innaskjærs Startet 25.Juli.2010 Del på Facebook Startet 25.Juli.2010 Motoren fungerer helt utmerket, men kjører jeg på full gass en periode så beveger tempnålen seg mot, og noen ganger over på rødt. Er dette farlig for motoren? Vil jeg ikke også få et alarmsignal om det blir for varmt i kjølevannet? Den fungerer ellers helt utmerket og ingen andre tegn på varmegang. Båten er en Uttern D68. gangtiden er 166 timer og har hatt alt av servicer som kreves. Har jeg grunn til å bekymre meg? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hvordan er nivået på kjølevæasken i ekspansjonstanken? varmgang er generelt noe du bør bekymre deg over. blir fort dyrt Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Ekspansjonstanken er fylt til "max" merket. Kjører jeg med 38oo til 4000 rpm er det ikke noe problem. det er kun når jeg kjører på fullt rpm, dvs ca 4300 rpm. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Gudrun Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Står det i manualen at kjølevæskenivået skal være på maksmerket? Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Ja,nivået skal være mellom max og min. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Jeg ville fått dette sjekket ut. Den motoren du har er ikke verdens mest solide det er tatt ut mye hk av en liten blokk. Jeg har selv hatt en slik en i 2-3 sesonger. Poenget mitt er at når varme alarmen går så har du dratt det litt for langt. Derfor er det fint at du reagerer på avvik på måleren nå :smiley;: Det du kan sjekke selv er kjølevannsinntakene på drevet ditt og se at disse ikke er grodd igjen. Kan hende du har fått litt groe her. Jeg regner med at du har sjekket oljenivået også - også oljen har en viktig kjølefunksjon. Impelleren sitter vel i drevet på denne motoren tror jeg. Jeg googlet litt og fant ut at temaet har vært diskuert her på forumet før https://baatplassen.no/i/index.php/topic/58707-cummins-mercruiser-17-alpha-impeller/ ser ut som om varmeveksleren er en liten gjenganger. Jeg hadde nok sjekket inntaket på drevet og varmeveksleren før jeg hadde kontaktet verksted. Ikke noe hokous pokus dette her. Men båten må vel opp for at du skal få skylt varmeveksleren tenker jeg. Det er en tråd her også om noen som bruker sitronsyre for å rense kjølevanns systemet. Kan være du skal ta en kikk på den tråden også tror jeg fant sprengskisser på hele motoren din også gitt http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercruiser/D1.7L%20DTI/0M055000%20THRU%200M999999/parts.html Redigert 25.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Impelleren sitter vel i drevet på denne motoren tror jeg. Jeg googlet litt og fant ut at temaet har vært diskuert her på forumet før https://baatplassen.no/i/index.php/topic/58707-cummins-mercruiser-17-alpha-impeller/ ser ut som om varmeveksleren er en liten gjenganger Tusen takk for kjapp respons, Bitteliten. Jeg sjekker linken du ga meg for å se om jeg blir noe klokere. Jeg tenkte kanskje at tempmåleren er feilkalibrert. Nålen beveger seg aldri mer enn "spillerommet" fra blått til rødt, men det er selvfølgelig ingen vits å sjanse på at det er det. Jeg har aldri fått varselsognal for temp.(Selv om nålen beveger seg mot rødt.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
tkb Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 På min forrige motor,ES 200,steg tempnåla merkbart dersom jeg hentet inn de siste 300 rpm. Fikk aldri noe alarm på dette,så jeg tror det var normalt. Men det var snakk om 5-7 grader,så hvis du er nært rødstreken ville jeg sett nærmere på saken,spesielt dersom det er forandring fra tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Bare hyggelig Om jeg forstår deg rett er det først i år du har opplevd at varmen går opp - tidligere år var motortemperaturen normal. Det er det som gjør meg skeptisk. Et instrument blir ikke feilkalibrert sånn helt uten videre. Dessuten er det en logisk sammenheng med at temperaturen går opp ved økt belastning. Da er det naturlig først å sjekke om det faktisk er noe feil - i og med at termometeret viser at pasienten får feber. Dersom motoren alltid har oppførst seg på denne måten i de 166 timene du har kjørt med den er det kanskje normalt. Men jeg hadde vært forsiktig her. Også er det jo en vannpumpe på motoren også - sjekk om viftereima di er litt slakk når du først er på hodet nedi og tukler med den svarte Så et tips jeg gir til alle med denne motoren. Dersom du en dag våkner og opplever at motoren din er mye sterkere enn den var sist - så slakk av og gå svært rolig til havn. Da er det stor sannsynlighet for at waste gate ventilen på turboen har hengt seg opp med for stort turbotrykk som følge. Konsekvensene er blåst motor og rep til 50-80 tusen. Dette var erfaringen fra han som nå er 3. eller 4. eier av vår gamle Nidelv 690 med denne motoren. Skal visstnok være relativt enkelt å fikse det også om man vet hva og hvor man skal smøre. Kanskje noen som har peil kan vise på denne tegningen? Redigert 25.