Jump to content

Veit noen grunninnstillinger på Mariner 30hk fra 1987


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei Båtfolk !

En kompis har ein Mariner 30 hk fra 1987. Denne fusker og går trolig bare på 1-syl i de første sekunda ved pådrag. Når vi skulle trekke teiner i dag(elendig fangst ja ...) så dauger den heilt ut og stopper. Starter ok nok, par drag. Klarer ikkje kjøre på fullt. Merker når den svikter, slik at vi slakka av ei stund, kjørte rolig litt, og prøvde å gi på, men då dauger den heilt ut igjenn.

Tenkte full forgasser-rens og sjekke alle kontakter og kabler/plugger.

Men det hadde vert fint å hatt grunninnstilling på tomgangsskrue, blandingsskrue, stag til tenningsplate osv, og om det er noko anna eg bør vite?. Har ikkje kikka under dekselet ennå.

Håper noon kan hjelpe med dette ! :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har samme motor på min Rana, og har også Seloc Repair Manual for denne (den øverste her: http://www.marineengine.com/manuals/seloc/mariner.html ), så jeg kan alltids titte litt i den når jeg kommer hjem i kveld og gi deg noen tall. Jo mer spesifikk beskrivelse på hva du er ute etter (ref "osv" som du skriver under) jo bedre. :)

Redigert av taske (see edit history)

Go ahead, make my kernel!

Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/

Link to post
Share on other sites

Takker for det om du får det til! :smiley:

Osv er fordi eg ikkje har kikket under deksel ennå, og veit ikkje kva som er av justeringer, men blanding + tomgang er ofte opgitt. Og så har de fleste motorer eg har vert borti hatt oppgitt antall synlige gjenger feks på stag til tenning slik at denne skal stemme med pådrag. Dersom er får det som er nevnt så er eg sikkert hjelpen :cheers_wine: .

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ok, skal vi se.

 

Når det gjelder blandingsskrue (pilot screw):

Lower the throttle plate into the carburetor throat and onto the shaft with the holes in the plate aligned with the holes in the shaft. Secure the plate with the two small Phillips head screws. A magnetic screwdriver may prove most helpful to guide the screws into their holes. Install the circlip onto the end of the throttle shaft. If the accelerator roller was removed, slide a new roller onto the arm and secure it in place with a circlip.

 

Slide the spring onto the pilot screw shaft, and then install the screw. Tighten the pilot screw until it just barely seats. From this position, back the screw out 1 1/2 turns. Slide the long bolt through the throttle cam and the carburetor. Intall the washer, and then tighten the nut securely. Check the throttle cam action against the accelerator roller. The accelerator should roll smoothly on the throttle cam.

 

Align the accelerator roller centerline with the mark embossed on the throttle cam. Loosen the accelerator rod retaining screw. Adjust the rod length to fully open the throttle shutter plate and tighten the screw to hold this adjustment.

 

Hjalp dette på spørsmålet om stag til tenningsplate også? Fikk ikke helt grep på om det står noe sted i boka..

 

Når det gjelder tomgangsinnstilling står det følgende (boka måler altså ikke i antall skruetørn, men i rpm, så du må ha turteller tilgjengelig, som monteres på noen grønne ledninger ut fra "stator"):

Allow the powerhead to warm to normal operating temperature. Shift into forward gear and adjust the throttle stop screw by inserting a screwdriver through the opening in the silencer, on some models, until the powerhead idles between:

900 and 1000 rpm for 20hp units equipped with Magneto type ignition

750 and 850 rpm for 20hp units equipped with CD type ignition

900 and 1000 rpm for 25hp units equipped with Magneto type ignition

650 and 750 rpm for 25hp units equipped with CD type ignition

600 and 900 rpm for all 30hp units.

 

There is no high speed adjustment possibe on this type of carburetor. A fixed main jet of standard size is located on the mixing chamber center turret.

 

Håper dette hjelper litt. Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre.

Redigert av taske (see edit history)

Go ahead, make my kernel!

Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...