Jump to content

Mercruiser 135 fra 1994 har bøyd ventil


Draco20DC

Recommended Posts

Hei...

Jeg er i ferd med å kjøpe meg en draco 2000 HT fra 1984 med en Mercruiser fra 1994 135 hp.

Ved sjøsetting ble det oppdaget hull i manifold og noen dråper vann på pluggen. Ny manifold installert, og ny feil oppdaget. Denne gangen en bøyd ventil...

Hvordan kan dette skje, og hva slags andre skader kan jeg frykte i denne sammenheng? Begynner å bli litt redd for dette kjøpet...

Hva må jeg regne med å betale dersom jeg må kjøpe ny tilsvarende motor/blokk ?

Link to post

Bøyde ventiler kommer som regel av tenningsfeil eller feildetonering.

lekkasje fra eksosmanifoil kan føre til vann i sylindrene som igjen fører til feildetonering som igjen kan føre til at ventiler bøyer seg.

 

Andre skader som kan oppstå er skader på ventilseter/styringer, vippearmer, støtstenger, kamaksel osv. Ved tenningsfeil, som f.eks ved røket register, kan skader på stempel og sylindervegger også oppstå.

 

Ny (brukt) motor vil koste alt fra 10 til 30 båtlapper for tilsvarende motor som den du har. Hvis den motoren du har ikke har skader annet i topplokket vil det lønne seg å kun ta av toppen og få denne overhalt.

 

ligger flere motorer som kan brukes på finn.no

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23364692

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23385629

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Bøyde ventiler kommer som regel av tenningsfeil eller feildetonering.

lekkasje fra eksosmanifoil kan føre til vann i sylindrene som igjen fører til feildetonering som igjen kan føre til at ventiler bøyer seg.

 

Andre skader som kan oppstå er skader på ventilseter/styringer, vippearmer, støtstenger, kamaksel osv. Ved tenningsfeil, som f.eks ved røket register, kan skader på stempel og sylindervegger også oppstå.

 

Ny (brukt) motor vil koste alt fra 10 til 30 båtlapper for tilsvarende motor som den du har. Hvis den motoren du har ikke har skader annet i topplokket vil det lønne seg å kun ta av toppen og få denne overhalt.

 

ligger flere motorer som kan brukes på finn.no

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23364692

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23385629

 

Tusen takk for presist og skikkelig svar.

Jeg tror jeg tar sjansen på denne båten. Den står på verksted, og jeg regner med at de er så proffe at de sjekker alle disse tingene som du nevner. Eller burde jeg ringe og be dem sjekke det??

Synes du 70 BP er mye for en Draco 84 med denne motoren? Jeg er helt fersk i båtverdenen. Båten er fin og velholdt med splitter ny kalesje og ny-lakkert utvendig av verksted. Litt slitte puter og slikt, men det fikser jeg selv...

Noen som har noe synspunkter på dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...