Jump to content

Oppussing gamle lanterner

stianbrun

Recommended Posts

Jeg har en del gamle lanterner liggende fra gamle båten som jeg har lyst til å resturer. De har vert på gamle fiskebåter som faren min har hatt og enda gamlere fra foreldrene hans igjen.

Men disse blir trolig ikke noe fine om jeg bare pusser de, noen er det håp for.

Men hva kan jeg gjøre med de som jeg må behandle? det jeg har mest lyst til er å få di i skinnende gull/messing, men er det noe form for maling eller stoff som for en effekt av messing?

Ellers, har dere noen bra tips til hva jeg kan gjøre her?

Det er foresten to lenterner som henges i toppen, og 3-4 som er sidemonterte.

Er takknemmelig for hvert et tips! :D

Kobber/ messing pusser vi i vår familie med "Gloria" (pussemiddel i pulverform fra nærbutikken) som blandes med Salo. Smør inn og vent 30 minutter, da skyller du med varmt vann. Avslutt med romtemperert vann, og pass på at du tørker av alt vann med en gang. Er det veldig kraftig irret må det gjentas en gang.

Antikviteter skal stundom ikke behandles med så kraftige midler, så sjekk dette først.

Gamle lanterner MÅ du ta vare på. Det kan nok noen ganger bli for mye patina, så jeg ville pusse messingen. Men for guds skyld: ingen form for maling. Forniklete deler kan du sende til forkromming, men det koster en del.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvis du legger de i vann med litt sitronsyre forsvinner irret sakte og rolig. Anbefaler svak blanding slik at det tar dager og uker hvor du stadig rister litt på lanternene nedi løsningen for å bytte ut det vannet som ligger inntil krinkler og kroker med mye irr.

Hvis du bruker for sterke midler - og spesielt hvis du må gnukke og gni - er det lett å få noen blanke partier og andre som ser like stygge ut.

Uansett er det viktig med god vask etterpå.

Tilslutt kan de gjerne vokses el for å tette strukturen slik at det ikke irrer for fort igjen.

Lykke til

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...