Jump to content

Dieselrør-koblinger; hvilken tetningsmasse i gjenger etc?


nordan family 27

Recommended Posts

I båten min - to motorer og to diesetanker - møtes kobberrør ca midt-skips og via et finurlig rør- og kule- og sluseventiler skal kan kune åpne og stenge slik at motorene suger og leverer overskudd tilbake til hver sin tank, fra begge tanker, begge fra en tank etc etc. Samt at når alt står åpent skal vel også nivået i tankene utligne seg. Men her er det en eller flere ventiler som ikke virker, for jeg det forsvinner kun fra en tank (littegrann fra den andre) - også når ventilen til denne tanken er igjen. Så det er vel bare hodene på ventilene som går rundt, og lukkemekanismen ikke.

 

Det ser ut som det sitter noen klempakninger / overganger på kobberrørene (eller hva slags rør det er), og deretter gjenget på ventiler. Hva slags tetninger brukes det her som holder tett over tid og som ikke løses opp av diesel?

 

Jeg er også litt usikker på om jeg skal opprettholde alle mulighetene til kryss-koblinger - det blir mange potensielle lekkasjepunkter ut av dette. Det reneste hadde vært hver motor sin tank - men evt en utligningsmulighet. Faren er selvsagt dersom det kommer dritt i en tank og jeg gjerne skulle hatt begge til å suge fra samme tanken. Men tross alt: jeg kan da kjøre for en motor.

 

Finnes det noe greit verktøy (rørlegger?) som kapper av slike rør uten at det er farlig når det er dieselrester? Et skikkelig rør-saks etter noe slikt?

Link to post

...............

Finnes det noe greit verktøy (rørlegger?) som kapper av slike rør uten at det er farlig når det er dieselrester? Et skikkelig rør-saks etter noe slikt?

 

Biltema har jo ett par rørkuttere i sin katalog.

artikkel nr: 19-1220 og 19-1221

 

Den siste fungerer iallefall fint på kobberrør hjemme i huset.

Link to post

Hos meg er det for lengst lagt om, eneste forbindelse på tvers er utlikningen. Pluss at det er lagt slanger frem til stengeventiler, fra lufteskruene -- dermed mye lettere tilgjengelig spes. BB.

 

Skal du gjøre noe i denne delen av fuel-systemet bør du få fagfolk til å gjøre jobben. Ellers risikerer du evige lekkasjer som er et hlvt. Eller, du får i alle fall noen å klage til...

 

Velger du motsatt kommer du langt med vanlige rørdeler, vanlig rørkutter og Permatex. OBS koblingene til Racor-filtre er ikke "hyllevare".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Jeg er også litt usikker på om jeg skal opprettholde alle mulighetene til kryss-koblinger

Sålenge utligningen står åpen spiller det ingen stor rolle hvordan resten av rørsystemet er rutet.

Stenges utligningen bør returen kunne rutes til «sin» tank, ellers blir det med tiden skjevt igjen.

Stenges en tank av, bør returen fra begge maskiner kunne rutes til forbrukstanken.

 

Kjøres det med åpen utligning vil slagside føre til transfer mellom tankene og forsterke slagsiden.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Takker for alle tips!

 

eneste forbindelse på tvers er utlikningen. Pluss at det er lagt slanger frem til stengeventiler, fra lufteskruene -- dermed mye lettere tilgjengelig spes. BB.

 

Skal du gjøre noe i denne delen av fuel-systemet bør du få fagfolk til å gjøre jobben.

 

Er en vanlig rør-legger å anse som fagfolk i denne forbindelse? Eller må det noe mer avansert til? Alternativet er vel å benytte vanlige dieselslanger og slangeklemmer i steder for alle rør-koblinger? Usikker på om alt dette er likt koblet på våre årganger - men hos meg så møtes alle rør og kraner i en boks i gulvet ved førersetet (bortsett fra retur-ventilene).

 

Kan du forklare litt mer detaljert hva du har bygget om?

- Slanger frem til stengeventilene: betyr det at du nettopp har fjernet en del av rørene til fordel for langer?

- fra lufteskruene - hvilke lufteskruer?

- Utligningen: hos meg ser det ut som det er forbindelsen mellom tilførslene mellom motorene - og ikke en egen utligningsforbindelse (da har jeg i alle fall ikke funnet den ennå)

 

Jeg er lite giret på lekkasjer - men har merket meg at det en gjør selv ofte ikke er dårligere enn fagfolk. I nærheten av hjemmehavna kjenner jeg til en dyktig rørlegger - kanskje jeg skulle få ham ombord dersom dieselkoblinger er samme fagområdet som andre koblinger.

