Lillesand Startet 23.Juli.2010 Del på Facebook Startet 23.Juli.2010 Må ha nytt startbatteri til motoren og jeg tror det gamle var litt stort, et Varta batteri på 135 Ah (svært) Tror jeg har en dynamo på 70 A (Motorola Marine, se bilde) Sjekket med Bema i dag og de anbefalte samme størrelse (kr 2300,-) litt dyrt) Som sikkert noen vet så er denne motoren litt tungstartet og det vil nok være klokt i å sette inn noe som det er litt kraft i, men jeg mener dette batteriet er "overkill" Er det noen som har et tips eller to? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Antall Amperetimer er ikke så vesentlig på et startbatteri, det som er viktig derimot er at det er i stand til å tømme seg så fort som mulig, altså når man starter. Dette står gjerne på etiketten på batteriet og har benevningen CCA (Cold crank amps). Jo høyere cca jo bedre er batteriet egnet til å være et startbatteri. Men høy CCA finner man jo gjerne på de større batteriene, men det finnes jo unntak. For eksempel et optima på godt under 100 Ah kraftigere som startbatteri enn et Varta Startbatteri på dobbel størrelse! Redigert 23.Juli.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
index Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Til denne motoren ville jeg ikke hatt noe mindre enn 100Ah startbatteri. Jeg har hatt lillebroren selv, så jeg vet hvor krevende disse kan være å starte. Jeg tipper at et lite Optima ville kommet til kort her, uansett hvor mange CCA det har... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lillesand Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Optima batteri? HAr dere noen forslag til batteri som kan kjøpes på Biltema? Snakker vi om et startbatteri på 100 ah uansett CCA Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 BT er ikke rimlige lenger... Mange skryter av biltema her men men i batterier syns jeg de har hatt litt lav kvalitet. selvutladet på en uke . Har md 30a og har 2 på 70 ah syns ikke dette er overkill, skal dytte i 2x 75 ah nå, de gamle 70ah fulgte med båten og er over 5år garantert tipper 7 eller mer, spenning men dårlig start, greit å ha litt vis man får litt problemer og vel?skal kjøpe 2x75 ah varta til 750 pr stykk på maritim. er ikke super fornøyd med sønnak eller , ser flere som klager på de her. Men har skjedd litt med bt batteriene i det siste så kan kanskje være bedre nå enn for 10 - 15 år siden,men prisen er ganske stiv syns jeg nå. Sitér dette innlegget Link to post
Lillesand Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Noen som har koplingsskjema til denne dynamoen Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Ligger den her? http://javasea.no/javasea/?page_id=11223 Ellers smart med to mindre 60-70Ah batterier, og MYE enklere å sjaue på rundt 20kg istedet for 40+ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.