Jump to content

En liten hastesak! Aggregat, landstrøm og laptop

rogdov

Recommended Posts

skal i dag avgårde å kjøpe et reserveaggregat. Fant noen fine på Biltema. Sikkert ikke den beste kvaliteten, men godt nok som reserve.

De selger to typer som er interessante. Det ene er et inverteraggregat og det reklameres med at det kan brukes på Laptop og annet utstyr som krever sinuskurve. Det andre er kun beregnet på apparater som ikke krever sinuskurve. Dilemmaet her er at det første aggregatet kun har 900watt uteffekt. Det andre passer bedre i.h.t. effekt og har 2000W.

Har landstrømanlegg i båten og kobler vanligvis aggregatet direkte til landstrøminntaket.

Her kommer spørsmålet...

Er det vanlig for landstrømanlegg å gjøre om til sinuskurve? Kan jeg bruke aggregatet uten sinuskurve når det kobles direkte til landstrømanlegget?

Setter pris på alle (fornuftige) svar, og jo raskere jo bedre. Skal hente aggregatet om 1 time, men det har vel aldri vært noe å si på aktiviteten her på forumet :smiley:

Sinuskurve er hvordan spenningen svinger, enten mykt og rundt (perfekt sinus) eller firkantet og hakkete (modifisert). Spiller ingen rolle for normalt bruk, i alle fall så lenge laptop'en har batterieliminator/strømforsyning og ikke går direkte på 220V. Jeg har både inverter og aggregat uten perfekt sinuskurve men har nu aldri hatt problemer med å drifte 3-5 laptop'er fra begge kilder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Min erfaring er at dersom man har et billig aggregat, så må man ha en dyr inverter. Jeg ødela en vaskemaskin med et aggregat som leverte modifisert sinus (firkant) Min løsning ble et billig aggregat på 2 KW og en dyr inverter på 1500 watt og en 60 amp lader. Det holdt til varmtvann, pc, kjøleskap, kaffekvern osv. Billige aggregater støyer dessuten mer enn de dyre (med sinus)

Takk for raske svar.

Med litt gambling ble det 2kw aggregatet hos Biltema. Fyrte det opp og det gikk overraskende stille. Smalt på 4 lysstoffrør, kaffetrakter, kjøleskap og 4 utelys på 220V etter 10 minutters gange for å teste litt. Fungerte strålende enn så lenge. I helgen blir det en tur til Kragerø med skøyta og aggregatet skal få testet seg skikkelig. Kommer til å prøve med en gammel laptop et par timer i første omgang, men laderen og inverteren bør kunne klare aggregatet, og da gjenstår det å se om aggregatet klarer seg. Biltema har vel aldri vært kjent for å levere Bacho- og Hondakvalitet, men alikevel et sted midt på treet, så det gjenstår å se hvordan det takler litt press. Så forøvrig at det var kobberviklinger og ikke aluminium, slik det kan være på mange "billigaggregater" (i.flg. ekspertene)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...