Jump to content

Hvor høyt kan 50hk utenbordsmotor monteres? (uten water-pickup)


Chipsrederx85

Recommended Posts

Det ser du vel enkest ved å kikke ned når båten går maks. Hvis det går mye vann over kavitasjonsplata, kan du oppnå ting ved å heve motoren. Om det er ett eller to hakk vil avhenge av båttypen, samt dine krav til å kunne svinge i full fart og full trim uten ventilering.

 

Ok, men mine krav til å kunne svinge under toppfart er ikke særlig store da jeg sjeldent skal rundt bøyer for å så kjøre tilbake der jeg kom fra. :smiley:

 

Men har vanskeligheter med å se motoren under kjøring. Får vel bare stikke mobiltelefonen ned og filme.

 

Men vil det ikke i teorien gi mer turtall og fart? Mindre vannmostand samt at stålpropeller tåler jo høyere montering.

 

Hva mener dere? :smash:

Link to post

cimg2879.jpg

 

Hvor høyt er motoren montert pr idag da, kan nesten se ut som om cav.plata ligge jevnt med bunn ??

 

Kan nok muligens heves slik at cav.plata kommer 4 > 5 cm OVER laveste punkt, men du får prøve ET hakk om gangen....

OBS pass på kjølinga !!!

 

Har selv hevet motoren 10 cm over bunnen på min båt ( med 3.5" setback ), men det er helt helt annen type båt.

Kunne antagelig hevet motoren litt mere da kjølinga er helt fin + jeg har IKKE klart å få propellen til å slippe... tro meg jeg HAR prøvd :cool: ( ingen LWP montert )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

cimg2879.jpg

 

Hvor høyt er motoren montert pr idag da, kan nesten se ut som om cav.plata ligge jevnt med bunn ??

 

Kan nok muligens heves slik at cav.plata kommer 4 > 5 cm OVER laveste punkt, men du får prøve ET hakk om gangen....

OBS pass på kjølinga !!!

 

Har selv hevet motoren 10 cm over bunnen på min båt ( med 3.5" setback ), men det er helt helt annen type båt.

Kunne antagelig hevet motoren litt mere da kjølinga er helt fin + jeg har IKKE klart å få propellen til å slippe... tro meg jeg HAR prøvd :cool: ( ingen LWP montert )

 

 

 

Arne Kjetil

 

 

Hei, Arne.

 

 

Stemmer at kavitasjonsplaten er i flukt med bunnen. Hvis jeg tar båten på land (som er litt stress) vil jeg helst heve motoren 2 hakk når jeg først er i gang.

 

Men det med kjølingen, det er vel bare å se på toppfart om det fremdeles er kjølevanns-stråle?

 

Hva er dette med vanntrykksmåler? Sende meg en link som passer til en ny 50 hk?

Link to post

Vannet som går _over_ platen hjelper ikke verken for eller mot noe. Ifølge et instruksjonsdokument jeg fikk henvist her på forumet en gang, bør man lete etter det punktet der den ligger akkurat i overflaten av det vannet som passerer motoren. Det vil si at det sildrer bittelitt vann over den. Hvor høyt i forhold til kjølen på båten, vil variere ut fra båttype. Fant ikke dokumentet i farta, sorry.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Vannet som går _over_ platen hjelper ikke verken for eller mot noe. Ifølge et instruksjonsdokument jeg fikk henvist her på forumet en gang, bør man lete etter det punktet der den ligger akkurat i overflaten av det vannet som passerer motoren. Det vil si at det sildrer bittelitt vann over den. Hvor høyt i forhold til kjølen på båten, vil variere ut fra båttype. Fant ikke dokumentet i farta, sorry.

 

Ok, men hvis vannet på toppfart er i flukt med kavitasjonsplaten er høyden på motor optimal?

 

Det gir også nok kjøling?

Link to post

du vil nok tjene på det

Ser slik ut på skrogformen din...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

du vil nok tjene på det

Ser slik ut på skrogformen din...

 

Har ikke målt V-bunnen. Men det er ganske "spiss".

 

Men har en 15" (stigning) Turbo Hot Shot stål fra Olle Terjesen i Arendal.

 

Den får jeg ca 5100 med, skal egentlig helst ha 6000, da 6200 er maks.

 

Kan jeg får litt mere turtall med å heve den? 2 hakk, er ikke det vanligvis ca 7,2 cm? 3,6 cm x 2?

Link to post

tror ikke det.

Skal du unngå det tror jeg du må begynne å eksperimentere med skjev montering og hydraulikkstyring.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

tror ikke det.

Skal du unngå det tror jeg du må begynne å eksperimentere med skjev montering og hydraulikkstyring.

 

Skjev montering? Litt til høyre på akterspeilet? Må jeg borre nye hull da? Det er UAKTUELT!

 

Båten blir vel MINDRE vinglete med motoren høyrere ute av vannet??

Link to post

Kan jeg får litt mere turtall med å heve den? 2 hakk, er ikke det vanligvis ca 7,2 cm? 3,6 cm x 2?

