Jump to content

1.7 dti 120 hk diesel går varm


innaskjærs

Recommended Posts

Inntakskanalene i drevet og kanalen opp til impeller var gjengrodd av ruer. Kanskje var det 40 -50% vanngjennomstrømning. Ikke rart det kan bli varmt når man belaster motor da....

Bra tips. Har sjekket det jeg kan utenfra med å stake opp med litt stiv "strips".

Ser det kommer noe rur ut, men kan ikke være så tett hos meg som du har opplevet.

Har ikke opplevet forhøyet temp. på min motor.

Jeg ligger normalt rundt 3400-3600 rpm.

Ser temp øker litt om jeg øker turtall over dette, men ikke noe faretruende.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte også med staking med strips, men klarte ikke de siste 10 - 12 cm opp til impeller innvendig i drevet. Det var på denne utilgjengelige plassen at rur virkelig koste seg...Jerg fikk gjort 100% rent da jeg byttet impeller og undervannshuset var demontert.(dettee gjorde jeg i våres)

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Det er flere nå som har fått høy temp.alarm på motorene sine ,jeg også.Sikkert også pga høy sjøvannstemperatur,over 20 grader flere steder.Dette vil selvsagt ha en del å si om kjøleren er litt tilsmusset.Så pass temp.og slå av på gassen om nødvendig.

Redigert av Kaptein Miki (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tips!

Jeg har slitt med høy temperatur i det siste og sjekket alt fra impeller, intercooler og kjøler. Det viste seg at kjøler var grodd igjen av gammel sink. Fikk staket den opp og trodde problemet var løst, men nei.

Jeg kunne kjøre til 3600 rpm og over det steg tempen igjen. Jeg satte hendelen i fri og kjørte opp turtall til 2000 rpm. Videre klemte jeg på kjølevannsslangen som går inn på kjøleren, den var hard, altså motoren ble ikke kvitt kjølevannet. Jeg skrudde av kjølevannsslange etter kjøler (som vist på bilde) og der fant jeg synderen. En del av sinken, ca. 3 cm lang hadde fulgt slangen opp og lagt seg innerst i eksosbendet! Da den var fjernet ble motoren friskmeldt og resten av sommeren er reddet! :smiley:

 

Når alt fungerer over kjøler er kjølevannsslangen før kjøler lett å klemme sammen. Jeg har som vane å klemme på den for å sjekke tilstand til kjøler. Er den hard er kjøler tett, og myk er det bare å kjøre på!

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den testen hadde du aldri fått foretatt i min båt, samme hvor god stand motoren er i... :lipseal:

Kjøpte båt med 2 x VP D6 310 i januar. Krevde av båtforhandler å kjøre minst 15 minutter på fullt turtall. "Kjør i vei" var svaret, og alt gikk fullstendig smertefritt. Vi kjørte i 20 minutter på 3500 omdr/min.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...