Jump to content

Er Detroit motor det samme som Mercruiser?


KongKing

Recommended Posts

Ligger en Scand Baltic med en 2002 motor Mercruiser (Detroit MD700) til salgs.

 

I annonsen står det: "Motoren selges både under navnet Mercruiser og Detroit, og i all hovedsak kan man derfor bruke Mercruiser deler."

 

Jeg har ikke hørt om disse motorene før. er dette det samme som Mercruiser? Og det står "i all hovedsak" ifht å bruke Mercruiser-deler.

Er det noe negativt ved denne motoren ifht service og deletilfang?

 

Her er link til annonsen

Link to post

Motormerker går vel litt om hverandre. Du må nok spørre importør om hva som er hva.

 

Jeg for min del synes mest synd på selgeren her. Tenk å måtte overhale en motor som er 8 år.... :headbang: Hvis den er overhalt allerede etter 8 år så tyder ikke det på god kvalitet. De fleste 8 år gamle motorer er vel ikke kjørt mer enn ca 800 timer?

 

Ellers er jo disse Balticene fine båter. Men de er jo også voldsomt stivt priset. Eller hva?

Link to post
Jeg for min del synes mest synd på selgeren her. Tenk å måtte overhale en motor som er 8 år....

 

Ellers er jo disse Balticene fine båter. Men de er jo også voldsomt stivt priset. Eller hva?

 

Stusset litt over overhaling så tidlig... Ang. stive priser så må nok 80-tallsbåtene belage seg på å gå betraktelig ned i pris ifht hva de har vært.

Link to post

Jeg stusset på all teksten om den fantastiske motoren - men ingen bilder.....

 

Instrumentene på dashbordet var fra VM. Da lager vel italienske VM denne motoren for både Detroit og Mercruiser da vel.

 

MEn jeg lurer på hvilke deler som ikke er Mercruiser. Om det er viktige deler kan det kanskje være litt vrient å få tak i de delene...

Link to post

Ble heller ikke spesielt klok på hva slags motor dette var....  Når jeg hører Detroit diesel så tenker jeg på de kompressormatede 2-takterne.  

 

Høres mer sannsynlig ut at det er en VM ja..

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

MD700 er en motor fra VM Motori. VM lager en masse motorer til alskens biler og der er også mange av de mer eller mindre anerkjente motorprodusentene som har satt sine klistremerker på disse. Detroit Diesel er en av de som i en kort periode solgte disse under sitt merkenavn.

 

For min del holder jeg nesten på å sette kaffen i halsen når jeg ser en VM med Detroit Diesel klistremerker på da dette er motorer i en helt annen klasse enn Detroit Diesel er kjent for. VM er dog glimrende motorer så lenge de fungerer men de tåler svært lite overoppheting før de ikke lager annet enn trøbbel. Ingen dieselmotorer har godt av overoppheting men noen tåler det likevel bedre enn andre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei KongKing!

 

Ja, jeg synes særlig Baltic er stivt priset. Så forresten et godt alternativ som var lagt ut i dag en Nor star 950 fra 2002 til 650 tusen. Veldig billig i forhold til den du har sett ihverfall

 

Men lykke til!

 

NorStaren viser jo bare at selgere av 80-tallsbåter må stikke fingeren i jorda (eller i vannet...). Så f.eks en Master 820 fra 1988 der selger forlangte 600 000!! Samtidig har det ligget flere Master 820 fra 300 - 450 000 i evigheter på finn... Riktignok var båten fin og med en nyere motor, men når man får en 4 fot større båt, som f.eks Nor Star, fra 2002 for omtrent det samme pris blir noe feil.. De får håpe det kommer en som MÅ ha en Master 820 pga innredningen og er villige til å betale fantasipriser :-) Til sammenligning liger en 820 som solgt for 360 000 inkl. ny Yanmar fra 2006...

 

Scand er jo en veldig populær båt og at de derfor ligger høyt i pris. Og prisen er riktig om de får solgt dem for den summen. Fordelen til f.eks baltic er at det er pene båter med fine linjer også i dag. Jeg er mer skeptisk til andre 80-tallsbåter som er "mindre pene" og har håpløse løsninger ombord, og allikevel stive priser....

Link to post

Hei KongKing!

 

Ja, jeg synes særlig Baltic er stivt priset. Så forresten et godt alternativ som var lagt ut i dag en Nor star 950 fra 2002 til 650 tusen. Veldig billig i forhold til den du har sett ihverfall

 

 

Den må vel være en feil at den kostet 650 000. Samme båt ligger ute til 850 000 nå.

 

Kanskje en som gjorde et varp og selger den videre med en gang?

Link to post

Jeg har samme motor, altså Mercruiser 250hk diesel.

Dette er da det som står på motoren, som skulle oppklare det meste :smiley:

Motorene ble etterhvert solgt under navnet CMD Cummins Mercruiser Diesel.

Men fortsatt er det italiensk motor med tysk dieselpumpe.

Så når det gjelder deler finnes disse båte i Mercruiser/CMD systemet og i VM Motori sitt delesystem.

Motorene er også solgt under VM sitt eget merkenavn.

 

Motorene hadde vel sine små svakheter, så kanskje denne motoren har vært en av de uheldige.

Jeg var bare uheldig og knakk veiva etter at svingningsdemperhjulet hadde løsnet tidligere og skadet veiva, etter at motor tidligere hadde vært demontert og overhalt grunnet stempel/råde/topp havari :lol:

Men når disse motorene er i orden er de bortimot verdens beste med fin lyd og gange, greit forbruk, lettstartet (leveres faktisk uten gløding som standard).

 

dtronicecm.jpg

dtronic.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
...at Detroit er det samme som GM..
Detroit Diesel er et merkenavn som eies av GM men det er ikke det samme som at GM og Detroit Diesel er det samme... Disse navnene har i perioder vært rimelig sammenblandet men likevel ikke det samme :crazy:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Sitat fra http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=218577

 

"VM were effectively owed by the Italian government until 1998.

 

Chrysler were purchasing increasing volumes for the Voyager and was approached by the Italian government who wished to get out of ever increasing R&D expenditure.

 

Chrysler not wanting to get into engine manufacure but at the same time needing to secure supplies invited Cummins and Roger Penskie owner of Detroit Diesel to bid. Following due dilligence into the products Cummins walked. Now in a one horse race Penskie scooped up VM for a song and wound it into his Detroit Diesel empire.

 

However Detroit was already in deep do-do with the US EPA over cheat strategies on truck emissions and following a huge fine under the EPA Consent Decree Penskie was washed up. Detroit and sold out to Mercedes, who already owned a stake in Detroit. For sale notice went up over the door again, engineers at Stuttgart had no time at all for VM designs. Whoever refered to VM being heavy is completely wrong, always a light motor in their displacement node.

 

Mercedes managed to sell 50% to GM for use in cars produced by their Daewoo operation in 2007 and then disposed of the other 50% to GAZ some time after.

 

Mercruiser had a long term supply agreement with VM for marine engines. VM produce the complete marine unit, however they are bound by the terms of the supply agreement only to sell marine engines in certain markets, for example Italy.

 

With the advent of the Cummins/Mercruiser deal they were bound by a long term supply agreement between VM and Mercruiser, despite the fact that Cummins had already had the books opened up to them when they had done due dilligence back in 1998 and had not liked what they had seen."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...