Jump to content

Braketter til snappdaviter.


Lin

Recommended Posts

Jeg har ønske om å få flyttet snappdavitene, den delen som er festet på badeplattformen, ca 10 cm bakover og 10 cm opp. Dette for at ikke gummibåten skal komme i konflikt med ankervinsj og gassbeholder som også har sin plass på badeplattformen. Har sjekket litt rundt i diverse båtutstyrsforretninger, men det ser ikke ut til at det finnes noen form for braketter som er laget til dette formålet.

 

Jeg har en ide om å bruke et lite stykke av et firkantrør i aluminium som er i dimensjon 10 x 10 cm, men tror helt sikkert at det finnes bedre måter å gjøre dette på.

 

Er det noen som har en god ide, og hvis en skal få laget to braketter, hvem kan gjøre dette i Oslo eller Bærum ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ønske om å få flyttet snappdavitene, den delen som er festet på badeplattformen, ca 10 cm bakover og 10 cm opp. Dette for at ikke gummibåten skal komme i konflikt med ankervinsj og gassbeholder som også har sin plass på badeplattformen. Har sjekket litt rundt i diverse båtutstyrsforretninger, men det ser ikke ut til at det finnes noen form for braketter som er laget til dette formålet.

 

Jeg har en ide om å bruke et lite stykke av et firkantrør i aluminium som er i dimensjon 10 x 10 cm, men tror helt sikkert at det finnes bedre måter å gjøre dette på.

 

Er det noen som har en god ide, og hvis en skal få laget to braketter, hvem kan gjøre dette i Oslo eller Bærum ?

Har du sett denne linken? http://www.tender.no/gummibat.htm

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har du sett denne linken?http://www.tender.no/gummibat.htm

De snappdavitene som jeg har er av et annet merke. Jeg ser at Tender.no kan levere noen som er forlenget eller forhøyet, men ikke som er begge deler. Tenkte også at det var litt ille å måtte kjøpe nye snappdaviter. Håpet at det ville bli rimeligere å sette de jeg har på en brakett.

 

Er det noen som har et tips om hvor man kan få laget to slike braketter ?

Link to post
Share on other sites

 :yesnod:

 

Hei,

 

Jeg jobber litt med det samme problemet på min båt. Jeg har tenkt å løse dette på følgende måte. På plattformen vil jeg sette 4 plasthåndtak (ROCA beregnet for båt!). 2 ytterst og 2 innerst mot båten. Så tar jeg 2 passende teakbord som jeg trer igjennom håndtakene. Ytterst på disse teakbordene plaserer jeg snap daviterne. Sikres mot båten med to taustumper eller egnet festeklips el.lignende. Ved f.eks. bading trer jeg teakbordene ut og legger i en av kassene på plattformen. Håndtakene er da fine og holde i når man klatrer opp i båten. Min gummibåt veier ikke mer en 30 kg. så belastingen på denne innretningen bør være minimal. Heller ingen permanente installasjoner av syrefaste jern som stikker hit og dit.

 

 

 

 

Hilsen

 

Harald L.

Trude III

Link to post
Share on other sites

Min gummibåt veier ikke mer en 30 kg. så belastingen på denne innretningen bør være minimal.

Hm... Ikke undervurder belastningen fra en gummibåt når det er sjøgang. Det er ganske store krefter ute å går, noe jeg egenhendig har observert.

 

Snap daviter har også en versjon som kan "snappes av", slik at bare en ganske liten del av braketten står igjen. ikke noe som stikker særlig opp eller ut. Kan det være noe å tenke på?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg Dette for at ikke gummibåten skal komme i konflikt med ankervinsj og gassbeholder som også har sin plass på badeplattformen.

Jeg har samme utfordringen mht ankervinsj, og badeplattformen er av type stålrør med teakplanker. Jeg har montert et provisorium av materialer jeg fant i garasjen, og monteringen medfører ingen borring e.l. i badeplattformen. Dette gir meg muligheten til å finjustere sideveis, i lengderetningen og i høyden. Så langt har jeg justert 5 cm sideveis og 3,5 cm oppover, men det behøves enda mer høyde før gummibåten kommer klar av anker og tau. Utfordringen er å få nok høyde på snap-davitene samtidig som det ikke blir for problematisk å få gummibåten inn i festene når denne ligger på vannet.

 

Når jeg har funnet den beste plasseringen av festene vil jeg lage et skikkelig arrangement av teak eller lignende slik at dette står i stil med badeplattformen ellers.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hm... Ikke undervurder belastningen fra en gummibåt når det er sjøgang. Det er ganske store krefter ute å går, noe jeg egenhendig har observert.

 

Snap daviter har også en versjon som kan "snappes av", slik at bare en ganske liten del av braketten står igjen. ikke noe som stikker særlig opp eller ut. Kan det være noe å tenke på?

:smiley:

 

Hvis man er redd for at det ikke skal holde kan man f.eks. skifte ut plasthåndtakene med syrefaste jern og teakplankene kan være 2x4". Dette blir sterkt nok.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...