Jump to content

Lufting av katamaran


Maika

Recommended Posts

Jeg skal bo i katamaranen i vinter, og har skjønt etter å ha lest bl.a. her på forumet at lufting er essensielt.

 

Det er nå en ventilrist (uten lukkemulighet) bakerst i hvert skrog

Bilde

samt en PC-vifte foran i hvert skrog for å suge luften ut.

Båten har i tillegg en salong høyere plassert mellom skrogene. Her er det foreløpig ingen lufting.

 

Vil dette holde?

 

Burde jeg i salongen montere en vanlig ventilator for å slippe inn luft, f.eks.:

Bilde

eller kanskje en som går på strøm for å suge luft ut?

(Mener jeg har hørt et sted at luft burde suges inn fra høyeste punkt, og suges ut lavt, men dette vil vel gjøre det rimelig kaldt i salongen...)

 

Og hva med de åpne ventilristene, burde jeg montere bakstykker

Bilde

kanskje påmontert slanger, for å hindre at luften blåser rett inn?

(Regner med at luften skal suges inn, ikke blåse inn...)

 

Ideelt sett burde vel luften varmes opp før den sirkulerer i båten?

 

Har foreløpig ikke tegning av båten, men skal om jeg får laget noe og lagt det ut.

 

Gode innspill mottas med varme takk!

Link to post
Share on other sites

Ideelt sett burde vel luften varmes opp før den sirkulerer i båten?

Jeg tenkte litt videre på dette, og hvis dette stemmer burde jo det være ideelt å bygge noe tilsvarende en wallas.

Rør fra ventilristene til en boks jeg bygger og setter en radiator inni. Da har jeg varm luft som kommer ut fra denne boksen.

 

Sikkert lettere å bare kjøpe en eller to wallas, men når jeg vel må ha de største til rundt 10 000,- pr. stk, og jeg allikevel ligger med landstrøm, vil min løsning bli betydelig billigere.

 

(Håper jeg ikke brøt noen lov nå som jeg siterte meg selv :lol:)

Link to post
Share on other sites

(Håper jeg ikke brøt noen lov nå som jeg siterte meg selv :crazy:)

På ingen måte!  :wink:

 

Til det du spør om, tror ikke du trenger å lage noe så komplisert.

Så lenge du har konstant oppvarming fra landstrøm og skikkelig utlufting bør det gå helt fint.

Siden varm luft stiger og ovnen står på gulvet ordner dette seg selv.

 

Ville evnt. heller brukt penger på en kondenserings-avfukter, denne fungerer også som oppvarming og vil være "gratis" i bruk om vinteren.

 

Så lenge du ligger stille vil det være optimalt å ha ventiler i taket.

"Elektrolux" typen er helt grei, men dens påståtte evne til å suge når det blåser er sterkt overdrevet..

Evnt. kan du montere en 12V PC vifte på undersiden av ventilen dersom man trenger ekstra lufting.

Har hatt dette i en campingbil og det fungerer glimrende og med svært lavt strøm-forbruk.

Link to post
Share on other sites

Alltid pålitelige Ingar :crazy:

 

Ville evnt. heller brukt penger på en kondenserings-avfukter, denne fungerer også som oppvarming og vil være "gratis" i bruk om vinteren.

Leste følgende på http://www.byggesystemer.no/byggvarme_valg.htm :

For god uttørkningseffekt bør temperaturen i lokalet der den plasseres, være minst +20°C.

Lokalet må være mest mulig tett for å ikke slippe inn fuktig luft utenifra.

 

20°C skal jeg nok minst holde, men tett lokale blir vel feil...gjelder kanskje ikke dette alle kondenserings-avfuktere?

 

 

Det vil vel uansett være ganske ubehagelig med iskald luft blåsende rett inn i båten, så jeg tror jeg skal pønske litt videre på amatør-wallasen min.

Noen som har en idé om hva slags materiale jeg burde bruke for å bygge kassene av.

Vil f.eks. vanlig finerplater selvantenne?

Link to post
Share on other sites

Det vil vel uansett være ganske ubehagelig med iskald luft blåsende rett inn i båten

Har selv benyttet avfukteren du linket til.

Denne er en industri-modell. I en bo-båt trenger man noe mindre med lavere støynivå.

 

Vel er luften på kondenserings-siden litt avkjølt, men i sum avgir avgir avfukteren varme til rommet.

Akkurat denne modellen har også et innebygget varme-elemet som kan benyttes ved lav romtemperatur.

 

I prinsipp kan man si den virker som et kjøleskap (med automatisk avrimning) som står med døren oppe.

 

Men jeg ville som nevnt satset på god utlufting først, sannsynligvis er dette nok.

Link to post
Share on other sites

Evnt. kan du montere en 12V PC vifte på undersiden av ventilen dersom man trenger ekstra lufting.

Har hatt dette i en campingbil og det fungerer glimrende og med svært lavt strøm-forbruk.

Spennende Ingar, kan du skaffe et bilde, evt en skisse / forklaring.. ? Ønsker meg muligheten til å bedre ventilere Jokeren, men prisen på de ventilatorene med vifte er drøy.. Kanskje det duger å klippe til en plastplate og lime fast vifta rett og slett.. ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har ikke bilen lenger så jeg får ikke vist noe bilde.

Men jeg brukte en PC-vifte med samme diameter som åpningen i ventilen og festet den direkte i "inner-rammen" på den. Med kablingen skjult under tak-platene.

 

Har man flere ventiler kan man med fordel koble to vifter i serie, da blir de nærmest lydløse og bruker enda mindre strøm, men flytter fortsatt en god del luft.

Link to post
Share on other sites

Du har overbevist meg, Ingar.

 

Jeg går for en helt enkel løsning der jeg slipper den kalde luften inn over radiatorene (så blander vel den kalde og varme luften seg brukbart) gjennom en stjerneventil (slik at jeg kan stenge litt dersom vindretningen gjør at det blåser rett inn), og monterer en enkel vifte i salongen (i tillegg til de elektriske jeg har i hver pigg) som jeg evt. setter på en el.vifte dersom jeg ser at det er behov.

 

Bare ett spørsmål til:

Luftinntakene mine er plassert helt bak i båten, i egne rom med motor/toalett. Jeg ønsker å ha radiatorene plassert foran disse rommene, og dermed også slippe inn luften der.

Dersom jeg fører den kalde luften i aluminiumsrør (ca. 2 meter) gjennom disse rommene (som vil ha samme temperatur som de andre rommene), vil det være noe problem med kondens på disse rørene.

Har forøvrig lest at det lønner seg å først føre luften langs skrogbunnen for at den skal avgi mest mulig kondens, men dette er ikke mulig...

 

(Jeg ønsker denne løsningen fordi det ikke er plass til radiatorene i rommene bak, og for å slippe å lage nye luftinntak.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...