boort Startet 23.Juli.2010 Del på Facebook Startet 23.Juli.2010 (redigert) Se hva varm luft gjør med motoren.Tenkte dette er veldig aktuelt i motorommet i båt.Det er mye og hente ved enkle knep. Skrevet av Torbjørn Lindstrøm torbjorn.lindstrom@halden.net Min link https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9087/copy_of_innsugsluftenek_stor.jpg[/im Redigert 23.Juli.2010 av boort (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtmann28 Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 ja er det noen som har prøvd og få lagt opp frisk luft slanger til direkete til luftinntaket i båt? og hva med støyen hvis man åpner opp for mere tilgang til friskluft? veit at kald fin luft er rene steroidene for en motor, men er det gjennomførbart i båt? hadde vært morro og sett noen eksempel bilder på dette.... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Om dere finner igjen tråden til Kodvaag så har han montert nye og større luftinntak på Joda`n han eide. Skal se om jeg finner den igjen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hansi Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 En kjensgjerning at dieselmotorer trenger mye luft. Kan nesten ikke bli nok av det. Laget et opplegg i Nord Westen som nå er solgt. I tillegg hadde jeg luft temperaturmåler i motorrom med trådløs overføring til display på dashbord. Var aldri over 38 grader såvidt jeg erindrer Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Å ha store nok inntak for luft er viktig, men man behøver ikke feste slangen(e) direkte på innsuget på motor.... Er lufttilgangen stor nok vil motoren suge til seg den friskluften den trenger. På sin vei vil den sørge for en viss kjølende effekt på overflaten på motor samt kjøle dymanoen. På kjøpet får man og luftet ut evt. malingslukt etc. fra en varm motor... i kjølen kan det samle seg litt av hvert som kan gi en liten odør... dette blir effektivt luftet ut gjennom motoren.... Når motoren så stoppes kan all varmen gå motsatt vei.... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Har målt temperaturen i motorrommet under ulike forhold, og kommet til at ved gange i sakte fart vil motorene kjøle rommet med forbrenningsluften. Målte med to store og fire små i drift, og fikk 26°C. Stoppet alle vifter og temperaturen steg i underkant av 2°C. Ved 6 kn og 520 rpm bruker motorene ca 100 liter luft pr sekund. I plan vil forbruket lett øke til 500 liter, men har ikke gått i plan lenge nok til å registrere temperaturforandringer. Jeg mener at så lenge det er åpning nok til at man til enhver tid har normaltrykk i motorrommet er der lite å hente på ytterligere ventilasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 (redigert) Når man skal måle temperaturen i et motorrom, er det da best å gjøre dette nærmest mulig luftinntaket da? Sitat fra linken: 4. INNSUGNINGS-LUFTENS TEMPERATUR !: Dette har jeg som eget punkt da det ikke kan bli nok understreket hvor viktig dette faktisk er mht. motor-kraften. Hvordan føles det for deg å gå raskt/løpe oppover en drøy bakke en gloheit sommerdag (+ 38 gr. i sola); nei du orker ikke mye fordi det føles som å bli kvalt av den varme luften å puste inn, nesten uten oksygen; men dersom du hadde fått en ”maske” med iskald oksygenrik luft å puste inn; da hadde det blitt en annen fart på deg, eller hva ?. Vel, det samme gjelder motoren din !, dersom mesteparten av innåndingen kommer fra luft i det enda glo-hetere motor-rommet (kanskje nærmere 80-100 + gr. eller mer), så vil den måtte nøye seg med luft som har vesentlig mindre oksygen-innhold til forbrenningen, og dette proporsjonalt med stigende temperatur ! Ja, noe av det mest undervurderte er effekten av å sørge for at motoren får kaldest mulig luft å puste inn; for da vil dreiemoment/hk øke over hele turtallsområdet fordi hvert innsug fra stemplet vil gi tilsvarende mer oksygen og kraftigere forbrenning. Og vi snakker ikke her om bagatellmessige forbedringer; nei det dreier seg om forskjeller som ellers ville tilsvare andre rel. kostbare trimmings-metoder. Så vennligst hør her: for hver grad du senker temperaturen så tjener du ca 0.16 % moment/hk ! (Kilde: ”How to Hot-Rod Small-Block Chevys”: v/Bill Fisher & Bob War); så bare ved å senke temperaturen ca. 31.5 gr. vil altså motoren få ca. 5 % mer 8 moment/hk, og det å senke den med det dobbelte (ca. 63 gr.), som gir hele 10 % gevinst er heller ikke særlig problematisk å få til i de fleste tilfeller. Har du f.eks. åpent filter over forgasseren fra før og motoren tvinges til å puste inn stadig mer oppvarmet motor-luft, vil temperaturen raskt komme opp i minst 85 gr. +, og om du da bygger et panser-scoop, eller drar en/to luftslange/r under bilen, eller fra grill-området, og forbinder den/de med et lukket filterhus (gjerne ekstra isolert på utsiden), så vil motoren nå isteden puste inn frisk kjøligere luft fra utsiden, og om uteluften holder f.eks. 20 gr. +, så vil forskjellen nå bli 63 gr., og vips har du hele 10 % mer moment/hk over hele turtallsområdet ! Ok, de fleste synes nok det ser mye ”coolere” ut med åpent filter i nydelig forkrommet filter-boks; men på den annen side er det kanskje enda ”coolere” med ca. 10-15 % mer kraft i ”frasparket”, eller ? (og det er faktisk mulig å få til en forkrommet og ikke altfor ”stygg” lukket boks også, det finnes det en del gode eksempler på). En motor på f.eks. 200 hk (i varmluft) fra før, vil med 10 % forbedring nå få 220 hk, og dr-momentet på 400 Nm blir på 440 Nm, det er bra betalt for en weekend-jobb ! Dersom du også får til ”ram-air”-effekt og lar fartsvinden presse på, vil det bli ytterligere forbedringer (ca. 1-3 %, i takt med økende hastighet). Det er altså snakk om radikalt merkbare forbedringer som ikke koster deg mer en helgs arbeid og bare ca. kr. 250-1000 i deler ! (Ble du inspirert ! ?). NB ! FELLE: Dersom du tar all, eller mesteparten av innsugnings-luften fra den varme (og oksygenfattige) luften på innsiden panseret, så vil det føre til en dramatisk og meget merkbar redusering av dreiemoment/hk i forhold til om du sørger for mest mulig friskluft utenfra. Redigert 24.Juli.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Steffen Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hva med slange fra innsug ut til friluft, og vifte® som suger ut varme fra motorrom? Sitér dette innlegget Link to post
båtmann28 Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 men hvor skal man montere friskluftslangen, er jo ikke særlig lekkert med en 4" slange hengende over vindskjermen og noe særlig lenger ned er det vel dumt og montere den i frykt for å dra inn saltvann i innsuget Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Sjekk bilde 2 fra tråden til Kodvaag. Her har han montert nye luftinntakt til Yanmarn sin. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/52748-prosjekt-joda-7500/page__p__734159__hl__%22joda+7500%22__fromsearch__1#entry734159 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.