arnulfs Startet 9.September.2004 Del på Facebook Startet 9.September.2004 Noen som har erfaringer med Bedford-motorer her. Vurderer å kjøpe båt med en slik motor(ca 145 hk) montert, men blir av enkelte frarådet dette :nono:....synspunkter og erfaringer tas imot med stOOr takk... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Bedford var ingen dårlig motor forutsatt at skikkelig marinisert. Er den i orden vil den trolig kunne gå i mange år. Tilgang på deler er et annet spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Det kjøpte vi fra et firma i Stavanger.Men husker ikke navnet Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Det kjøpte vi fra et firma i Stavanger.Men husker ikke navnet Kan det ha vært Foss Maskin v/ Kjell Foss? Husker at han tidligere var en gjenganger på Båtmagasinets diskusjonsforum når det gjaldt spørsmål om britiske diesler. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Noen som har erfaringer med Bedford-motorer her. Vurderer å kjøpe båt med en slik motor(ca 145 hk) montert, men blir av enkelte frarådet dette :nono:....synspunkter og erfaringer tas imot med stOOr takk... Jeg kjørte en del lastebiler med Bedford diesel på 60 og 70-tallet. For å si det enkelt: hvis resten av bilene hadde vært like bra som motorene - ja da hadde ikke konkurrentene hatt en sjanse! Bedford sine dieselmotorer er vel i stor grad det som engelskmennene kaller "Badge engineering". Britiske motorer, eller i det minste hovedkomponentene er omtrent de samme uansett hva som står på "Badgen". Felles for de fleste av dem er at de er enkle å arbeide med, robuste, pålitelige, tunge og ikke utpreget støysvake Men som TMe er inne på: mange av disse ble privatmarinisert, for ikke å si piratmarinisert.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Foss Maskin stemmer det Cand.Noe. De var veldig greie husker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 9.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2004 Foss Maskin stemmer det Cand.Noe. De var veldig greie husker jeg. Vel vel...disse svarene tolker jeg dithen at det er ingen som vil fraråde meg å kjøpe båt med denne type motor, så lenge den er marinisert på "riktige" viset... Takker og bukker for gode råd og tips... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 En enkel sjekk av tilstanden er kaldstart, helst om vinteren. Starter den greit uten alt for mye røyk er den brukbar. Når motoren er blitt driftsvarm tar du en tur på FULL FART i 10-15 minutt. Da bør svakheter med kjølingen begynne å vise seg. Noen kaller den "Bad-Ford" og jeg har sett enkelte problem-Bedforder men det har gjerne med manglende stell eller kjøling å gjøre. Om en ikke gidder å f.eks. sjekke/etterfylle olje/vann ber en jo om trøbbel og det kan ikke motoren lastes for. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hebbe Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Har også kjørt mange mil i en bedford lastebil midt på 80-tallel, mener å huske at den var på 145 hk inkl. turbo`n. Som Posidon sier så var det eneste som var bra på den bilen motoren... En evighetsmaskin som virket bra allerede fra bunnen av turtallsregistret. Men så var det dette med mariniseringen da... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Poseidon Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Jo, jeg kjenner sorten..... Den ene av tankbilene jeg kjørte hadde en 90HK. Når både bil og henger var full veide doningen ca 14 tonn - og da hadde alle 90 trekkdyrene travle dager Å kjøre trange og bratte vestlandsveier med denslags kunne være en blandet fornøyelse; det ble stort sett bånn gass og regulere farten med gearkassen, heldigvis hadde bilen 2-speed bakaksel slik at der ble litt mer å velge i. Men, men, vi visste ikke bedre - og man fikk i det minste trening i å bruke gearkassen.... .... og motoren? Aldri noe problem. