Jump to content

Vinterkonservering 2004


John_Kr

Recommended Posts

Så i et annet forum at man skulle bruke Kutwell eller Tectyl base 810 i kjølevannsystemet før vinterlagring.

 

Dette har jeg aldri hørt om, men det har sikkert sin misjon.

 

Er det noen av dere som har noe erfaring med denne type konservering og hvor får man kjøpt disse produktene?

 

Ellers så burde vi hatt en tråd med nye tips for konservering. :crazy:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Luriumeller ikke har jeg ikke greie på, men det anbefales å kjøre gjenneom kjølesystemet dette produktet før vi setter bort båten for vinteren.

 

http://www.fabat.no/medlem/batpuss/motoren.html

http://www.valvoline.no/prod_tectyl_810.php

http://www.valvoline.no/prod_tectyl_ml.php

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det er jo vanskelig å kjøre varm påhengsmotoren med bare vannklokker.

 

Har prøvd å skaffe meg en stor plaststamp, men finner ingen som er stor nok til motoren/undervannshuset.

Jeg bruker å kjøre motoren i noen minutter med vannklokker og avsluttet i 2-5 minutter med frostvæske. Bruker da en pumpe koblet til en drill som suger opp frostvæske og inn i vannklokkene.

Dette systemet har fungert i mange år, aldri hatt noe korrosjonsskader i mine motorer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

ja da har jeg kjørt varm motoren med ferskvann, deretter kjørt jeg en liten stund på 50/50 frostvæske.

 

Deretter sprøytet jeg CRC konserveringsolje inn i sylindrene og dro motoren rundt for hånd. Sprøytet over motoren med CRC 6-66, slik at alt ble vått.

 

Trur dette ble bra nok.

 

Fyller samtidlig opp bensintanken, men skal jeg tilsette noe stoff i bensinen?

 

 :sailing:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fyller samtidlig opp bensintanken, men skal jeg tilsette noe stoff i bensinen?

 

 :sailing:

Det finnes "stabilizer" å få kjøpt som skal "bevare" bensinens kvalitet gjennom en lengre lagringsperiode. (I fjor kjøpte jeg en flaske som rakk til ca 100 L av en Johnson-forhandler for ca 100,-)

 

For ditt vedkommende er vel catchen at dette stoffet skal i bensinen før prosedyrene for øvrig starter slik at det finner veien helt fram til sylindrene (altså forbi forgasser/insprøytningssystem) slik at all bensin i sytemet er "behandlet".

Link to post
Share on other sites

Det finnes "stabilizer" å få kjøpt som skal "bevare" bensinens kvalitet gjennom en lengre lagringsperiode. (I fjor kjøpte jeg en flaske som rakk til ca 100 L av en Johnson-forhandler for ca 100,-)

 

For ditt vedkommende er vel catchen at dette stoffet skal i bensinen før prosedyrene for øvrig starter slik at det finner veien helt fram til sylindrene (altså forbi forgasser/insprøytningssystem) slik at all bensin i sytemet er "behandlet".

Ja dette har du helt sikkert rett i, at denne tilsettningen burde vært tilført bensinen før jeg konserverte motoren. Nå er det gjort. Trur ikke det har så veldig stor betydning, båt/motor står jo innendørs.

 

Jeg har et produkt fra Johnson som heter 2+4 Fuel Conditioner, dette stoffet stabiliserer, hindrer korrosjon og suger opp fuktighet. Har også bensintilsettning som heter PRO-Long, kanskje det kan benyttes.

 

Egentlig så har jeg ingen erfaring med å lagre bensin. Dersom jeg tømmer bensintanken (140 liter) så vil det jo være mye kondensvann til våren i tanken og det er heller ikke bra.

 

Så hva er best?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

2+4 fuel conditioner var det produktet jeg brukte i fjor. Det blir nok det i år også da Johnson-forhandleren er den nærmeste.

Det er mulig jeg hadde i en flaske kondensfjerner helt til slutt (husker ikke).  Det er ikke alle motorer som er like glad i bensin tilsatt alkohol, men det står i instrukjonsboka til motoren.

 

Konserveringsolje på sprayboks kan du spraye rett inn i innsuget til du tåkelegger Brekstad hvis du har forgassermotor. Noen motorer (OMC) har en egen ventilkobling som OMCs konserveringsoljebokser kan kobles til.

Link to post
Share on other sites

Det som var fint med min tidligere motor (Johnson 115 hk) at den hadde tilkobling for "Fogging oil". Ja da røykla jeg hele Brekstad. Må nesten påstå at jeg slet en del med tykk olje som kom ut av motoren leng etter at jeg begynte å bruke den om våren, dette syntes jeg ikke var så bra.

 

Men jeg kan ikke finne noe "fogging oil" for Yamaha'en  :sailing:

 

Bruker CRC motorkonservering i stedet, trur ikke det har så stor betydning. Litt olje innvendig er nok trur jeg, følte neste at jeg druknet Johnson motoren.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Egentlig så har jeg ingen erfaring med å lagre bensin. Dersom jeg tømmer bensintanken (140 liter) så vil det jo være mye kondensvann til våren i tanken og det er heller ikke bra.

 

Så hva er best?