Et hakk, dvs. en hullavstand er vel 2,0 cm vanligvis (1,8 cm på johnson/evinrude). Iallefall er det det på min Honda 90.

Med stålpropell kan man nok på de fleste båter ligge med ANTIVENTILASJONSPLATA (ja den heter det) 2 cm over båtbunnen.

Men med 4 cm over må man nok begynne å sjekke kjølinga.

 

Her er linker til mere debatt https://baatplassen.no/i/index.php/topic/46847-monteringshoeyde-for-utenbordsmotor/ og

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/1835-paahenger-lang-eller-kort-stamme/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Et hakk, dvs. en hullavstand er vel 2,0 cm vanligvis (1,8 cm på johnson/evinrude). Iallefall er det det på min Honda 90.

Med stålpropell kan man nok på de fleste båter ligge med ANTIVENTILASJONSPLATA (ja den heter det) 2 cm over båtbunnen.

Men med 4 cm over må man nok begynne å sjekke kjølinga.

 

Her er linker til mere debatt https://baatplassen.no/i/index.php/topic/46847-monteringshoeyde-for-utenbordsmotor/ og

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/1835-paahenger-lang-eller-kort-stamme/

Thanks man!! :cheers:

Link to post

Burde ikke mindre vannmotstand gi høyere hastighet?

 

JO.

 

Du kan montere motoren så høyt som du bare vil, du må bare sørge for at propellen biter OG at du har nok kjøling.

Du VIL selvsagt komme til et punkt hvor propeller begynner å slippe for mye, så teste, test, teste.....

 

Så lenge man sørger for at kavitasjonsplata er i vannstrømmen og ikke i friluft.

Hvorfor det ?? mindre våt flate = mindre motstand.

 

Båten har chine-walket litt rundt 35 knop.

 

Vil dette slutte med å heve motoren ett hakk?

Oppførselen vil endre seg for hver minst forandring du gjør i oppsettet så kanskje det vil hjelpe...

 

MEN du burde sjekke ut andre muligheter også...


  •  
  • "Soild mounts" eller på Norsk...faste motorfester, blir mere vibrasjoner i båten MEN motoren har da så godt som ingen mulighet til å bevege seg ukontrollert.
  • Double styre wire ( Teleflex ), strammer opp styresystemet, eliminere mesteparten av slarken.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

JO.

 

Du kan montere motoren så høyt som du bare vil, du må bare sørge for at propellen biter OG at du har nok kjøling.

Du VIL selvsagt komme til et punkt hvor propeller begynner å slippe for mye, så teste, test, teste.....

 

 

Hvorfor det ?? mindre våt flate = mindre motstand.

 

 

Oppførselen vil endre seg for hver minst forandring du gjør i oppsettet så kanskje det vil hjelpe...

 

MEN du burde sjekke ut andre muligheter også...


  •  
  • "Soild mounts" eller på Norsk...faste motorfester, blir mere vibrasjoner i båten MEN motoren har da så godt som ingen mulighet til å bevege seg ukontrollert.
  • Double styre wire ( Teleflex ), strammer opp styresystemet, eliminere mesteparten av slarken.

 

 

Arne Kjetil

 

 

Hva mener du med faste motorfester?

 

Jeg kjørte med båten i dag på bånn pinne i ca 34,6 knop. På innerste tilt på Powertilten ser jeg ikke kavitasjonsplaten (den er ca 3,5 cm under vannet. Når jeg tilter den høyere blir den mer og mer synlig, men mye vann "fosser" fremdelses over den. Noe av det vannet som "fosser" over sprutes ca 60 grader opp bak båten. Jeg vil se den tydligere!!

 

Jeg vil heve den ett hakk. En fyr med 40 hk tohatsu 2 takt 08 mod klarer 41,6 gps-knop på samme båt. Jeg ville derfor ha 50 hk 2 takt for å kanskje klare 42-43 gps-knop. Men jeg klarer kun 33-35 gps-knop. Jaja, kanskje han har nose-cone! Eller ikke har ren munn!

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
Link to post

Så lenge man sørger for at kavitasjonsplata er i vannstrømmen og ikke i friluft.

 

Hvorfor det ?? mindre våt flate = mindre motstand.

 

Som i: "Så lenge man sørger for at kavitasjonsplata ikke er i friluft, bør kjøling ikke være et problem". Det står ikke i motsetning til "Mindre våt flate = mindre motstand", som gjelder helt til propellen begynner å bli litt for tørr.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Som i: "Så lenge man sørger for at kavitasjonsplata ikke er i friluft, bør kjøling ikke være et problem".

 

Enig, da er det jo bare til å heve motoren til du ser kav-platen på bånngass. Se gjerne etter kjølevannstrålen og.

 

 

Vil belastningen på akterspeilet være større når motoren heves? (tyngdepunktet blir høyere og trekker akterspeilet bakover med mer kraft?)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...