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Neptim Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Jeg har en Bedford 330 på 97 hk, 6 syl. og 5,4 ltr. Pga det enorme dreiemomentet volumet gir, har jeg alt for tung propell. Max turtall blir da 2100 rpm og jeg marsjer i 1800. Dette gjør jeg uansett om båten er lastet til vannlinjen er 15 cm under vann eller "lett båt" om våren. Den starter umiddelbart enten den er kald eller varm uten bruk av kaldstartanordning. Gløding finnes ikke. Røyk er totalt fraværende til alle tider og den er snill på forbruket . Kjører ca. 100 timer i året og har aldri etterfyllt olje mellom skiftene. Reservedeler (usannsynlig behov) finnes i Danmark hos en hvilken som helst GM forhandler. Auto Forum i Esbjerg sender "overnight" og deleprisene er en tredjedel av Volvos. Har flere bekjente som har eller har hatt Bedfordmotorer uten å ha hørt noe negativt. Bowman mariniseringsdeler fåes kjøpt i Norge og dersom de i likhet med en hvilkensomhelst annen motor blir holdt rene og pumpene er i orden er varmgang et ukjent begrep. Vanntemp. ca 80 grader. Dette er motorer som går i arv og uten tvil den beste dieselmotoren jeg har vært borte i dersom man ser til holdbarhet og pålitelighet kontra pris. Det er ingen racingmotor, men jeg bytter aldri mot Volvos "moringer". Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 10.September.2004 Del på Facebook Svart 10.September.2004 Har også kjørt mange mil i en bedford lastebil midt på 80-tallel, mener å huske at den var på 145 hk inkl. turbo`n. 146 hk var effekten på 466 motoren, der 466 står for kubikktommer Etterfølgeren hadde benevnelsen 500 (8200 ccm) og hadde oppgitt ytelse til 150 hk. Disse motorene hadde ikke turbo orginalt. På -70 tallet ble det solgt en mengde Bedford lastebiler her i landet, mange store firmaer hadde dette merket i bilflåten, i Bergen hadde Hansa Bryggeri, Bergensmeieriet, Martens (bakeri) og Bergen kommune på "tusenvis" av Bedforder. Motorene var ekstremt slitesterke, men resten av bilen var det så som så med. Dårlige bremser, rust, og ikke minst det faktum at de ikke hadde vippehytte slik at det var et hel.... å jobbe rundt motoren, gjorde at de etter hvert datt av lasset i konkurransen med andre merker. Mange motorer ble marinisert, og som det nevnes kan man fremdeles få tak i komplette mariniseringssett. Svake punkter kan være vannpumpa, og lekkasje rundt dysene. Pga. en lang topp, liker de ikke varmgang, men dette er ikke et problem så lenge man sørger for god kjøling. Det er vanskelig å si fra eller til når det gjelder kjøp av båt med slik motor, prisen bør absolutt gjenspeile at dette er ukurant, uansett hvor god den er. Dersom mariniseringen er skikkelig utført, og vedlikeholdet har vært fulgt opp, kan det være en motor som varer så lenge du gidder å ha båten. Det skulle være moro å vite hvilken type båt den står i Sitér dette innlegget Link to post
Guest fossekallen Svart 14.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2004 Min Halco 29 Offshore har en original Bedford Marine på 150 (148) Hk. har hatt båten noen år og den starter alltid like pent og uten røyk. har verkstedbok for motoren men har ikke fått bruk for den Sitér dette innlegget Link to post
Risør-27-ac Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Hei, lurer på å handle båt. Den har en Bedford rekke 6er på 86 hk. Den har litt vibrasjoner ved oppstart/tomgangskjøring. Alder og timer er uvisst, da turteller ikke fungerer. Jeg lurer på mariniseringen av motoren, om den kan være "mangelfull". Ikke nåværende eller forrige eier som har gjort dette. Hva bør jeg gjøre? Har ikke testet den på høyere turtall ennå, og vet ganske så lite om båten. Den starter og går fint. sjøvannskjøling. https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63688/1489497198.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Desember.2018 Del på Facebook Svart 4.Desember.2018 Vekker liv i denne tråden igjen. Er en båt som selges med "GM Bedford 163 hk". Noen som kan tenke seg betegnelsen på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 4.Desember.2018 Del på Facebook Svart 4.Desember.2018 (redigert) Medlem 2 807 innlegg Rapportér innlegget Svart 9.September.2004 Bedford var ingen dårlig motor forutsatt at skikkelig marinisert. Er den i orden vil den trolig kunne gå i mange år. Tilgang på deler er et annet spørsmål. Støtter dette fult ut. Vi hadde en den het vel 500 tror jeg 6syl. å så en 4 syl. begge var brae motorer, men opdrett klarer det meste så dem raserte begge men det var ikke motorene sin feil. Var vel oljetom begge 2. Redigert 4.Desember.2018 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.