Jump to content

Kjøpt Sjømann 22 (Drar skjevt?)

Kenneth84

Recommended Posts

Var på Kapp i går og hentet en Sjømann 22, sjøsatte den og putret i retning Hamar, Den gikk veldig fint og lett i vannet.. Men etter ca 45 min, Så føles det som om båten drar litt skrått fremover.. Vanskelig og forklare men, sikkert noen som har opplevd det samme ? Man legger snuta mot et fast punkt og det føles som om man ligger 5-10 prosent skjevt hele tiden.. Det er ikke annet en 2-3 cm vann i kjølen på den..

Båten hadde ligget på land i 3 sesonger før jeg hentet den, men startet på første drag og gikk veldig pent!

Kan det være gelcoaten som har trukket vann ? Kjennes også som om båten går tyngre..

Foruten om dette har kjøp av gammel båt gått problem fritt :)

Mvh

Kenneth

Gratulerer med ny båt :flag_bp:

Trolig er båten litt rank og du får krengning når du sitter på siden og styrer, og derfor trekker båten litt til den siden som du sitter. Få med deg en likevektig og se om det ikke går bedre når denne sitter på motsatt side av deg. Evenetuelt stå i senter av båten og se om ikke den går bent da.

edit: Spjærøy26 kom meg i forkjøpet med samme forslag

Redigert av Bergen (see edit history)

Takker og bukker :)

Det første jeg gjorde var og stelle meg i midten av båten.. Føles likt.. Men ser nå at båten ligger litt skjevt i vannet, 2-5 cm kanskje.. Sikkert lastet litt skjevt! Skal flytte litt på ting, evt legge inn en ballast så kanskje det bedrer seg! Er noen hakk og sår under båten, men ikke store greiene.. Hadde håpet jeg slapp og fikse disse før båtsesongen er over? Båtsesongen er kort nok fra før på Mjøsa :)

Takker og bukker for gode og raske svar! Er forholdsvis ny skipper og bruker dette forumet for alt det er verdt! Helt fenomenalt lesestoff her inne :D

Princess32: Ok! Godt og høre! :)

Denne båten jeg har kjøpt, den ser skikkelig lurvete ut utvendig og omtrent fabrikk ny ut innvendig.. Har kjøpt inn diverse produkter for nærmere 1600 kroner i dag, både fra Biltema som jeg gikk over og tok den løse skitten med, og fra Meguiars som jeg nå prøver og få bort alle sorte merker med og få litt glans igjen..

Men du store som møkka sitter! Noen som har noen gode forslag ? Autosol ? Noe som funker bedre ? Tenkte jeg skulle få vasket den så godt som overhodet mulig før jeg begynner med polering/voks.. Har kjøpt Meguiars One Compound som jeg ikke vil bruke skikkelig før all skiten er borte.. Har mange mange timer med gnikking for meg, det vet jeg.. Men vil jo alikevel gjøre det så enkelt som mulig :)

Båten har ikke vært rengjort eller polert på 3-5 år!

Noen gode tips og fremgangsmåter ? Det går på pågangsmotet løs! Polert mye båt, men da nye båter som faktisk blir hvite igjen hehe :)

Bruk Autosol, det både fjerner dritt og rubber! Kan brukes for hånd eller med maskin, bare sørg for å holde det fuktig med en sprutekanne mens du jobber! Restene kan enten vaskes vekk med vann eller poleres bort etter tørking, men ofte er det lettest å vaske det bort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Kenneth! :cheers: Jeg har sjøl en Sjømann22, og opplever akkuratt det samme som deg! :cheers: Den går liksom på skrått, litt sideveis, og det er nok helt normalt når du er aleine i båten.... Når båten ligger i ro, uten noen folk ombord, Heller den motsatt vei av styreposisjonen? Normalt er styreposisjonen på disse båtene på styrbord side, då skal den altså helle litt mot babord.. Det er skev ballast, og det skal være slikt! Da du sitter alene i båten, ville den ha hellt litt mot styrbord, mens no når den heller mot babord, ligger den beint i sjøen når du sitter på styrbord side, dette har jeg sjekket oppi, så vet hva jeg snakker om :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Da lærte jeg noe nytt i dag også da :) Et problem mindre og tenke på hehehehe!

At du har Sjømann 22 har jeg fått med meg :) Tror jeg har lest alt du har skrevet om denne type båt! Samt sett videoer :) Så kan nok mer eller mindre si at du har lokket frem en sjømann til på mjøsa hehe! Så inlegget ditt angående pakkboksen blant annet, hvor denne da faktisk skulle lekke litt slik jeg forstod det, for kjøle effekten.. Der trodde jeg jo at jeg stod foran en kjedelig skru jobb hehe...

I båten min er det ingen hovedstrømsbryter, noe jeg mener og ha sett du har! Er dette noe du har montert selv ? :)

Flott båt du har! Og ikke minst et kjempe engasjement :D Stå på!

Hehe, ang. pakkboksen. Vist du skrur av lokket, der grisen ligger, kan det lekke inn litt, det er ikke farligt, eller skadeligt, men då bør du fylle på mere gris, til det ikke lekker. Jeg vrir griskoppen min hvær 3. time. Disse koppene er ganske småe, så må fylles på ganske ofte.. Ca 1 gang i måneden fyller jeg min :flag_bp: Hovedstrømbryter var da jeg kjøpte, men holder på og legge om eletrikken, så skal legge om ledningene inn til den også. Har du bilder fra Sjømannen din? :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Jeg vrir griskoppen min hvær 3. time.

Da kommer du nok snart til å fylle hylsa di med grease, sånn at kjølingen svikter! Jeg vrir kanskje en halv tørn 4-5 ganger i året, max! Greasen er der ikke for å tette, kun for å smøre pakningene. Og det er ikke mye grease som skal til for det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Kaptein Fredrik

Kaller du Sjømann22 for jolle? :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Skam deg! :giggle: hehe

Jeg kaller egentlig alle båter for joller. Til og med de på over 1000"(vision of disease independence of the seas mm.)

Kenneth84: Du har en kjempefin båt! Mal alt som er gult, altså skroget, hvit, men mal sargen(eller hva man kaller den øverte "planken") blå.

Hei igjen kenneth! :cheers: Utrolig fint interiør i Sjømannen din! :flag_bp: Lå merke til den hvite og fine skyen din også¨!! :cheers:

Har tatt litt bilder som hviser hvordan du håndterer Griskoppen! :cheers:

Her er altså griskoppen MIN! :flag_bp:

289bw1x.jpg

Da jeg skrur av lokket, ser du at det er hult nedimellom grisen, då er det påtide med påfylling! :cheers:

sypbbr.jpg

Jeg bruker enkelt og greit en bitte av en teaklist til og fylle på grisen med :smiley:

2ufww81.jpg

Så fyller jeg opp lokket, og selve griskoppen med gris.

ipocag.jpg

Fyller godt oppi griskoppen :yesnod:

141prlu.jpg

Setter lokket oppå, og skrur det ned, til jeg kjenner det begynner og bli ''tungt'' Tørker så vekk grisen som pjåtes ut mellom griskoppen og lokket :drink:

28i8acl.jpg

Men ikke skru lokket for hard ned, bare til du kjenner det blir tyngre! Etter noen timer, så skrur du lokket 1/2 omdreining ned! :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...