Tor_K Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 Jeg har lest en del tråder her på Båtplassen om Deep Clean og dens fortreffelighet. Det finnes også de som sier at produktet inneholder saltsyre etc. Saltsyra kan man like gjerne kjøpe andre steder til en mye lavere pris. Nå lurer jeg på følgende: Hvor mye skal saltsyra tynnes ut når den skal brukes på et plastskrog? Jeg har tenkt å prøve dette ”gromstoffet” langs vannlinja. Det går kanskje an å blande dette med tensider også? Hilsen Tor Quote Link to post
Lars H. Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 Hei. Jeg har kjøpt 30% saltsyre i byggevareforetningen (billigere enn hos OBS!) og tynnet ut til 10%, - forsiktig med hud og øyekontakt. Det tok den gule randen i vannlinjen effektivt. Spylte godt med vann etterpå. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ludde Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 Hei. Jeg har kjøpt 30% saltsyre i byggevareforetningen (.......... Bør ikke dette nøtraliserers med noe alkalisk etterpå? Det er vel i alle fall slik omvendt. Benytter man alkaliske midler, nøytraliserer man med syre. Quote Hilsen Ludde Link to post
Lars H. Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 Bør ikke dette nøtraliserers med noe alkalisk etterpå? Det er vel i alle fall slik omvendt. Benytter man alkaliske midler, nøytraliserer man med syre.I teorien, - Ja. Men hvor mye lut skal du bruke? En vil jo hverken ha lut eller syrerester tilbake. Og lut gjør at gelcoat falmer. Så, - mitt råd er MYE vann. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ok67 Posted September 9, 2004 Share Posted September 9, 2004 Er ikke vanlig såpe alkalisk. Hva med å vaske med såpe etterpå, og så mye vann? Quote Link to post
Suzuki Posted September 9, 2004 Share Posted September 9, 2004 vanlig vann er alkalisk. Så LarsH sin påstand om å bruke MYE vann, er helt grei.. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Herman Posted September 9, 2004 Share Posted September 9, 2004 I teorien, - Ja. Men hvor mye lut skal du bruke? En vil jo hverken ha lut eller syrerester tilbake. Og lut gjør at gelcoat falmer. Så, - mitt råd er MYE vann. Lars H. Enig, å drive å "nøytralisere" med å vaske med lut vil aldri i verden føre frem. Masse vann er det eneste som duger. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts