is_620 Startet 22.Juli.2010 Del på Facebook Startet 22.Juli.2010 Har rydda og totalt oppgradert det elektriske i båten i det siste . Satte i 2009 inn skille rele og materiell fra skyllemarks , nytt el panel med 12 stk automatsikringer osv . Motoren er en 2008 Suzuki DF90 og har 2 stk Varta 75 Ah fritids batterier som er nye i år 2010. Disse ser ut som de er helt tette , og det kan dermed ikke etterfylles med destillert vann. Dette gjør meg urolig da jeg mistenker at Suzukien har (for ) høy ladespenning. Jeg var derfor i båten på onsdag og monterte 2 stk digitale voltmeter nesten rett på batteripolene . Første inntrykk var bra - begge viste 12.8 V - men jeg har vær bekymret for om ladespenningen er for høy. det ble kveld slik at jeg ikke rakk prøvetur. spørsmålet blir derfor - hvor mye over 14,4 tåler Varta fritids batterier og videre ev . er der noe feil med reguleringen på motoren dersom den f. eks lader med 14,8 - 15,0 V. Håper på kommentarer fra 12V mafiaen på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Hei, Det er ikke noe problem å kjøre med ladespenning opp i mot 14,8V. Hvis ladespenningen derimot ligger på 15V og over så er dette i overkant. Mulig regulatoren ikke er helt 100%... Man kan også montere inn en skillediode for å senke ladespenningen med 0,7V. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
OT-flyktning Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Som skrevet flere ganger: 14.4 volt er ikke noe naturkonstant, men en kompromiss rund ladetiden, vannforbruk, levetiden, temperaturtilpasning. 14.7V er så vidt meg bekjent ganske vanlig idag (kilde: P. Rosenquist for en stund siden). Jeg selv synes også at det begynner å bli litt mye når det blir 15V, men selv ville jeg ikke gjøre noe med dette, bare sjekke væskenivået i batteriet noen ganger i sesongen (og alltid ha en flaske batterivann med i båten) Forøvrig er det på en påhengsmotor ikke så rett frem å legge inn en diode for å senke ladespenningen fordi lade- og startstrøm går gjennom samme kabel og i hver sin retning. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Ser av koblingsskjemaet at ladestrømmen nok er kontrollert av en prossessor. Da er det liten grunn til å tro at den lader med for høy spenning. Hvis du har målt ladespenning uten noen form for belastning så vil den nok garantert vise veldig høy spenning. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Joerg Becker Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 spørsmålet blir derfor - a) hvor mye over 14,4 tåler Varta fritids batterier og videre ev . b) er der noe feil med reguleringen på motoren dersom den f. eks lader med 14,8 - 15,0 V. Enkle spørsmål, enkle svar fra min side. a) Sjekk produsentens datablad -> til akkurat dine batterier. Der finner man alle spenninger, ved gitt temperatur, som er riktig. b) Vanligvis finnes det ikke noe lading med 14,8 til 15,0 rett fra serien. Likevel må man måle under belastning, senest hvis det ikke finnes noe feltstyring. b2) Er du sikkert på at instrumentene virker som det skal? b3) Målte du også på speningsfall på både positiv og negativ? Ønsker en fin kveld. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
is_620 Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 vedr mitt eget innlegg har nettopp kommet hjem etter en liten teknisk prøvetur voltmeterne er kjøpt på seasea og er av typen wema digitale med LED siffer. har sjekket mot et vanlig digitalt multimeter og de viser samme spenning. kjørte med omdreining fra 1000 - 4500 , og varierte last fra ca 4 - 15A. ladespenningen var temmelig konstant på rundt 14.8V. mest vanlig bruk av båten er på dagtid med ekkolodd, kartplotter , autopilot og VHF med en målt belastning på rundt 4 A. instrumentene er kobla direkte på + polene med sikring og kabel lengde på ca 0,5m har bryter på - pol , slik at de blir skrudd av når jeg forlater båten. batteriene er lukkete Varta Fritid 75Ah uten mulighet for å etterfylle destillert vann. Angrer på valget av batterier nå i etter tid - anbefalt ladespenninger er 14,4. uansett det får gå som det går - er spent på om høy ladespenning har noe og si, time will show - kommentarer er høyst velkommen ! Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Med normal sommertemperatur rundt 20 -25'C så vil jeg ikke tro at 14,8V er noe problem i det hele tatt :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Joerg Becker Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Dessverre, typisk feil. Hvis Varta sier 14,4V da er det fakt. Med varmere temperaturer enn 20°C blir det antakeligvis bare enda verre siden Varta angir de meste ved akurat den temperaturen. 14,8V klarer altså med sikkerhet til å drepe batteriene innenfor veldig kort tid, uansett om spenningen er angitt med 20°C eller 25°C Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
is_620 Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Det dukker opp 2 tilleggs spørsmål - - hvilke batteri type bør jeg satse på - det formelig mysser av Suzuki DF90 - 115 og 140 på sjøen , er det noen andre som har sjekka , eller er det bare min som lader med 14,8 V - ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Beklager, jeg selger ikke noe batterier. Men enkelt sagt kan du bare kjøpe noe batteri som er beregnet for slike spenninger. Ellers undrer jeg meg litt. Jeg har ikke noe erfaring med akkurat motoren din men de få påhengere som jeg målte på hadde til felles at den leverte økt spenning mens tomgang men så passe spenning ved 14,4V ved økt turtall. Er ikke det så med motoren din da dr... produsenten kanskje på batterier men ønsker rasker topplading siden de fleste båter med påhengsmotor er på basen til kvelden igjen. Hvem vet. Du skulle kanskje begynne med enten å sjekke verkstedmanualen om spenninger og anbefalt type batteri, eller å spørre detaljert på verksted om hva dynamoen din -skal- gjøre. Jeg forteller deg her bare hva batteriet gjør. Fakt er bare at et slik batteri (som er ventilregulert; begrenset til en fast spenning; som ikke kan påfylles) tørkes over tid. Og da spiller det det ingen rolle om det kommer for høy spenning i fra dynamo, lader eller annet, det er bare spørsmål hvor rask at batteriet begynner å svikte. Avhengig både fyllmengden eller oppbygging på batteriet kan det ta bare en år men også fire, likevel er det ikke riktig å lade med for høy spenning. Lykke til videre og ha en ellers god sommer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
spjærøy26 Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 nei det er ikke bare hos deg der lades med 14,8 volt, det er helt vanlig på biler/båter med nyere generator/lader. ifølge alle er den perfekte ladespenning 14,4volt men 0,4 volt vil aldrig kunne ta livet av batteriet, http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm men du kan jo bare sette på lanternene så tenker jeg du havner på 14,4 volt ladespenning jeg hadde ikke ligget søvnløs over dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Dessverre, feil. Akkurat slike svar er det som fører til at folk diskuterer sånt om og om igjen, vettu. Senest når man tenker på lading, men ikke bare forsyning av noen lyspærer, skulle man huske at det finnes både datablader og avanserte batteriladesystemer som sørger for at batterier blir behandlet slik produsenten krever det. Ønsker en fin søndag. . Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
OT-flyktning Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Finnes det forøvrig klimaanlegg som kan holde batteriene på den temperaturen som databladene foreskriver? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Det vet jeg ikke noe om, untatt ved stasjonær bruk. Men man kan jo velge enten batterier som passer til bruksområdet eller ladesystemer som passer til batteriet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
REM Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 Jeg låner denne tråden da trådtittelen er rimelig vidtfavnende. Altså. Jeg holder på med å innstallere lader/Innverter (Victron 12/80/2000) i nybåten. I den forbindelse kunne jeg ha lyst til å om omfordele batteribankene noe. Idag har jeg to stk 180Ah som går til allt forbruk pluss start av babord motor. Dette er sk. vedlikeholdsfrie batterier, uten lokk for væskefylling. I tillegg har jeg to stk konvensjonelle 180Ah batterier (med lokk for væskefylling)som benyttes til start av Stb motor alene. Jeg kunne tenke meg å rearrangere slik at jeg fikk tre stk batterier til forbruk pluss bab start, og kun ett til start av stb. motor. Jeg vil da få to konvensjonelle og et vedlikeholdsfritt batteri i samme banken, og spørsmålet da blir om dette vil fungere ok? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kiekhaefer Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Det dukker opp 2 tilleggs spørsmål - - hvilke batteri type bør jeg satse på - det formelig mysser av Suzuki DF90 - 115 og 140 på sjøen , er det noen andre som har sjekka , eller er det bare min som lader med 14,8 V - ?????? Denne ladespenningen egner seg godt til Gel batterier som Optima,disse krever høyere ladespenning en ordinære bly/syre. Min erfaring er at motorleverandørene kjører "safe" når det gjelder ladespenning dvs 14-14,3 dette er i underkant av optimal ladespenning på våre breddegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.