tangkvast Startet 26.Juli.2010 Del på Facebook Startet 26.Juli.2010 (redigert) Min -01 Mercruiser oppfører seg trøblete for øyeblikket. Har nettopp blåst min andre toppakning for sesongen. Den første gikk på st. hans aften, og den andre gikk i dag etter å ha blitt montert forrige torsdag. Har ikke åpnet toppen i dag, men det ser ut til at den har blåst på samme plass som første gangen, på eksosmanifoldsiden ved sylinder 1. Sliter litt med å skjønne hva som forårsaker dette, men lurer på om jeg kan ha noen problemer med tenninga slik at jeg får en detonasjon av noe slag som blåser pakninga. Har ikke kjørt noe særlig fort med båten, men har opplevd at det kommer en slags metallisk "pingelyd"/rakling når jeg passerer 3000rpm. Jeg har sjekket tenninga med tenningslampe og den er 1 grad ATDC slik som spesifisert i service manualen, tennpluggkablene er sjekket flere ganger, og de er på riktig plass. Kan det være noe galt med tenningssystemet? Lurer selv på om det må være noe med dette da jeg har prøvd å dra på litt hver gang pakningene har pakningene har blåst. Er jeg helt på jordet med mine mistanker? Redigert 26.Juli.2010 av tangkvast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Er jeg helt på jordet med mine mistanker? ja. Men 1' atdc Hva skjedde med 12' btdc? Et tips, tjaa må vær en sprekk det da Redigert 26.Juli.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Er jeg helt på jordet med mine mistanker? ja. Men 1' atdc Hva skjedde med 12' btdc? Et tips, tjaa må vær en sprekk det da Sorry, en liten skrivefeil der. Tenninga skulle være 1 grad BTDC, ikke ATDC som jeg skrev og ved tomgang. 12 grader BTDC er det ved full gass? Hvor mener du det er en sprekk? Tok ikke den. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Hvor godt har du sjekka toppen din? er den planet,evt målt ? hvordan ryker toppakningen? fra kjølekappe og ut? eller fra sylinderen og ut? har du justert ventilene riktig? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
tangkvast Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Hvor godt har du sjekka toppen din? er den planet,evt målt ? hvordan ryker toppakningen? fra kjølekappe og ut? eller fra sylinderen og ut? har du justert ventilene riktig? Har ikke planet den da den var helt bein målt med rettholt. Ryker på siden mot eksos/innsugmanifolden, så jeg har aldri fått vann i olja eller at kjølevannet har forsvunnet. Det eneste som skjer er at jeg får en fiselyd som kan minne om eksoslekkasje, men har jo nå lært at det ikke er det. Ventilløfterne er juster i henhold til verkstedmanualen, 3/4 turn ned fra "zero lash". Jeg tror det må være noe tenningsrelatert da jeg får denne rare lyden når jeg passerer 3000rpm. Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Hvis du kjører med 1 grad btdc så har du vel tenningsbank i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Har aldrig hørt at tenningsbank fører til blåst pakn,bare ødelagte stempler og fjærer på sikt. Jeg hadde sjekket om blokka var plan,har man kjørt lenge med slik fising blir det gjerne en grop i godset grunnet den varme lufta som blir presset ut. Brukte du rett moment under til trekkning? nye bolter? Gamle bolter kan strekke seg litt,selv etter rett moment Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
spjærøy26 Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 planing og trykktesting av topp ved bytte av toppakning kan jeg bare anbefale.. du ser ikke evt sprekker.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 syns å huske den skulle være 12' på tomgang. Men om du har boka så står det vel der. Ser ingen sammenheng med toppakning problemene dog. En sprekk i godset kan være rimelig vanskelig å få øye på. Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 syns å huske den skulle være 12' på tomgang. Men om du har boka så står det vel der. Ser ingen sammenheng med toppakning problemene dog. En sprekk i godset kan være rimelig vanskelig å få øye på. Har vært i kontakt med et verksted i dag, så jeg skal få ordnet en totalsjekk av tenninga når jeg får maskineriet igang igjen. Mercruiser har hatt ute en service bulletinom dette problemet, så det er nok noe som har vært ganske vanlig en stund. Synes selv det er litt snodig med toppakninga i forhold til tenninga, men det er tydeligvis ikke alt en skal skjønne. Har brukt denne verkstedhåndboka når jeg har skrudd. Har DELCO EST tenning, og i denne manualen står det timing ved tomgang 1grad BTDC(side 17 for referanse). Dette synes jeg for øvrig er litt snodig da service bulletin ovenfor sier at tenninga skal justeres til 1grad ATDC Har strammet toppen med de samme boltene da jeg fikk beskjed om at de kunne brukes om igjen uten problemer. Har for øvrig brukt momentet som er oppgitt i manualen som jeg har referert til ovenfor. Jeg har ikke kjørt lenge med fisinga. Kanskje de 15min. som det tok meg å komme meg tilbake til båtplassen på tomgang. Har jo ikke lyst til å skade maskineriet mer enn nødvendig. Har ihvertfall bestilt nye pakninger, oljefilter og slikt for å få maskineriet igang igjen. Tok i samme slengen å bestilte ny rotor og fordeler da jeg syntes jeg så litt antydning til irring på dem. Godt man har nettbutikker som Crowley Marine. Har blitt noen ordrer der i år. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 dette var underlige greier. Men det stemmer jo det du sier mht tenninga. På motorer der pakningen har gått skal det stilles til 1 atdc. Men på andre motorer uten dette problemet skal det stå på 1 btdc. Bare å kvitte seg med skiten først som sist kansje Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 dette var underlige greier. Men det stemmer jo det du sier mht tenninga. På motorer der pakningen har gått skal det stilles til 1 atdc. Men på andre motorer uten dette problemet skal det stå på 1 btdc. Bare å kvitte seg med skiten først som sist kansje Har seriøst vurdert å gi denne motoren "rødt kort", men det er jo ganske kostbart samtidig som motoren ikke er gått så mye, ca. 350 timer. Kjøpte båten i våres og det har ikke vært noe problemer med den før. Jeg har vært den første til å åpne den. Har bestemt meg for å gi den en siste sjanse ved å bytte pakning igjen, sjekke toppen grundig hos en bekjent som er mekaniker og har betraktelig mer erfaring enn meg på dette. Bare for å ha dette gjort og være sikker på at toppen er ok en gang for alle. Har allerede sett at komplett ny installasjon koster 90 laken, men det må vel være mulig å få tak i kun motor uten drev da det jeg har er i veldig god stand? Sitér dette innlegget Link to post
mulla Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 ET lite tips Nå når du bytter topp-pakningen trekk til med noen ekstra newton ca 132, kjørmotoren varm, vent til den blir kald (over natten kald), gå over boltene en gang til med momentnøkkel. Jeg er klar over at det er litt jobb å få av toppdekselet for å gå over boltene på nytt, men det er som regel lønsomt når det gjelder strekkbolter. Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Slik jeg forstår det er det en serie av disse motorene som har problemer med tenningsbank ved 1 grad btdc og fortenninga skal dermed stilles ned 2 grader til 1 grad atdc. Fortenningsjusteringen i fordeleren må kobles ut ved å laske over de hvite kablene på fordeleren når en måler/justerer tenninga. Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Takker for tipset "mulla". Men det er ikke strekkbolter på denne motoren. Hadde det vært det, så hadde jeg ikke våget å bruke boltene opp igjen sist gang jeg bytta topppakning. Finnes ikke noe stress å ta av toppdekselet. Er gjort på 5 min. "bmwpat": Er klar over at jeg må laske de hvite kablene på fordeleren om jeg skal justere tenninga. Dette har jeg ikke tenkt til å gjøre selv. Skal bytte toppakningen og så finne meg et verksted som kan sjekke hele tenningsssytemet for meg. Er det noen som har et verksted å anbefale i Tønsberg - Sandefjord området? Har båten min i Stokke, så Sandefjord eller Tønsberg spiller ingen rolle for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.