Jump to content

Deep Clean vs saltsyre


Tor_K

Recommended Posts

Jeg har lest en del tråder her på Båtplassen om Deep Clean og dens fortreffelighet. Det finnes også de som sier at produktet inneholder saltsyre etc. Saltsyra kan man like gjerne kjøpe andre steder til en mye lavere pris.

Nå lurer jeg på følgende:

Hvor mye skal saltsyra tynnes ut når den skal brukes på et plastskrog? Jeg har tenkt å prøve dette ”gromstoffet” langs vannlinja.

Det går kanskje an å blande dette med tensider også?

 

 

Hilsen

Tor

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har kjøpt 30% saltsyre i byggevareforetningen (billigere enn hos OBS!) og tynnet ut til 10%, - forsiktig med hud og øyekontakt. Det tok den gule randen i vannlinjen effektivt. Spylte godt med vann etterpå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bør ikke dette nøtraliserers med noe alkalisk etterpå? Det er vel i alle fall slik omvendt. Benytter man alkaliske midler, nøytraliserer man med syre.

I teorien, - Ja. Men hvor mye lut skal du bruke? En vil jo hverken ha lut eller syrerester tilbake. Og lut gjør at gelcoat falmer. Så, - mitt råd er MYE vann.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I teorien, - Ja. Men hvor mye lut skal du bruke? En vil jo hverken ha lut eller syrerester tilbake. Og lut gjør at gelcoat falmer. Så, - mitt råd er MYE vann.

 

Lars H.

Enig, å drive å "nøytralisere" med å vaske med lut vil aldri i verden føre frem. Masse vann er det eneste som duger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...