Delfin 19 Startet 25.Juli.2010 Del på Facebook Startet 25.Juli.2010 Hei hei Vet at det kanskje høres litt rart ut men jeg trenger skjøtestykke til aksel. Har prøvd å søke litt på nett men det var ikke så mye å finne. Finnes det noe slikt på markedet eller må dette lages på bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hva slags aksling? Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hvist det er propellakselen du snakker om så ville jeg heller byttet og fått en lengre en. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Det går nok å bruke to klemflenser "face to face". Dette er typisk "jallaløsning" som ikke anbefales. Bite i det sure eplet og kjøp ny aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Det var ikke så mye opplysninger å gå etter.. Er det mulig å bytte ut standard akselflens og heller sette på en fleksibel akselkbling? Den bygger vel fort noen cm mer... http://www.centa.no/PDF/Mindre_fartoy_lystbater/Serie-M-AM-AGM-ACV.pdf Sitér dette innlegget Link to post
dagohus Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 om du trenger å forlenge akselen ut fra motor og har litt og gå på, kan du ta å få noen til å dreie et mellomstykke som passer mellom flensen på motor og flens på aksel. jeg har kanskje samme problemet som deg og jeg trenger og bygge ut ca 30mm. min plan var å ta med aksel flensen og ta den med til et mekanisk verksted som kan lage en "spacer" som passer rett i mellom. viktig at du ta sørger for at du har et sett bolter for akselflens og et sett for motor siden (eller har gjennomgående gjenger så alt blir som hel ved å regne. jeg har ikke fått gjort det ennå, men håper på å få gjort det i høst eller vinter. dette er samme prinsippet man bruker på biler for å sette på uorginale felger. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Gjennomgående gjenger - er det OK? Jeg har erfart og lært av konstruktører at gjenger alltid er et svakt ledd. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Hvis det bare er et kort stykke som mangler kan dette kanskje ordnes med å legge en hardplast/aluminiumsplate mellom flensene og ha bolter som går rett igjennom. Ettersom slike plater er like tykke over det hele trenger du ikke dreie el - bare skjære det omentrent rundt og bore hull der de skal være. Hvis det er en saktegående aksel kan den kanskje skjøtes med et tykkvegget rør der du borer inn setteskruer på to sider 90 grader i forhold til hverandre. Når du teiter disse vil akselen ligge tett inntil den andre siden av røret og bli rett. Funker ikke hvis aksel går så fort at det blir vibrasjon pga ubalanse. Redigert 26.Juli.2010 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.