anton Startet 12.Februar.2003 Del på Facebook Startet 12.Februar.2003 Etter at sesongen var slutt i høst tok jeg ut starteren og fikk den sjekket på verksted. Alt var såre vel, og den ble montert på plass igjen på Volvo Pentaen (2003) Sist helg startet jeg motoren etter noen måneders dvale. Oppdaget da at varsellysene for lading og temperatur lyste ved rask tomgang, hvilket aldri har skjedd før. Ved hjelp av voltmeter sjekket jeg spenninga over batteripolene ved gang. Jeg målte også spenninga før oppstart. Forbruksbatteriene som ikke var ladet på noen måneder viste 12,20 V før start og 12, 50 etter start. Startbatteriet som jeg toppladet hjemme samme dag, viste 13,00 før start og 12,50 etter start. Hva kan dette tyde på? Er dynamoen røket, eller er det noe annet? Skjønner ikke at temp. lampa lyser hvis det er dynamoen. Jeg ber om hjelp fra de mange glupinger som leser dette forum. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Februar.2003 Del på Facebook Svart 12.Februar.2003 Det kan godt være at f.eks. en ledning (jording) ikke har god kontakt eller er helt løs. Tror jeg ville begynt med å sjekke alle koblinger nøye. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lotus Svart 12.Februar.2003 Del på Facebook Svart 12.Februar.2003 Jeg ville også satset på feil i en jording eller en dårlig kontakt. Da pluselig får du noe som hverken er 12 volt eller 0 volt og som får slike lamper til å gløde. Sjekk også at alle releer virker som de skal. En feilkobling her kan føre til at det går små strømmer gjennom spolen i steden for at spolen slår av og på releet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Februar.2003 Del på Facebook Svart 12.Februar.2003 Hvis ladingen fungerer på normal tomgang kan den bli dårligere på "rask" tomgang hvis reima er slitt eller svært hard. Hvis den ikke virker på vanlig tomgang ville jeg målt der + og - går ut av dynamoen for å sjekke om det er feil på anlegget forøvrig eller på dynamo / regulator. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
BK Svart 12.Februar.2003 Del på Facebook Svart 12.Februar.2003 Sjekk Jording til motor, konsentrer deg om ladelyset. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 13.Februar.2003 Del på Facebook Svart 13.Februar.2003 Hadd samme problemet i en tidlogere båt. Jording av dynamo manglet. Prøvde med en vanlig 1,5 kvadrat ledning. Alt i orden, i 15 sekunder. Årsaken var gri, en 1,5 kvadrat ledning fikk problemer med 60 A ladestrøm, naturlig nok. Ledningen ble byttet til en mere egnet tykkelse, og alt var OK. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2003 Del på Facebook Svart 13.Februar.2003 Hei.. Det ble sagt at problemet kom etter at starteren hadde vært ute. Da tenkte jeg (gjør det av og til): Minus fra dynamo går vanligvis til blokken - videre gjennom blokken - til starteren - fra starteren gjennom kraftig kabel til batteri minus. Med andre ord, sjekk minusforbindelsen rundt starteren. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
anton Svart 14.Februar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2003 Problemet er nå løst. Det er flott med dette forumet hvor man kan få tips og hjelp når man står fast. I dette tilfellet skyltes problemet feilkopling av ei ledning. Sånn blir det når man kopler uten å sjekke koplingsskjemaet først. Etter at tipsene strømmet inn, studerte jeg koplingsskjemaet nøye. Da så jeg at + ledninga fra dynamoen var koplet på feil kontakt på starteren. Flaut men sant. Takk til alle som hindret at jeg sprang og kjøpte ny dynamo til kr. 2500. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.