Droll Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Hva mener du med faste motorfester? Regner med at det sitter noe gummiputer eller lignende imellom stamme og festet på båten, disse er der for å hindre at lyd/vibrasjoner ifra motoren forplanter seg til båten.... MEN disse gummiputene gir også motoren anledning til å flekse litt frem og tilbake.... Mange bytter derfor ut disse gummiputene med massive fester UTEN NOE fleks, gir mere støy i båten MEN mye bedre kontroll på motor. De fleste RENE racing motorer kommer med dette som standart, dog ikke alle er massive... men de er ihvertfall mye stivere en de som kommer på forbruker motorer.. Som i: "Så lenge man sørger for at kavitasjonsplata ikke er i friluft, bør kjøling ikke være et problem". Det står ikke i motsetning til "Mindre våt flate = mindre motstand", som gjelder helt til propellen begynner å bli litt for tørr. OK , skal en kjøre 100% safe er dette veien å gå.... Kompromiss ?? kjøp og monter en vanntrykk-småler FØR en begynner å heise motoren FOR høyt Hvor høy hver enkelt motor kan heises kommer veldig annpå konstruksjonen på girhuset, en kan også hjelpe til med mindre modifisering av girhuset Etpar eksempler... Mercury L6 girhus, her er de 3 øverste hullene tette og de resterende hullene er forstørret for å kompensere . Har også vært egne "scoops" å få kjøpt, disse monteres utenpå det originale inntaket, er laget slik at de fanger og leder vannet inn i inntaket... Neste trinn blir LWP Arne Kjetil Redigert 27.Juli.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Ok, jeg skulle gjerne hatt noen like "scoops" om ser ut til å fange opp mer potensielt kjølevann. Noen om vet hvor man kan få tak i? Men neste spørsmål: Hvordan i alverden klarer jeg å heve motoren 2 hakk? Motoren veier i overkant av 100 kg og den mål vel så relativt fast lik at den ikke velter. Noen som har bilder av noen som gjør dette? Vil bruke jekk, ikke noe tau i bjelker i taket. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) De nederste motorboltene glir vel i spor i motsetning til hull øverst. Sett en garasjekekk under finna (med en trebit i mellom) og skru ut/skyv inn de øverste boltene. Løsne så de nederste boltene akkurat så mye at motoren kan jekkes opp. Gikk bra når jeg gjorde det, men gjøres da på eget ansvar Det er vel en fordel at mutteren står på utsiden av båten og ikke inni. På den måten slipper man å ødelegge skrogtettingen på de nederste boltene, i og med at man bare trenger å løsne mutteren. Alternativ 2: Redigert 27.Juli.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) De nederste motorboltene glir vel i spor i motsetning til hull øverst. Sett en garasjekekk under finna (med en trebit i mellom) og skru ut/skyv inn de øverste boltene. Løsne så de nederste mutrene/boltene akkurat så mye at motoren kan jekkes opp. Gikk bra når jeg gjorde det, men gjøres da på eget ansvar Det er vel en fordel at mutteren står på utsiden av båten og ikke inni. På den måten slipper man å ødelegge skrogtettingen på de nederste boltene, i og med at man bare trenger å løsne mutteren. Hvis man greier det uten å dreie rundt bolten da. Alternativ 2 (som jeg bruker nå): Redigert 27.Juli.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Gikk veldig greit å bruke jekkemetoden da jeg hevet yamaha f40 på 92kg på bellaen jeg hadde. Brukte da saksejekken til bilen, sporet i jekken passet perfekt på finna Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Alternativ 1 er vel min greie. En jekk på biltema kan jo funke ganske greit. Ja, alle muttrene er på baksiden, ikke inne i motorbrønnen. De nedesrste 2 boltene trengs bare løsnes. Hvordan hindrer man at finnen på motoren sklir? Den kan jo egentlig ikke skli for langt vekk da den holdes på plass av de nedre motorboltene hele tiden Hva ble forskjellen da du hevet 40 hk yamaha på den 15 foteren? Toppfart før,etter? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Er det mange som har opplevd en forskjell ved heving av motor? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Gikk veldig greit å bruke jekkemetoden da jeg hevet yamaha f40 på 92kg på bellaen jeg hadde. Brukte da saksejekken til bilen, sporet i jekken passet perfekt på finna Hvordan forandret kjøreegenskapene seg? Toppfarten før, etter? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Kan en mercury-forhandler gjøre jobben for meg? Noen som vet hva det ville ha kostet å få en mekaniker der for å gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Fikk kanskje en halv knop ekstra, ellers ikke mye forskjell på kjøreegenskapene. Og propellen(std yamaha alu) satt like godt i vannet, selv med 3 hulls heving. Men alle båter er forskjellige, du må teste og se hva som funker på din båt. Og ja, gode stålpropeller funker som regel best med høyere montering enn std alu Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Og ja, gode stålpropeller funker som regel best med høyere montering enn std alu Stålpropellen er en Turbo Hot Shot fra Winracepopellers. Går ut i fra den går innenfor "en god stålpropell". Hvilken skrogtype er det som gir mest forskjell ved heving av motor. Vil min skrogtype (utifra bildet jeg viste på side 1) yte mere med høyere montert motor? Jeg mangler fremdeles noen knop utifra det jeg anser som "perfekt" Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Du må bare slå av PC'en og finne fram verktøyet så høres vi etterpå når du har testa ferdig Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Du må bare slå av PC'en og finne fram verktøyet så høres vi etterpå når du har testa ferdig Er så usikker på om jeg skal heve den ett eller to hakk, så vil ikke teste før jeg har bestemt meg. Skal man kunne se kavitajonsplaten på innerste power-tilt, på bånn gass? Jeg ser den bare når jeg tilter langt ut. Da blir den jo skrå og bremser... Redigert 27.Juli.2010 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 (redigert) Hvis du er usikker så tar du jo et hakk først, og ser hva som skjer Men hvis plata ikke ligger over båtbunnen nå kan du nok ta to hakk uten å risikere for mye. Men da må du jo følge med hvor vanninntaket ligger i forhold til vannstrømnen før du trimmer motoren noe særlig ut. Redigert 28.Juli.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Hvis du er usikker så tar du jo et hakk først, og ser hva som skjer Men hvis plata ikke ligger over båtbunnen nå kan du nok ta to hakk uten å risikere for mye. Men da må du jo følge med hvor vanninntaket ligger i forhold til vannstrømnen før du trimmer motoren noe særlig ut. Nå er kav-platen i flukt med bunnens laveste punkt. Jeg ser at kjølevannsintakene ligger mye lavere på motorstammen på min 50 hk enn på mange andre(se bildet fra min første innlegg) Jeg hever den nok to hakk, den står i hakk 2 nå, så hever jeg den til hakk 4 kan jeg ikke heve den mere. Men så lenge det er kjølevannsstråle på toppfart er alt OK sant? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Jeg vil si dyp v bunn er av skrogtypene som egner seg for høy montering. og turbo propellene har et bra rykte. Ang kjøling, for å være helt sikker dersom man hever mye så er vanntrykksmåler tingen. Strålen er ikke nok. Og plata kan etter min mening være helt ute av vannstrømmen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Jeg vil si dyp v bunn er av skrogtypene som egner seg for høy montering. og turbo propellene har et bra rykte. Ang kjøling, for å være helt sikker dersom man hever mye så er vanntrykksmåler tingen. Strålen er ikke nok. Og plata kan etter min mening være helt ute av vannstrømmen Kan du sende meg en link til en slik? Er ikke strålen nok? Den viser jo at motor suger opp vann? Er ikke det poenget? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Kan du sende meg en link til en slik? Er ikke strålen nok? Den viser jo at motor suger opp vann? Er ikke det poenget? Vanntrykk måler( OBS tydeligvis feil bilde..), kobles til motoren på egnet sted ( T kobling på sladrestråle eller tilsvarende ) Stråla sier OM det er vann, men sier ikkenoe om hvor MYE, kan sikkert miste 90% av vanntrykket før du ser noe på stråla... ). En trykkmåler sier ifra akkurat når du begynner å miste trykk ( senk da ned litt ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Vanntrykk måler( OBS tydeligvis feil bilde..), kobles til motoren på egnet sted ( T kobling på sladrestråle eller tilsvarende ) Stråla sier OM det er vann, men sier ikkenoe om hvor MYE, kan sikkert miste 90% av vanntrykket før du ser noe på stråla... ). En trykkmåler sier ifra akkurat når du begynner å miste trykk ( senk da ned litt ). Arne Kjetil T- kobling på sladrestråle? (kan du forklare det på mitt ikke så erfarent motorspråk?) Er det enkelt å montere? Er det bare koble en slange på motoren (et eller annet sted) og så viser "måleren" trykket? (uten strøm?) (tusen takk Droll!) