stigbåt Startet 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2010 Har en 30 yamaha. Tenkte å montere batteri i båten for å ha spenning til lanterne. Trenger altså kun et lite batteri, feks motorsykkel batteri. Men er det et problem at lade penning fra motor går til et lite batteri. Er det noe "minstemål" på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Du har ikke bidratt med så mye data om motoren...? Årsmodell...? 2-takt eller 4-takt? Vet du om motoren originalt har ladeuttak? Hvor mye strøm kan generatoren eller ladespolen i så fall levere? Mange bruker å anbefale et batteri på minst 50 til 60 Ah for at du skal slippe å tenke på overlading/koking av batteriet om det er en eldre 2-takter med "uregulert" (bare likerettet) ladespenning. Dette har jeg selv i en av mine båter med 60 Ah batteri i en 15" speedbåt med 80 Hk Yamaha. Men jeg har også bare et lite og lettere 26 Ah batteri i en 14" Sunwin med en 40 Hk Yamaha. Der har jeg imidlertid satt inn en kraftig Zenerdiode i en kjøleflens for å "brenne" av overskuddseffekt når batteriet er fulladet og strømforbruket er lite. Så selv om du eventuelt ikke har startmotor i din 30 Hk påhengsmotor (da må du også ta hensyn til startstrømmen) så må du passe på at batteriet tåler ladestrømmen fra påhengsmotoren. Er det en eldre motor med uregulert lading må du enten ha stort nok batteri (båtforhandlere anbefaler gjerne minst 50 til 60 Ah) eller så må du ha et eget opplegg for å regulere spenningen. Her er et par gamle tråder på temaet: Tråd 1 Tråd 2 Redigert 21.Juli.2010 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
stigbåt Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Motoren er en tidlig 90 talls modell, 3 sylinder med manuell start. Det er montert likeretter på spennings utgangen. Det var igrunnen koking av batteriet jeg var bekymret for, så hvor stort batteri for å ungå dette. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Jeg vil tippe ladespolen på din (90-95..?) Yamaha 30 leverer grovt regnet 6 A på øvre halvdel av turtallsregisteret og da ville jeg eksempelvis IKKE brukt så lite batteri som jeg har i den minste båten min; 26 Ah. Ville nok gått for minst 50 til 60 Ah om du ikke skal lage deg noe eget opplegg mht spenningsregulering/avbrenning av overskuddeffekt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Hansi Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 En ca 60 - 75 AH ville jeg mene er passe til motoren. Er hva jeg har brukt tidligere på motorer i størrelsesorden 25 - 40 hk. Har fungert godt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.