Jump to content

dieselmotor på alpha one gen1


ruben

Recommended Posts

Hei!

 

Et Alpha1 gen1 drev skal tåle 300hk. Hvordan det er i forhold til diesel vet jeg desverre ikke. men det kommer jo litt an på vekten på båten.

Jeg har selv bensin motor på 260hk og Alpha1 gen1 drev. Det er nok på grensen av hva drevet tåler når båten får en vekt på over 3000kg.

 

Gen2 drev passer ikke på transomen til gen1.

 

/per

/per

Link to post
Share on other sites

Heisan

Det er riktig som Per sier, det tåler opptil 260hk.Jeg setter inn ny motor i båten nå i høst,fikk da opplyst av forhandler aplha one går opp til 260hk.Jeg vet at gen1 har kun impeller på undervannshuset og den jeg får nå har både impelleren på undervannshuset og et eget kjølevannsintak gjennom en skroggjennomføring så det blir da to kjølevannspumper til saltvannsdelen.Tror det er forbedret trimvakter på de nye,det var vist en svakhet på de eldre.

Trond J

Trond J

Fjord boat club

Link to post
Share on other sites

300 hk ved 2500 omdr. belaster drevet 50% i forhold til 300 hk ved 2500 omdr. Det er momentet som belaster. Effekt = turtall x moment.

 

Sagt på en annen måte: tåler drevet 300 hk ved 5000 omdr så tåler det kun 150 hk ved 2500 omdr.

Hei TMe,

Jeg må innrømme at den første setningen, den forstår jeg ikke. Jeg tror faktisk du har kommet i skade for å lage en trykkleif.....

 

Resten av innlegget er jeg nesten helt enig med. Grunnen til min lille reservasjon er at om man kommer opp i omdreiningstall som 5.000, da er det såvidt høyt at man kan få problemer med både lagre og tetninger  -  uavhengig av hvilket moment som overføres.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sea Ray hadde en del båter på 80-tallet med kombinasjonen 7.4L big-block og Alpha-1 drev.  Jeg vet ikke hva effekten var, men det var i nærheten av 300 hk.  Kombinasjonen fungerte veldig dårlig fordi drevet ikke tålte dreiemomentet.  En diesel har jo også höyere dreiemoment på lavt turtall enn en bensin, så personlig tror jeg du ber om tröbbel hvis du nærmer deg 250 hk med diesel.

Jeg har Alpha1 gen2 drev på min båt og innvendige akslinger og gear er grovere dimensjonert enn på alpha-1.  Impelleren er annerledes, Gen2 har pitot pick-up for hastighetsmåler og har også annen transom-plate som påpekt tidligere.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...