Link to post

Mitt system er helt annerledes og mye enklere, det er helt separate kretser fullt ut med unntak for utlikningen (som går fra bunn til bunn forut, stengeventil på hvert uttak). Slangene jeg nevnte er armerte slanger som går fra luftingen over dieselfiltrene (finfiltrene på motorene) og frem til midten like ved siden av varmtvannstanken. Lufteskruene er erstattet av banjobolter og i andre enden er det kuleventiler med en kort rørstuss. Ved lufting trer jeg en slangebit på her og ned i en bøtte .. da er det rimelig enkelt å lufte. På samme måten får jeg ren filtrert diesel til å fylle oppi Racor-filtrene etter filterskifte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Da har jeg tips til både verktøy og leverandør. Spørs om det ikke blir egen-innsats med mindre rørleggeren min ikke har ferie

 

Skipper Worse: jeg har på sidene i fremre del av tankene et igjenplugget hull et par cm over bunn. Jeg antar det må være her utligningen kanskje har vært en gang. Har tenkt at det må være en eller annen form for drenering - men merkelig at den er et par cm over bunn...

 

Jeg tror jeg har slanger utfra racor-filtrene. Men nå skal jeg gå ned og kaste et ekstra blikk slik at nattesøvnen kan jobbe med prosjektet.

Link to post

Høres ut som din antakelse er rett ang utlikningen. Det virker å være litt mange modifikasjoner på din båt ...

 

OBS ang planene dine: Reparer det som er utslitt/feil på men ikke gi deg i kast med store prosjekter på fuel-tilførselen, potensialet for å gjøre noe feil er rimelig stort.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Det er slanger ut fra Racorfiltrene som er tredd rett inn på kobber-rørene med doble klemmer. At alt møtes på midten ser ut til å være i overenstemmelse med boka som fulgte båten (orignal-boka) - de samme ventiler er beskrevet der. Men når jeg ser på koblingene under er det opplagt at noen har gjort noe - det er ikke samme type overganger mellom alle rørene lengre :confused:

 

Det som er feil er opplagt at ventilene ikke virker - og at en av dem antagelig står nesten igjen (fylte sist 190 liter på en tank og 350 på den andre). Har forsøkt å stenge ventilen til den som de drikker mest fra, men det skjer ingen ting.

 

Utfordringen er å skifte kun ventilene - så er det vel vanskelig å finne noe som enkelt passer akkurat i den manglende rørstumpen og få det tett igjen.

 

Etter å ha fundert litt på dette i natt så tror jeg det letteste ( og mulighet for færrest lekkasjer) er å skru ned noe av rør-vivaret (inklusive ventiler) som møtes midt i båten, og erstatte med dieselslanger med kuleventiler og doble slangeklemmer inn på rørene som kommer fra tankene og som går til motoren. Og utelate alle mulige krysskoblinger. Jeg er dog litt usikker på hvor mye diesel som da vil renne ut under operasjonen - jeg må fylle i morgen for å ta siste etappe hjemover, men får forsøke å ha lite på tankene til operasjonen (selvom det knapt forsvinner fra den ene :rolleyes: ).

Link to post

Du kan ikke sette slanger rett på rørene! Da må du enten bruke slangesokler eller koblinger (til slanger med påpresset kobling). Rett på er i strid med det meste og vil bare holde helt tett med betydelig hjelp fra forsynet.

 

Jeg er enig med deg i å fjerne salaten av rør og koblinger, det er høyst tvilsomt om det er noe poeng i å ha muligheter for å fore begge fra en av tankene og/eller å styre returen til en bestemt tank. Kanskje et poeng langt nordpå men sønnenfor Trondhjem hvor det er enten en trygg havn eller en mekaniker bak hvert nes, er nok ulempene større.

 

Du behøver ikke å bekymre deg for at noe skal renne ut; det blir ikke mer enn det som er i slangene hvis du gjør tingene på rette måten. F. eks. ved å fjerne lokket på Racor-filteret for å oppheve mulig hevertvirkning.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Slanger rett på rørene er kanskje i strid med mye. Men det er vitterligen slik det er i dag: på koblingene ut fra racor-filtrene er det vanlige diesel slanger som ender direkte på rørene med doble klemmer som via ventiler og andre koblinger igjen ender til motorene. . Slik slange-direkte-til-rør hadde jeg også i den forrige båten (ikke montert slik av meg, men det holdt).

 

Jeg tror jeg ringer til den planlagte rør-leggeren og hører hva han har i bilen. Da sparer jeg en rundreise til butikken også så fremt han har alt og kan møte meg på kaia. Nå ligger jeg med en nesten tom tank og en omtrent full - skikkelig slagside og vannvittig irriterende :headbang:

 

Fjerne lokkene fra racorene var et godt tips.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...