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 T- kobling på sladrestråle? (kan du forklare det på mitt ikke så erfarent motorspråk?) Sladrestrålen er jo bare en slange som kommer ifra motor og kommer ut utenfor motoren et sted... T-kobling Er det enkelt å montere? Er det bare koble en slange på motoren (et eller annet sted) og så viser "måleren" trykket? (uten strøm?) Med forbehold om at de kan være noe elektriske modeller på markedet ... JA ( strøm kan i de fleste tilfeller kobles til.... lys.. ) P.S kan være eget uttak for noe slikt på selve motoren også, kanskje en egen blid plugg som bare er tettet igjen (fjern plugg > skru inn kobling, koble til slange > ferdig... ) Instruksjoner for montering av et Faria instrument ( PDF fil ), stort sett samme montering å¨andre merker også.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Sladrestrålen er jo bare en slange som kommer ifra motor og kommer ut utenfor motoren et sted... T-kobling Med forbehold om at de kan være noe elektriske modeller på markedet ... JA ( strøm kan i de fleste tilfeller kobles til.... lys.. ) P.S kan være eget uttak for noe slikt på selve motoren også, kanskje en egen blid plugg som bare er tettet igjen (fjern plugg > skru inn kobling, koble til slange > ferdig... ) Instruksjoner for montering av et Faria instrument ( PDF fil ), stort sett samme montering å¨andre merker også.... Arne Kjetil Tusen takk!! x 100 Er den T-koblingen på motoren, eller må jeg få tak i en slik? Hvorfor er ikke den bare en L-kobling? Kommen utenfor motor? Du mener vel ikke der kjølevannsstrålen kommer ut og treffer vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Er den T-koblingen på motoren, eller må jeg få tak i en slik? Den er ikke på motoren, den KAN være med instrumentet, men regner med at den må kjøpes utenom ( trenger IKKE å se ut som bildet... )... Hvorfor er ikke den bare en L-kobling? Er snakk om en forgrening, en INN, 2 UT... kan også bruke en Y-kobling Kommen utenfor motor? Du mener vel ikke der kjølevannsstrålen kommer ut og treffer vannet? Jo, er ikke alltid helt grei å forklare alle mulighet i en enkel setning....på de fleste utenbords motorer er det en slange ifra toppen på blokka ( noe eldre KAN ha den et annet sted )og ut til ?? et uttak. Men som skrevet i sted... motoren din KAN allerede ha et hull for et slikt instrument, er bare blokkert med en enkel plugg...( trenger da IKKE noen T eller Y kobling ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Den er ikke på motoren, den KAN være med instrumentet, men regner med at den må kjøpes utenom ( trenger IKKE å se ut som bildet... )... Er snakk om en forgrening, en INN, 2 UT... kan også bruke en Y-kobling Jo, er ikke alltid helt grei å forklare alle mulighet i en enkel setning....på de fleste utenbords motorer er det en slange ifra toppen på blokka ( noe eldre KAN ha den et annet sted )og ut til ?? et uttak. Men som skrevet i sted... motoren din KAN allerede ha et hull for et slikt instrument, er bare blokkert med en enkel plugg...( trenger da IKKE noen T eller Y kobling ) Arne Kjetil Noen kjennetegn på den pluggen? Diameter, materiale, farge? Dette er en 2 takter, 2 syl, 09 mod Autolube. Hvor skal jeg se etter den hvis jeg står ved motorbrønnen og ser på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Noen kjennetegn på den pluggen? Diameter, materiale, farge? Dette er en Selva 2 takter, 2 syl, 09 mod Autolube. Hvor skal jeg se etter den hvis jeg står ved motorbrønnen og ser på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Noen kjennetegn på den pluggen? Diameter, materiale, farge? Dette er en 2 takter, 2 syl, 09 mod Autolube. Hvor skal jeg se etter den hvis jeg står ved motorbrønnen og ser på motoren? l Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.