Jump to content

Marna 4,5 HK 1955-modell kjøler ikke

tollef

Recommended Posts

Hei båtvenner. Etter tre gode sesonger fullstendig uten problemer, sluttet min Marna 4,5 HK 1955-modell i går kveld å kjøle. Til nå har jeg sjekket at ingen av rørene er tette, så det må være selve pumpa det er noe galt med. Har sjekket litt rundt, blant annet på marna.no, og det kan se ut som om jeg kanskje trenger noen nye deler. Lurer vel egentlig bare på om det kan være noe mer bagatellmessig som jeg kan forsøke først. Regner med jeg ser om det er noe ødelagt dersom jeg åpner pumpa? Håpte å vente litt med det i tilfelle det er noe enklere jeg kan forsøke først.

Den moderne 8-12 har impeller har jeg lest, men tror altså ikke jeg har det. Uansett ser det ut som om jeg må skru ut kjølepumpa, noe som ser litt omfattende ut. Får håpe på opphold utover ettermiddagen... Og at de andre i båthavna ikke får det feilaktige inntrykket at det er mye trøbbel med gamle motorer.

Hvis den er lik 5hk så kan det vere at det er bare ventilen som er tørr og ikke greier å suge opp den første skvetten.

Da kan du skru av en stor plugg på pumpen og helle i en kopp eller to med vann mens motoren går, og når du ser vannmengden øker, skruer du pluggen på igjen, og da kommer som regel kjølevannet der det skal.

Tetteflatene på ventilen og ventilsetet kan kanskje slipes litt f. eks. med pasta.

båt1:

oki

en venn av meg har en gammel Marna 8-12 hk han sier at han har en messinginpeller

Messingimpeller, no har eg hørt det og. :giggle: Eg er rimelig sikker på at dette er ei tannhjulspumpe av edel årgang, den har eit pumpehus med to tannhjul som er i inngrep med kvarandre, og desse tannhjula er ikkje ulik impellere

Magne

Jeg har en svoger som hadde en motor med messingpumpe, og her var smøring av akslingen med grease vesentlig for at pumpa skulle suge. Når den begynte å svikte var det frem med greasepressa og presse inn litt grease i smørenippelen, så begynte den å fungere igjen..

Kanskje det er så enkelt hos deg også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tipset fra Jonas funka! Ikke helt med en gang, i begynnelsen pumpa den, men litt for lite. Det var litt uhumskheter i pumpa der ventilene er, så jeg rensa både pumpa og ventilene i sitronsyre (noe jeg fant på selv). Da ble alt skinnende rent, i tillegg slipte jeg ventilene veldig fint med slipepasta som anbefalt, og nå kjøler den like bra som før. Det tipset index kom med har jeg hørt av en annen kar i mellomtiden faktisk. Det var ikke det som var feil nå, men veldig kjekt å vite. Skal uansett grease den i dag da jeg ikke har gjort det før. Da blir det tur til Kristiansand og tall ship race tenker jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...