pfdloe Startet 24.Juli.2010 Del på Facebook Startet 24.Juli.2010 Byttet begge drivreimene for to dager siden og idag var reimen fra veiv til vannpumpe helt kaputt igjen... Hva kan gjøre dette ? 5-6 driftstimer... Både vannpumpe, dynamo og kompressor virker som det går lett rundt. Strammehjulene også. Imorgen skal jeg gå nøye over reimskivene. Har ikke brukt orginale penta reimer. Noen som har lignende erfaringer og eventuelt forslag til hva som kan være feil ? Jeg har bare eid båten i litt over en uke men motoren bærer ikke preg av å ha blitt tuklet med. Motoren skal ha gått ca 580timer og være en 1999modell. Ser godt vedlikeholdt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Sjekk lageret ditt på ferskvannspumpa NØYE.. har hvert borti at det ryker og at reimskivene vandrer utover med dertil hurtig nedsliting av reima. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Xlnt Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Hei Tipper remmene ikke ha vært strammet nok, når de blir varme blir de slakkere. Hvis den begynner å slure og du ikke oppdager det med en gang så er det gjort på bare et par minutter. Jeg fikk montert en av mine flatremmer en tann galt på det ene hjulet og da spiste den opp remmen med en gang. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Fjellbonden Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Hvis turtallet faller så mye som en anelse idet kompressoren kobler inn må remmene strammes umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Hvilken overflate på rem-hjulenes er ideell for minimal sluring ?? Har sett kad eiere som sprayer ned HELE motoren med 5-56 og tilsvarende, å få slikt på remhjulene kan vel ikke være gunstig.. I båthavna hjemme finnes også friksjonsforbedrene spray, virker det ? Trang en ny motor for noen uker siden og så på en "nyovermalt" en, masse grønn lakk i rem-sporene, er det smart ?? For egen del har jeg fundert på om det er smart og finblåse remhjul med glass, noen som har prøvd ?? Har ikke lyst på reim havari så jeg ønsker å finne en god løsning, hva sier dere ?... Sitér dette innlegget Link to post
pfdloe Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Nå har jeg sjekket nøye vannpumpelager og strammehjul uten å finne noen feil. Det er ikke helt lett å sjekke aligning av reimhjulene, men alt er orginalt tilsynelatend og rett. Reimen som røyk var en Contitech 7pk720 (std reim i bilverden), nå har jeg funnet ut at de lager en reim som heter ZAR i tillegg. Det er aramid forsterket reim og beregnet på tung last, men ikke på lager. Tror kanskje det er varianten Volvo Penta bruker. Imorgen kjøper jeg en orginal Volvo Penta reim og sammenligner.(Var ikke på lager når jeg byttet) Dette med stramming, er vanskelig spesielt på denne relativt korte reimen. Jeg har i tillegg et motorrom som gir meg liten tilgang fra front og sidene. Er det noen som har noe god prosedyre på stramming? Og hvor fort må man etterstramme ? Regner med at reima "setter seg" En tabell indikerte at en 7 spors PK reim skal std tåle 45Kw... Reimen som røyk ser ut som om den har blitt rivd i biter. Bitene er lange remser som ikke er slitt på utsiden og tilsynelatende heller ikke på innsiden. Havariet sjedd etter å ha kjørt ca 10-15min i ca 3000 rpm så kompressoren burde ha vært koblet ut. Men dette er kanskje en svakhet med løsningen fra Volvo at turtall signalet kommer fra dynamoen, dvs vist den slurer endel på primær reima vil kompressoren ikke koble ut igjen. NB! Har ikke sjekket hvor styringen av kompressoren får sitt signal ifra. Fikk opplyst på et verksted at de byttet denne primær reimen hvert år på kunde båtene, basert på erfaring. Det er tydelig høy last på denne reima. Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Meg bekjent er KAD32 en av de bedre konstruksjonene til VP. Har aldri hørt om reimproblemer på denne. I dokumentarkivet her på BP ligger servicemanualer for bl.a. KAD32. Her er manualen for motorblokk (Zip-fil). Fra side 87 finner du alt om reimene og spenning av disse. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
