elwaro eydehavn Startet 26.Juli.2010 Del på Facebook Startet 26.Juli.2010 Har en Volvo D70 A motor, i min Elwaro 30. Får ikke opp turtall. Henta den i Stavanger for 1 år siden. kjørte derfra og til Arendal uten problem, men fikk ikke turtall opp mer enn 1800. Den har da lagt ute hele året, trodde det var årsaken. Det gikk greit resten av sommeren, men ble mer og mer tungstartet. Byttet diesel filter og olje ingen bedring. Fant en sprekk i det ene diesel filteret. Byttet da samtlige diesel filter og dyser ble sendt på rens. Fremdeles maks turtall på 1800 og ryker mer nå enn tidligere. Luft filteret er også byttet. Turtall skal kunne ligge på 2500 +-50. Etter tidligere logg bøker. Den bruker ikke vann eller olje. eksosen er blanding grå/hvit Og svart ved oppstart med en del diesel partikler. Tung startet må kinne 1- 2 min går da på 3 sylinder til den tenner på alle. Jager noe på turtall. Problem 1 får ikke opp turtall. Problem 2 tungstartet. Problem 3 Ryker svært mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbussen Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 hei helt tydelig att motoren ikke får nokk diesel,har du sjekket filteret som er i matepumpa på motorblokka ett lite rundt nettingfilter som har en tendens til å bli tett av grums fra tanken,ellers så får vi bare håpe på att det ikke er fordelerpumpa di som er gått klar,men sjekk matepumpa først Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Tjaaaaa.... Vel hvis den hadde samme turtallet da du kjøpte den hadde jeg kontaktet forrige eier for å høre når dette oppstod....At motorene mister turtall pga. groe er normalt, men disse store sliterne her skal normalt ikke miste så mye.... hadde nok tippet på - 2-300 omdreininger.. en plass.. Røyker den svart under fullt turtall? Isåfall kan jo propellen være alt for tung...Dette vet forrige eier.. Spørsmålet er om du ikke skulle tatt ut dysene igjen og fått tatt en kompresjonstest spesielt siden den og er tung å starte... Men ville begynt med det som koster lite penger først: Ringt forrige eier... Redigert 26.Juli.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Sjekk om du har overtrykk i bunnpanna grunnet lekkasje gjennom stempelringene dvs. dårlig kompresjon. Fjærn oljepåfyllingslokket og hold hånden over åpningen mens motoren går. Ideelt sett skal du her ikke kunne føle lufttrykk mot håndflaten. Dieselmotorer med dårlig kompresjon er alltid vanskelig å starte. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbussen Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 men siden den starter på 3 sylindre og begynner å gå på de andre etterhvert så vil jeg tro att det har noe med dieseltilførsel å gjøre ,får vel ikke noe å gå på før den har fått opp litt trykk på systemet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Vil tro at problemet skyldes problemer med dieseltilførselen som antydet over, eller slitt innsprøytningspumpe. Eventuelt feil innsprøytningstidspunkt. Om det hadde vært dårlig kompresjon som var årsaken ville den også ha brukt merkbart med olje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
spjærøy26 Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 jeg hadde sjekket fødefilter og sendt dysene til rens/justering Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Iflg. trådstarter har dysene vært til sjekk.... Tror vi skal vente til samme dukker opp med mer info om det "poffer" godt i oljepåfyllingshullet, om den røyker svart under fullt turtall og hvilket rusningsturtall han oppnår... Redigert 26.Juli.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
elwaro eydehavn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Takk! Det var raske svar! Nei den ryker ikke svart med fult turtall, den ryker i grunn mindre med belastning. (1800 omdr)Det er ikke trykk i olje på fyllingen. Skal sjekke filteret med føde pumpa. Om jeg klarer å finne det. Takk for gode råd. Er enig det virker som den ikke får nok diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Sjekk og rusningsturtallet... altså maks turtall uten gearet innkoblet....Et par sekunder... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 er det normalt at man gjør dette på dieselmotorer? De tar altså ikke skade av fullt turtall i fri? Regner i så fall med at man bør la den gå god og varm først ihvertfall (Jeg har motor med alu topp) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Å sjekke rusningsturtallet er ikke noe man gjør uten man prøver å finne ut av problemer som f.eks. manglende turtall..Spesielt når man ikke kjenner til forhistorien... oftest på eldre motorer hvor muligheten til at en eller flere reodorer har vært med pølsene sine.... Har selv opplevd folk som har skrudd ned maksutslaget på pumpen og dette så var gått i glemmeboken... Fikk ikke propellvalget som leverandøren hadde regnet ut var korrekt til å passe.. Eller noen har koblet til overføringswire på en slik måte at man får ikke fullt... Men som sagt dette er ikke noe man gjør til vanlig... Redigert 26.Juli.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjeltefjord Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Hadde akkurat samme symptomer på min td 70 f. Her var feilen feilt tenningstidspunkt. Ditt problem høres identisk ut med det jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 er det normalt at man gjør dette på dieselmotorer? De tar altså ikke skade av fullt turtall i fri? Litt andre driftsforhold riktignok, men dette gjøres daglig på biler i forbindelse med PKK- (EU-) kontroll. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
elwaro eydehavn Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 Takk for mange gode svar. Båten er nå på land, motoren er tatt ut, jeg er på utkikk etter en ny. Den falt mer og mer på turtall, fikk hostet meg inn til en kai hvor den ble tatt opp. Fikk nesten ikke start, max 1000 - 1200 omdr. Røykla hele fjorden. Mulig sylinderforing falt ned, (diagnose fra en mekaniker) orker ikke nå å begynne med full overhaling av gammel motor. kommer snart på finn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
idars Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 Har du fått ny motor i båten din elwaro eydehavn ? isåfall hva slags motor og størrelse ble det? Ble det helt ny motor Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post Share on other sites More sharing options...
elwaro eydehavn Svart 8.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2011 Det ble en Lomatec, 140 hk. Ikke så vannskelig å bestemme seg når den var under halve prisen, i forhold til de andre. Den er ferdig montert og båten blir sjøsatt i begynnelsen av Mai. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Noen erfaring så langt? Du har sikkert hatt noen turer nå... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.