Jump to content

KAD 44


jat

Recommended Posts

Har selv hatt båt med to Kad 44. Fungerte utmerket de to årene jeg hadde dem.

Var kjørt ca 320t da jeg solgte båten. Hadde aldrig problemer med dem. Var veldig forsiktig og lot dem bli varm før jeg økte turtallet over 1500rpm. Det samme når jeg skulle stoppe dem, ikke direkte fra marsjturtall til tomgang. Lot dem også gå på tomgang noen minutter før jeg stoppet dem.

Skal ha ventiljustering hver 200t men dette er ikke vanskelig dersom man er litt teknisk kyndig.

 

Demonter dyserørene, ta av klemmen på turtallsgiver på innsprøytningsdysen og trykk gummihetten inn i ventildekselet. Deretter er det bare og demontere ventildekselet og justere ventilene.

 

De skal justeres på justeringsskruen på toppen av støtstangen, en justering for hvert sett av ventiler. Ikke på justeringsskruen for hver ventil.

Når du monterer dyserørene strammer du ikke dyserørene på dysene før du har luftet dem.

 

Bruk den manuelle fødepumpen til det kommer luftfri diesel ut på toppen av en eller to av dysene. Trekk dem til, tørn motoren ca 1/3 omdr. pump til det kommer luftfri diesel ut av en eller to av de andre dysene. Gjenta dette til du har fått luftfri diesel ut av alle 6 dysene.

Deretter er det bare å starte opp.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Når jeg skriver 1/3 så er det ca. Motoren skal gå to ganger rundt før du har luftet alle dysene, du kan gjerne prøve med 1/4 om gangen.

Du tørner motoren ved å skru på mutteren som sitter i reimskiven på veivakselen, dersom du ikke har fått luftfri diesel på alle dysene etter to hele omdreininger er det bare å fortsette å tørne den.

Bruker selv en litt lang skralle til å tørne motoren, da blir ikke jobben så slitsom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...