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 [sitatslettet] Bare hyggelig Om jeg forstår deg rett er det først i år du har opplevd at varmen går opp - tidligere år var motortemperaturen normal. Det er det som gjør meg skeptisk. Et instrument blir ikke feilkalibrert sånn helt uten videre. Dessuten er det en logisk sammenheng med at temperaturen går opp ved økt belastning. Da er det naturlig først å sjekke om det faktisk er noe feil - i og med at termometeret viser at pasienten får feber. Dersom motoren alltid har oppførst seg på denne måten i de 166 timene du har kjørt med den er det kanskje normalt. Men jeg hadde vært forsiktig her. Så et tips jeg gir til alle med denne motoren. Dersom du en dag våkner og opplever at motoren din er mye sterkere enn den var sist - så slakk av og gå svært rolig til havn. Da er det stor sannsynlighet for at waste gate ventilen på turboen har hengt seg opp med for stort turbotrykk som følge. Konsekvensene er blåst motor og rep til 50-80 tusen. Dette var erfaringen fra han som nå er 3. eller 4. eier av vår gamle Nidelv 690 med denne motoren. Skal visstnok være relativt enkelt å fikse det også om man vet hva og hvor man skal smøre. Kanskje noen som har peil kan vise på denne tegningen? Jeg kjøpte båten i år. Tidligere eier nevnte ikke noe om dette.Hans kvitteringer fra servicene fra båten var ny i 2004 er det heller ikke nevnt noe om "problemet" Men uansett så har båten/motoren fungert 100% etter de 35 timene jeg har kjørt til nå., men jeg er litt forsiktig av natur. Bedre å være føre var. Jeg sjekket linken du la ved og fellsenevneren for de fleste innleggene er at temp stiger merkbart de siste 300 omdr. på motoren. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
nimbussen Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 hei hade en sånn motor i min 20 foters Mørebas som jeg hadde i 3 sesonger ,en meget pålitelig og økonomisk motor i allefall,men leste engang ett sted att den ikke må kjøres på full pinne i mere enn ett minutt ,og det stemte bra med min motor max turtall med belastnig mener jeg var ca 4400 så min trivdes best på ca 4200 omdreininger,men hugs i allefall på att denne motoren ikke er bygd for stor belastning eller mye omdreininger over lang tid ,spesielt motorer som er eldre enn 2005 mod Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Min motor har samme symptom... de siste 400rpm'ene gjør at temp stiger raskt fra 85'C til 95'C... Så lenge den ikke går over på rødt og ingen alarm dukker opp så ville jeg da tro du er safe. Men er du usikker så skader det jo ikke å gjøre en mer omfattende undersøkelse så du slipper søvnløse netter :o) En rask morortest er denne: (jeg har utført denne på de båtene jeg tittet på med tanke på kjøp og har avverget et par "problemkjøp") La motor gå seg god og varm på normalt turttall. Kjør så for fullt turtall i 15 min. - det skal IKKE komme vanndamp (grå røyk) veltende ut av eksos ( i de tilfeller hvor man har saltvannskjøling). Fra fullt turtall drar du så raskt motor ned i tomgang og da skal ikke oljealarmen gå. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Jeg vil på det sterkeste anbefale å IKKE gjøre som Anjuma sier med denne motoren. Husk at dette er en bilmotor som på landeveien gir maks 90 hester. Her er den tunet til 120 hester. Og du har mistanke om at du har et kjøleproblem.... Envher turbomotor skal kjøres pent ned. Gårdu fra maks til tomgang som dette risikerer du at det blir for varmt. Den "sorte dama" her har godt av litt nensom behandling Jeg husker ikke at tempen steg med så mye som 10 grader på motoren min når den gikk på fullt. Jeg pleide å marse på rudnt 4000 rpm med denne Redigert 25.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Hva sier selger til dette? Har det alltids vært slik eller er det noe nytt? Kjørte han med samme turtall som deg, eller? Redigert 25.Juli.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Jeg vil på det sterkeste anbefale å IKKE gjøre som Anjuma sier med denne motoren. Husk at dette er en bilmotor som på landeveien gir maks 90 hester. Her er den tunet til 120 hester. Og du har mistanke om at du har et kjøleproblem.... Envher turbomotor skal kjøres pent ned. Gårdu fra maks til tomgang som dette risikerer du at det blir for varmt. Den "sorte dama" her har godt av litt nensom behandling Jeg husker ikke at tempen steg med så mye som 10 grader på motoren min når den gikk på fullt. Jeg pleide å marse på rudnt 4000 rpm med denne Hehe.. kanskje du ikke bør ta testen jeg foreslo... er enig med Bitteliten i at med denne motoren så er nok kanskje ikke dette den lureste testen å foreta :o) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