Jeg har forstått det slik at det er lurt å fylle tanken full før vinterlagring. Da blir det lite luft å danne seg kondens av    :yesnod:   Anbefaler å ha på kondensfjerner i tillegg, dosering i følge etikett    :sailing:    

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at det er lurt å fylle tanken full før vinterlagring. Da blir det lite luft å danne seg kondens av    :smiley:   Anbefaler å ha på kondensfjerner i tillegg, dosering i følge etikett    :rolleyes:    

 

Lykke til!

Taakker for alle tips.

 

Jeg tenkte å ha på noe, må fylle på ca 110 liter.

Kondensfjerner og eller noe anntet som OMC 2+4 FC eller PRO-Long.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at det er lurt å fylle tanken full før vinterlagring. Da blir det lite luft å danne seg kondens av    :wink:   Anbefaler å ha på kondensfjerner i tillegg, dosering i følge etikett    :smash:

Denne diskusjonen er gjerne en gjenganger fra år til år, se tidligere tråder om emnet - bl.a. denne med Lotus sine regneeksempler:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6146797;start=0

 

Er det noen som har praktiske erfaringer som tilsier at det er nødvendig å toppe tanken før vinteren?

Link to post
Share on other sites

Da er båten trykt inn i båtnaustet :wink: og gjennomført følgende:

 

- Båthengeren er satt på bukker istedet for å stå på hjulene.

- Båt er låst fast med kjetting til veggen - umulig å stjele.

- Motoren er kjørt varm i både ferskvann og frostvæske.

- Alle smørenippler er smurt opp.

- Byttet olje på gearhus/undervannshus.

- Bensintanken fylt helt full, samt tilsatt stoff som hindrer fuktighet og korrosjon.

- Sprøytet kenserveringsolje inn i sylindrene.

- Sprøytet over hele motoren med CRC 3-36.

- Fylt opp oljetanken helt full.

- Vasket og støvsuget båten innvendig.

- Lagt over presening på båt og motor.

- Åpnet alle luker og rom for gjennomlufting.

 

Ops - toalettet er fortsatt med vann og innhold - det blir en jobb i morgen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Så i et annet forum at man skulle bruke Kutwell eller Tectyl base 810 i kjølevannsystemet før vinterlagring.

 

:wink:

Gjør heller som det foreslås, bruk frostvæske i steden.  Den konserveringsoljen som nevnes har ingen frostbeskyttende virkning, kun rustbeskytter.  I alle gode frostvæsker er det rustbeskyttelse, så den gjør samme nytten.  En annen ting det er værd å merke seg, er at om du har en motor som er noen år, har det foregått endel korrosjon gjennom tiden. det samler seg store og små rustflaf i systemet. På min ene manifold har jeg plukket ut borti en halv kilo med rust.  Disse løse rustsamlingene som oppstår holder på vannet du forsøker å tappe ut, og i værste fall kan det gjøre at du ikke får ut allt vannet, og frostspregninger kan oppstå.  Fyller du på frostvæske er det ikke fare for slik frostspregning.

 

Sent på 70 tallet hadde jeg en grønnmalt MD2B i min båt. Den var saltvannskjølt. Jeg ble frarådet av Volvo å benytte den konserveringsmåten som instruksjonsboken anga, nettop på grunn av frostspregnningsfaren. Anbefalingen var å benytte frostvæske blandet 50/50 med vann.  Siden har jeg alltid benyttet dette på mine motorer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Lotus har presantert noen svært overbevisende regnestykker vedr. dette.. Konklusjon; bare tull.

 

Suzuki

Å :eek:

 

Forklar dette...

 

Mine erfaringer er også at det kommer rimelig mye kondens i tanken dersom du ikke fyller den helt full, tar jeg feil. Nå har jeg nettopp fylt tanken på båten for kr.1200,-, kanskje det var bortkastet penger. :cryin:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg nettopp fylt tanken på båten for kr.1200,-, kanskje det var bortkastet penger. :cryin:

Bortkastet..... :eek::confused:  

 

Du slipper jo å bruke disse pengene til våren, så helt bortkastet er det vel ikke.

 

Jeg har lest tidligere tråder om dette, og jeg fyller likevel opp dieseltanken før vinteren. Da gjør jeg i alle fall ikke noe galt, og "magefølelsen" er god etterpå. Men det er jo mulig at det ikke har noen særlig praktisk betydning om tanken er full eller ikke. Men hva så.........    Tanken min er i alle fall full idet båten er på sjøen til våren igjen.

Link to post
Share on other sites

Bortkastet..... :cryin::eek:  

 

Du slipper jo å bruke disse pengene til våren, så helt bortkastet er det vel ikke.

 

Jeg har lest tidligere tråder om dette, og jeg fyller likevel opp dieseltanken før vinteren. Da gjør jeg i alle fall ikke noe galt, og "magefølelsen" er god etterpå. Men det er jo mulig at det ikke har noen særlig praktisk betydning om tanken er full eller ikke. Men hva så.........    Tanken min er i alle fall full idet båten er på sjøen til våren igjen.

Ja enig at ordvalget ble litt feil, bortkastet er det selvfølgelig ikke. Jeg følger dine rutiner på dette for da blir magefølelsen best.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...