Jump to content

Verktøy for sliping av glassfiber båt


fdahl_009

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en nordkapp 17 fot. Har slipt den helt ned til en matt gulfarge, det siste laget før jeg er inne på glassfiberen, gammel gelcoat regner jeg med.

Noen steder skader igjennom.

 

Alle feil og skader er reparert med Plastic Padding sin Marine Epoxy - dette ser ut til å bli bra.

 

I helgen skulle jeg begynne å påføre bla Jotun sin anti-pest. Der jeg kjøpte den fortalte jeg om mitt sprøyte oppsett, "proff" sprøyte fra biltema og en liten kompressor.

 

Jeg fikk beskjed om at man ikke trengte å tynne denne ut. Det så ut til å fungere bra på første strøket - men halvveis på andre strøket forstod jeg at noe var galt. Siden jeg ikke har gjort dette før var jeg usikker på første strøket, men tenkte å vente til det tørket for å ta en endelig avgjørelse. Det så bra ut, så begynnte på strøk to. Denne er selvsagt altfor tykk for å kunne sprøytes direkte..

 

Må derfor slipe alt dette av igjen. Hva slags verktøy bruker dere? Har brukt lang tid på å komme dit jeg var før jeg begynte påføringen - så nå er jeg redd jeg har mange timer forran meg igjen :-( Dette gjelder i hovedsak under båten, der sliter jeg med å komme til alle steder.

 

Tips angående tynning mottas. Hvordan er biltema sine produkter? De har iallefall godt forklart hvem tynner til hvilket produkt.

Leste ett sted at ca 20% fungerte bra på deres produkter..

 

 

Fredrik.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en Din kopp i malerbutikken, og tynn malingen til ca 20 sekund (tiden det tar for malingen å renne ut gjennom hullet i bunn). Sliping gjør du lettest med eksentersliper. Begynn gjerne med 120 papir og gå over til 180-240 på slutten. Slip til det føles jevnt, du trenger ikke slipe bort alt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok - takk.

 

Men mengden som skal igjennom din begeret er mengden det er plass til i begeret eller? At man feks tetter hullet, fyller opp, så tar tiden for væsken til å renne ut?

 

Laget med antipest har blitt tykt, kan lage riper lett, merker det er mykt enkelte plasser, så alt for mye på..

Link to post
Share on other sites

Kjør på litt varme, så herder nok Antipesten!

 

Du dypper DIN begeret helt under i malingsboksen sånn at det fylles helt, løfter det opp og lar malingen renne ned i boksen igjen mens du tar tiden. Går det for lang tid, tynner du litt til. Når det er rett, vasker du begeret i tynner og legger det på hylla til neste gang før du begynner å sprøyte..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...