nimbussen Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 helt enig med bitteliten ,må da renke litt på turboen også ,men er det normalt å kjøre en motor på full pinne så lenge som 15 minutter ,jeg bare spør av ren nysjerrighet Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Jeg har ikke diskutert dette med selgr i og med at båt og motor har vært helt eksemplarisk.(Tross alt..:-)) Det kan se ut til at resepten for meg er å bruke full turtall til å få båten i plan, for så å dra av 400 rpm og marsje på max ca 4000 rpm, da er temp helt normal. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Gudrun Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Vel, kom bare til å tenke på at den kanskje alltid hadde vært slik når du drar til på fullt....Dette vil jeg tro forrige eier vet...Men kanskje han aldri lot den gå på fullt så lenge som du har gjort?? Ellers enig med at det ikke er så dumt å slakke ned litt på turtallet på en slik liten motor som er "tynt såpass mye av"....... Redigert 25.Juli.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Kanskje noen som har peil kan vise på denne tegningen? Tro det eller ei, wastegate-ventil med aktuator og stag er ikke vist på denne tegningen! Heller ikke på noen tegninger jeg har funnet! Tror ikke dette er samme turbo, men grei som prinsippskisse. Staget ses i forkant på bildet, akselen som bør smøres er den til venstre som ender i "Valve assembly". Er vrient å komme til da turbo er dekket til med varmebeskyttende tekstil av en eller annen type. Synes godt ca 24 sek. ut i denne videoen. http://www.youtube.com/watch?v=OMXiLlSMJvk Redigert 25.Juli.2010 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Thorlyn Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Her er den omtalte Turboen på 1,7 motoren. De røde strekene er min kludring.. hvor det er merket smør.. de to som er merket skru er skruene som kan løsnes for og få movet dette enkelt mens man smører aksel. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Thorlyn: Vet du hvilken vei staget (på bildet dit) beveger seg når wastegate åpnes? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Anjuma Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 helt enig med bitteliten ,må da renke litt på turboen også ,men er det normalt å kjøre en motor på full pinne så lenge som 15 minutter ,jeg bare spør av ren nysjerrighet Om det er normalt eller ei så bør da en orginal båtmotor med saltvsannskjøling (uten turbo og overtunet effektuttak).... takle en slik test på 15 minutter for å se om det er igjengrodd i manifolden (kjølevannet begynner koke og en kraftig røykutvikling i eksos) :o) I sommer da vi dro fra langesund til risør oppdaget jeg plutselig at motor gikk for full fart og hadde sannsynligvis gjort det i en time.... grunnet høy sjø og dertil dårligere fremdrift hadde jeg bare gitt "litt" mer gass for å holde marsfarten, uten å merke at jeg dermed hadde gitt full pip. Men Perkins'en taklet dette uten noen form for overoppheting eller stresssymptomer... eneste var at smørekoppen måtte skrues uvanelig mange turn etterpå :o) Men om det på lang sikt har forkortet livstiden kan jo være mulig. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
nimbussen Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 har en volvo tamd 40 84 mod i båten min ,en alletiders god motor som jeg håper vil vare ei god stund til ,så jeg regner med att det siste man bør gjøre er vel å kjøre for mye på full gass,pluss att det er viktig att den oppnår normal driftstemp før man legger seg på marsfart også Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) ...og jeg fikk fortalt en gang at man også skal la dieseldyr gå på tomgang en stund før man stopper motoren. Det er kanskje noe i det også? Jeg har lagt meg til den vanen i alle fall. Redigert 26.Juli.2010 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
nimbussen Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 ja turboen surrer ei stund etter att motoren har stoppet,men da uten oljetrykk så det er bedre jo mindre turtall man har når motoren stopper Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.