Jump to content

Linolje underlag, sitter grunning/bunnstoff?


Sunnmøringen

Recommended Posts

Jeg har endelig kommet igang med sjarken igjen, etter altfor hektisk jobb og skoleeksamener i tillegg.

Sist jeg drev på, så ble jeg oppmerksom på en utrooolig "nyskjerrig" linerle som holdt meg med nærgående selskap. På lørdag fant jeg grunnen ...en tilsynelatende forlatt sjark var jo utmerket husvære for både foreldre og kommende generasjoner.

 

24y7r87.jpg

Ja ...jeg tar hintet om at dette går sent fremover :giggle:

 

Men til det jeg lurer på:

En eldre trebåtkar kom innom og protesterte på planene mine om å mette treverket også under vannlinjen med rå linolje (sef blandet med terpentin). Begrunnelsen hans var at bunnstoffet ikke ville feste seg.

Dette er jo stikk i strid med et råd jeg fikk tidligere her på BP, og jeg ser meg nødt til å spørre dere.

 

Hvem har rett? Kan jeg trygt smøre blanding av rå linolje/amerikansk terpentin/antiparasitt før jeg smører grunning og bunnstoff?

Er det i tilfelle spesielle typer bunnstoff som "sitter" på oljemettet treverk?

Etter det jeg kan se, så har treverket definitivt behov for oljebehandling!

k2fwpw.jpg

 

Med det samme jeg er i gang:

Pleier dere å smøre noe på kjølesløyfe og propell for å hindre groing og rur? Eller pusser jeg bare, og lar det gro til neste gang båten er oppe?

2h2qe8g.jpg

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Under vannlinjen, på utsiden, er det vikig å ikke gå rett på med bunnstoffet.

 

Rå/kokt linolje, terpentin, og tjære må på først. En tredjedel av hver. Og deretter gjerne en dash antiparasitt, 5 - 10 prosent?

Tjæren skal være av steinkulltypen, ikke tretjære. Steinkulltjæren hindrer visstnok sjømakk og annet uhumskhet.

Link to post
Share on other sites

Under vannlinjen, på utsiden, er det vikig å ikke gå rett på med bunnstoffet.

 

Rå/kokt linolje, terpentin, og tjære må på først. En tredjedel av hver. Og deretter gjerne en dash antiparasitt, 5 - 10 prosent?

Tjæren skal være av steinkulltypen, ikke tretjære. Steinkulltjæren hindrer visstnok sjømakk og annet uhumskhet.

 

Takker for tips!

Tjære under vannlinjen kan nok med fordel brukes pga impregnerende egenskaper. Men steinkulltjære? Er ikke det forbudt omsatt da?

Og med tjære-/linoljemiks smurt på en blanding av bart treverk og gammelt bunnstoff, så føler jeg at det opprinnelige spørsmålet blir enda mer aktuelt: Sitter bunnstoffet? Jeg tør ikke annet enn å grave og spør, slik at noen som pleier å gjøre nettopp dette, kan bekrefte at det er uproblematisk :wink:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...