havørn Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 (redigert) Regner med at du har den "vanlige" strammingen med umbrako nøkkel. Det kan være litt kinkig å få strammet nok med denne. Det er mulig å bygge om dette til den strammingen du finner på eks. 300 motoren. Da kan du bruke momentnøkkel på strammingen for å få det riktig.Dette er et ombyggingssett som VP solgte (ihvertfall tidligere). Diskusjonen om VP skal gi dette gratis kan evt. taes i en annen tråd. En annen ting som har spist reimer er hvis reimhjulet har "grader" eller andre uhumskheter i sporene på reimhjulet. Sjekk reimhjulet på veivakselen grundig hele veien rundt. Bruk uansett originale reimer fra VP. Redigert 27.Juli.2010 av havørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Meg bekjent er KAD32 en av de bedre konstruksjonene til VP. Har aldri hørt om reimproblemer på denne Jeg trodde 32P var identisk med 42P bortsett fra antall sylindere? KAD 42P er i hvertfall kjent for å spise litt remmer. Mine gjør i allefall det og jeg har alltid et sett ekstra med meg på tur. Er på sesong nummer to nå uten skifte men da har jeg også stadig kontrollert at de ikke er for slakke samt passer på å ikke ligge med kompressorene inne. I sommer røk strammeren til den ene kompressoren så til vinteren skal jeg bygge om til de nye strammerene, og ja, konverteringssettet er fortsatt i salg. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
spjærøy26 Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 hvis den er spist opp i strimler lyder det som at du ikke har fått den 100% på reimhjulene, da blir de spist opp veldig raskt (2-10min) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Kikket også på den nye strammemekanismen, men den ser mer sårbar ut da det er en form for drev/utveksling. Jeg endte med å plukke fra hverandre de gamle, smørte alle deler og satte sammen igjen. Litt fett gir deg bedre kontroll på strammingen. Ser ikke fordeler ved den nye mekanismen, bare dyrt. Ellers tror jeg som spjærøy 26 at remmen i dette tilfellet ikke var helt på plass. Alle remmene bør sjekkes strammingen påp hver gang man er i "området". Etter ca 1600 timer byttet jeg alle strammehjulene, da ett delte seg radialt (kanskje pga varmgang) og de andre virket litt tørre. Lurt å alltid ha ekstra kort, lang og dynamorem ekstra i tillegg til strammehjul. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 (redigert) Nja, er ikke helt enig med Fjellbonden der. Drevet/utvekslingen som du kaller det er mer som en "tannstang" som gir en mer riktig forflytning av strammehjulet, hvis du skjønner. Når en da bruker momentnøkkel på dette, så blir strammingen korrekt. Redigert 27.Juli.2010 av havørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pfdloe Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Nå har jeg montert orginal VP reim og kan forøverig bare bekrefte at betegnelsen på den er helt lik med Contitech sin dvs 7PK923. Virker heller ikke noe forsterket på noe vis... Jeg monterte først bare primærreimen og strammet den slik boka beskriver det, startet motoren og kjørt på tomgang i 4-5 minutter. Justert stramming en gang til (den satt seg faktisk litt) og deretter montert de andre reimene. Kjøpte foresten nytt strammehjul også. Det gamle begynte å bli slitt i lagringen. Nå har jeg en ekstra reimer+verktøy i båten om det skulle skje igjen. Teorien min om kompressoren som lå innkoblet ved 3000 rpm pga reimslipp stemmer ikke, fordi den får sitt signal rett fra egen føler ved kamdriften. Det neste nå må være en alarm som måler turtallet på dynamoen og på veiva. Om det forholdet endrer seg så er primærreima eller dynamoreima slakk eller dårlig. Jeg har nå pratet med flere verksteder ang. dette med reimer og KAD og oppfatter at spesielt primærreimen er utsatt for høy last og bør byttes ofte. Reimhavari er ikke ukjent, selv på forholdsvis nye reimer. Om dette er personer som har kjørt motoren lenge i det "forbudte" turtallsområdet vet jeg ikke... Takk for alle råd og bidrag Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Var ute for havari på den eine kompressor-reima i Helga. Reima var kjørt 16 timar, strama ihht. prosedyre og etterstrama etter litt tid. Reima var orginal frå Volvo. Kompressoren var ikkje brukt på turen, den var utkopla elektrisk. Kunne ikkje sjå at reimstrammaren hadde løsna / slakka ut. Har fått tips om at kompressoren kan vera skeivt montert ihht reimhjulet på vannpumpa, er det nokon som har vore borti slike tilfeller? Motor: Nyoverhalt KAMD 42A, med overhalt vannpumpe, Nye ( orginale ) stramehjul og reimar, samt ny clutch på compressor. Sitér dette innlegget Link to post
kibo Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Opplevde også at reima til kompressor/vannpumpe havarerte. Måtte bytte igjen etter få timer. Det viste seg til slutt at det var strammehjulet som var kaputt - kjenn etter på baksida av strammehjulet om det ikke fins ujevnheter ( sår i hjulet ) der. Reima ble "malt" i stykker. Fikk byttet strammehjulet og satte på ny reim. Siden har det funket. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Ja, ikkje ulogisk at stramehjulet kan vera årsaka, men på min motor er dette også heilt nytt. Kan ikkje finna feil på dette ved første øyensyn. Sjekka oppretting mellom drivhjul på vannpumpe og kompressor-clutch i dag. fant ingen avvik av betydning der heller... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.