Jump to content

Erfaringer med Bedford-motorer?


arnulfs

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med Bedford-motorer her. Vurderer å kjøpe båt med en slik motor(ca 145 hk) montert, men blir av enkelte frarådet dette  :nono:....synspunkter og erfaringer tas imot med stOOr takk...

Jeg kjørte en del lastebiler med Bedford diesel på 60 og 70-tallet. For å si det enkelt: hvis resten av bilene hadde vært like bra som motorene   -   ja da hadde ikke konkurrentene hatt en sjanse!

 

Bedford sine dieselmotorer er vel i stor grad det som engelskmennene kaller "Badge engineering". Britiske motorer, eller i det minste hovedkomponentene er omtrent de samme uansett hva som står på "Badgen".

 

Felles for de fleste av dem er at de er enkle å arbeide med, robuste, pålitelige, tunge og ikke utpreget støysvake  :crazy:

 

Men som TMe er inne på: mange av disse ble privatmarinisert, for ikke å si piratmarinisert....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

En enkel sjekk av tilstanden er kaldstart, helst om vinteren. Starter den greit uten alt for mye røyk er den brukbar. Når motoren er blitt driftsvarm tar du en tur på FULL FART i 10-15 minutt. Da bør svakheter med kjølingen begynne å vise seg.

 

Noen kaller den "Bad-Ford" og jeg har sett enkelte problem-Bedforder men det har gjerne med manglende stell eller kjøling å gjøre. Om en ikke gidder å f.eks. sjekke/etterfylle olje/vann ber en jo om trøbbel og det kan ikke motoren lastes for.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har også kjørt mange mil i en bedford lastebil midt på 80-tallel, mener å huske at den var på 145 hk inkl. turbo`n. Som Posidon sier så var det eneste som var bra på den bilen motoren... En evighetsmaskin som virket bra allerede fra bunnen av turtallsregistret. Men så var det dette med mariniseringen da...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Jo, jeg kjenner sorten.....

 

Den ene av tankbilene jeg kjørte hadde en 90HK. Når både bil og henger var full veide doningen ca 14 tonn   -   og da hadde alle 90 trekkdyrene travle dager  :yesnod:

 

Å kjøre trange og bratte vestlandsveier med denslags kunne være en blandet fornøyelse; det ble stort sett bånn gass og regulere farten med gearkassen, heldigvis hadde bilen 2-speed bakaksel slik at der ble litt mer å velge i.

 

Men, men, vi visste ikke bedre   -   og man fikk i det minste trening i å bruke gearkassen....

 

.... og motoren? Aldri noe problem.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg har en Bedford 330 på 97 hk, 6 syl. og 5,4 ltr. Pga det enorme dreiemomentet volumet gir, har jeg alt for tung propell. Max turtall blir da 2100 rpm og jeg marsjer i 1800. Dette gjør jeg uansett om båten er lastet til vannlinjen er 15 cm under vann eller "lett båt" om våren. Den starter umiddelbart enten den er kald eller varm uten bruk av kaldstartanordning. Gløding finnes ikke. Røyk er totalt fraværende til alle tider og den er snill på forbruket . Kjører ca. 100 timer i året og har aldri etterfyllt olje mellom skiftene. Reservedeler (usannsynlig behov) finnes i Danmark hos en hvilken som helst GM forhandler. Auto Forum i Esbjerg sender "overnight" og deleprisene er en tredjedel av Volvos. Har flere bekjente som har eller har hatt Bedfordmotorer uten å ha hørt noe negativt. Bowman mariniseringsdeler fåes kjøpt i Norge og dersom de i likhet med en hvilkensomhelst annen motor blir holdt rene og pumpene er i orden er varmgang et ukjent begrep. Vanntemp. ca 80 grader.  Dette er motorer som går i arv og uten tvil den beste dieselmotoren jeg har vært borte i dersom man ser til holdbarhet og pålitelighet kontra pris. Det er  ingen racingmotor, men jeg bytter aldri mot Volvos "moringer".  

Link to post

Har også kjørt mange mil i en bedford lastebil midt på 80-tallel, mener å huske at den var på 145 hk inkl. turbo`n.

146 hk var effekten på 466 motoren, der 466 står for kubikktommer  Etterfølgeren hadde benevnelsen 500 (8200 ccm) og hadde oppgitt ytelse til 150 hk.  Disse motorene hadde ikke turbo orginalt.  På -70 tallet ble det solgt en mengde Bedford lastebiler her i landet, mange store firmaer hadde  dette merket i bilflåten,  i Bergen hadde Hansa Bryggeri, Bergensmeieriet, Martens (bakeri) og Bergen kommune på "tusenvis" av Bedforder.  

 

Motorene var ekstremt slitesterke, men resten av bilen var det så som så med. Dårlige bremser, rust, og ikke minst det faktum at de ikke hadde vippehytte slik at det var et hel.... å jobbe rundt motoren, gjorde at de etter hvert datt av lasset i konkurransen med andre merker.  Mange motorer ble marinisert, og som det nevnes kan man fremdeles få tak i komplette mariniseringssett.  Svake punkter kan være vannpumpa, og lekkasje rundt dysene.  Pga. en lang topp, liker de ikke varmgang, men dette er ikke et problem så lenge man sørger for god kjøling.

 

Det er vanskelig å si fra eller til når det gjelder kjøp av båt med slik motor, prisen bør absolutt gjenspeile at dette er ukurant, uansett hvor god den er.  Dersom mariniseringen er skikkelig utført, og vedlikeholdet har vært fulgt opp, kan det være en motor som varer så lenge du gidder å ha båten.  Det skulle være moro å vite hvilken type båt den står i

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 12 år senere...

Hei, lurer på å handle båt. Den har en Bedford rekke 6er på 86 hk. Den har litt vibrasjoner ved oppstart/tomgangskjøring. Alder og timer er uvisst, da turteller ikke fungerer. Jeg lurer på mariniseringen av motoren, om den kan være "mangelfull". Ikke nåværende eller forrige eier som har gjort dette. Hva bør jeg gjøre? Har ikke testet den på høyere turtall ennå, og vet ganske så lite om båten. Den starter og går fint. sjøvannskjøling. https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63688/1489497198.jpg

Link to post
  • 1 år senere...
  •  
  • Medlem
  •  
  • 2 807 innlegg

Bedford var ingen dårlig motor forutsatt at skikkelig marinisert. Er den i orden vil den trolig kunne gå i mange år. Tilgang på deler er et annet spørsmål.

 

 

Støtter dette fult ut. Vi hadde en den het vel 500 tror jeg 6syl. å så en 4 syl. begge var brae motorer, men opdrett klarer det meste så dem raserte begge men det var ikke motorene sin feil. Var vel oljetom begge 2.

Redigert av Sayana (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...