Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 på vår snekke tørner vi griskoppen en kvart tørn i måneden. Jeg tror du Martin tar for mye fett inn i pakkboksen Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 For mye gris nei Bedre og ta mye gris når du først gjør det, en og måtte fylle på støtt og stadigt! Er ikke så store disse koppene heller, så du blir ikke fattig for og si det sann! Det blir feil og vri den en kvart gang i måneden.. Vist du kjører 20 timer på en måned, og bare vrir en kvart, så er det lite smørning ass! Men kjører du 3 timer iløpet av en måned, så er 1/2 omdreining rett! En kvart runde er det merkligste jeg har hørt, enten 1/2, eller en hel! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Glemte å si at den smøredingsen til starteren skal smøres sånn, men den smøredingsen til gearboksen/akselen skal smøres med en halv tørn i måneden. Men nå har båten blitt smørt sånn i 59 år, så feil er det nok ikke. Vi fikk god instruksjon når vi kjøpte båten hvordan alt skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Smørning til starter? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
m/s draugen Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Det at en føles som den går på "skeiven"er jeg nesten sikker på skyldes propellen.Helt normalt.Den drar mere til den ene siden enn den andre.Hvilken side den drar til kan du enkelt sjekke opp med at du har roret rett og så bakker du...........høyre el.venstre.kjekt å vite når du skal legge til med evnt.bakking.Da vet du til hvilken side som dras inn. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 For mye gris nei Ser du har en pakkboks med zimmerringer. Sånn som du smører kommer du til å presse ut bakre simmerring før du vet ordet av det! En sånn boks trenger minimalt med smøring, en halv tørn annenhver måned er mer enn nok! Ikke vær så ivrig at du ødelegger hele hylsa nå da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Ble fortalt at den skulle turnes 1/2 hvær 3 time Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
terron Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Som flere skriver - Sjømann 22 bruker alt for mye fett. "Normale regler" finnes vel ikke når man snakker båt, men fettsmurte pakkbokser skal maksimalt ha 1/2 omdreining hver 10-15 brukstime - fettet skal kun hjelpe til med smøring av talgpakninger eller simringer, ikke tette for vannintrengning. Slik som Sjømann 22 bruker fett så vil han fylle hylsa med fett, sjøvannets mulighet til å kjøle ned pakning/simring reduseres, disse slites for raskt --> og han er inne i en negativ spiral med økt slitasje, mer lekkasje, mer bruk av fett osv. osv. osv. Hvis man har problemer med at et fettfylt pakkboks lekker (mer enn ca. 10 dråper pr minutt) så skal talgpakninger eller simring byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth84 Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Ok! Takker og bukker for gode råd :) Da skal jeg ta meg en tur ned i båten etterpå og gå over pakkboksen.. :D Jo mer jeg bruker båten, jo mer skjev føles den, den drar skikkelig skjevt! Har kjørt mange båter (lite snekker dog) hvor jeg aldri har opplevd noe lignende, må da finnes måter og rette den opp litt ? Noen med Sjømann på mjøsa ? Hadde vært kjekt og sammenligne med en lik båt, for dette kan umulig være riktig! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Du skal ikke se bort fra at den er skjev i skroget, enten på grunn av en dårlig form eller forårsaket av uheldig innstøping av forsterkninger. Sjømann er jo selvbyggerbåter, så mye rart kan ha skjedd under bygging av den enkelte båt. Dette er i så fall ikke noe du kan gjøre noe med. Det du kan gjøre er å sjekke om båten ligger noenlunde rett i vannet, og justere ballasten etter dette sånn at den går mest mulig rett. Men Sjømannen er jo kjent for å være en rank båt, og vil derfor oppføre seg svært forskjellig ut fra hvor mange du har ombord, hvor disse sitter osv. Så om du optimaliserer ballasten ut fra deg alene i båten, blir det lett feil med flere ombord. Du må nesten bare finne en gylden middelvei, og deretter venne deg til de ulempene skrogformen har. Et snekkeskrog er i utgangspunktet litt vimsete, den styrer med skutesiden alt etter hvilken vei den krenger. Jeg liker derfor best å bruke autopilot når jeg skal gå lengre strekk, men en autopilot blir fort like dyr som hele Sjømannen så det er nok ikke et alternativ for deg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 hvis du venter noen år, når jeg skal antageligvis kjøpe en sjømann, tar jeg den med til mjøsa Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Batdilla og en annen her inne tror jeg har sjømann 22 på mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Smørning til starter? Sveivstarter. Det må smøres den anordningen som overfører krafta til svinghjulet og akselen. Jeg tror det er noe kjede eller tandreim som overfører fra sveiva. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.