Jump to content

Hvilken dieselmotor skal en velge i turbåt/snekke?

Ruel Fox

Recommended Posts

Hei, håper noen kloke hoder inne kan hjelpe meg angående valg av motor.

Vi skal kjøpe turbåt med akterkabin, type Joda 26, Joda 8100 TC e.l.

Hva er den beste motoren å ha i disse båtene? Vil gjerne ha marsjfart på en 10-12 knop dersom mulig.

Vil ha en motor med minst mulig vedlikehold og som er kjent for å være den mest driftsikre.

Hei.

Jeg har en Joda 8100 tc med volvo penta tamd30 på 105 hk. Marsjer 12 knop på 3400 omdregninger. Solide motorer, problemet er at dette er båter som nå er rundt 25 år gamle og motorene

er ofte den orginale. Ingenting varer evig, og hvis det ikke har vært tatt en skikkelig gjennomgang på motoren er det sannsyneligvis på tide.

Hva er den beste motoren å ha i disse båtene?

Har selv Yanmar og er tilfreds med driftssikkerheten. VP er også bra.

Jeg mener at en viktig faktor i sammenhengen er nærheten til serviceapparat i forhold til der båten ligger eller du vanligvis ferdes med båten.

Du vil etterhvert få behov for deler, service etc. Det er da dumt om dette befinner seg milevis unna.

Buster X med Yamaha 70

svaret må vel bli å se etter en båt hvor motoren har vært byttet og er av nyere dato ?

hvor mye kan man stole på en 25-30 år gammel maskin. Ofte at deler til kjølesystemet må byttes og da løper jo pengene.

Ville brukt litt ekstra tid på å lete etter den riktige båten.

Hvis det skal være en gammel motor har jeg litt bedre magefølelse for yanmar..

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23243034 ?

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)

Hvis det skal være en gammel motor har jeg litt bedre magefølelse for yanmar.

Magefølelse er en ting, fakta noe annet. Kan ikke se at det er noen spesiell forskjell på en i utgangspunktet gammel Yanmar eller Volvo fra 30 / 40 serien. Det viktigste er uansett at motoren har fått nødvendig ettersyn og stell. Ikke minst ved kjøp av brukt båt er det viktig og be om kvitteringer og logg på utførte reparasjoner og vedlikehold.

Redigert av Hansi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...