagfolk kan ha rett...

Det er forøvrig bare å få det fikset, lekkasjen kan bare bli værre. Om motoren er 2009, så er det vel en reklamasjon. Den slangen du har inn på pumpen er for dårlig, bytt til en skikkelig gummislange som passer på pumpens slangstuss. Den slangen du bruker nå kan hoppe av og stelle til et skikkelig spetakkel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...