Jori Startet 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2010 Hei, så har det skjedd det som ikke burde skje, jeg slo borti noen steiner. Resultat ett bøyd blad på indre propell. Har ett DP-S drev. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en ny eller brukt D3 fremre propell på Østlandet, fortrinnsvis rundt oslo-området. Jeg kan jo ikke vente på å få reparert den jeg har, da vil sesongen dessverre være over omtrent. Tips taes imot med stor takk, da jeg bør få byttet ganske pronte. Heretter skal jeg ha ett sett i reserve, man lærer av sure erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Ville tro de fleste Penta forhandlere har dette på lager, hvis ikke kan det meste som regel skaffes i løpet av en dag. Prisen hos Penta forhandler er som regel dyrere enn om du hadde kjøpt proppen hos en gullsmedforretning, men slik er det bare. Hør med disse: Sjøsenteret Killingen AS Killingen, Bygdøy Sjøbad OSLO La-Sa Båt og Motor A/S Drammensveien 214 OSLO Holmen Slipp Motorservice A/S Fekjan 80, Holmen Slipp i Asker NESBRU Vollen Båtservice AS Slemmestadv. 422 Vollen Ragnar Ringstad A/S Mossevn. 35 FREDRIKSTAD Røed Motorservice AS Sundene (Under Vrengen bro) TJØME Vallø Motor Vallø TØNSBERG Finn.no kan også sjekkes : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23098707 http://www.baatutstyreren.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=11090&MainPrC=11000&ProdNo=20803 http://www.maritim.no/productlist.aspx?groupkey=006003031 http://www.seasea.no/SectionList.aspx?CatID=7052 Hvis du har tid til å vente på frakt er disse kun demokjørt ----------> http://www.drev.se/default.aspx?main=/volvo-duoprop-p-3026.aspx Redigert 27.Juli.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Adeneo, takk for svar, du ga noen tips der. Men må korrigere deg på en ting, det er slik at duo-propp ikke er så enkelt. Til DP-S kan man kun bruke D-type propell i aluminium og F-type i stål. A-type går til 280 drev, B-type til 290 drev , C veit jeg ikke (tror det er utenbordsmotorer) D-type til DP-S, etc. Har sjekket på Finn og desverre ingen D-type på markedet der til meg. I tilegg må jeg ha type D3, siden bakre propell er det samme og disse må matches i par. Maritim, og andre nettbutikker se kun ut til å føre type A og B duo-propeller. Men jeg skaL ringe til de andre du nevnte i morgen og få ett pristilbud. Takk for fin input Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Hei, kan hende du har flaks nå!! Jeg fikk skadet duoprop. mine i våres og Vallø motor fikk reparert den indre propellen, god som ny og til halv pris. Den sto på D3 22O hk. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Brizo, sier du at reperasjonen gikk fort, eller at du/vallø motor har en propell til overs? Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Det jeg sier er at jeg skaffa meg ny duo propell etter en grunnstøting, og at Vallø fikk reparert den gamle innerste propellen. De skal selge den med 50% av ny pris. Denne propellen hadde kun gått 15- 16 timer før den ble byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Det jeg sier er at jeg skaffa meg ny duo propell etter en grunnstøting, og at Vallø fikk reparert den gamle innerste propellen. De skal selge den med 50% av ny pris. Denne propellen hadde kun gått 15- 16 timer før den ble byttet ut. Takk, jeg ringer i morgen Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Det må vel være dagens tips, dersom Vallø har en brukt propell som er bra. Pass på å sjekke litt rundt ang. priser, Vallø Motor er veldig greie å ha med å gjøre, og jeg skal innom de en tur selv i dag, men halv pris hos Vallø er ofte det samme som full pris hos andre. Det er i hvertfall min erfaring. Dersom du skal reparere den du har, vil jeg anbefale Winrace i Arendal, svært få som har mer peiling på dette med propeller enn det de har. http://www.winracepropellers.no/ Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 (redigert) Adeneo, takk for svar, du ga noen tips der. Men må korrigere deg på en ting, det er slik at duo-propp ikke er så enkelt. Til DP-S kan man kun bruke D-type propell i aluminium og F-type i stål. A-type går til 280 drev, B-type til 290 drev , C veit jeg ikke (tror det er utenbordsmotorer) D-type til DP-S, etc. Har sjekket på Finn og desverre ingen D-type på markedet der til meg. I tilegg må jeg ha type D3, siden bakre propell er det samme og disse må matches i par. Maritim, og andre nettbutikker se kun ut til å føre type A og B duo-propeller. Men jeg skaL ringe til de andre du nevnte i morgen og få ett pristilbud. Takk for fin input Du må selvfølgelig ha lik propell som den du har, men jeg gadd ikke lete rundt på alle sidene, lot det være opp til deg. Du tar forøvrig også feil angående hvilke propell til hvilket drev. AQ280 og AQ290 går om hverandre, selvfølgelig dersom begge er duoprop, og kan bruke A,B og C propeller, alt etter hastighet, type motor, utveksling osv. DPX bruker normal E propell, men kan også bruke noen andre typer. DPS bruker D,F eller X propell, alt etter materiale proppen er laget i. DPH bruker G DPR bruker GR, men kan også fåes med spesiell X propp. De nye IPS drevene bruker T propell, men kan også fåes med X. Singelpropeller og propeller for seildrev angis forøvrig på en annen måte. Redigert 28.Juli.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Flott siste forklaring Adeneo, den tror jeg det var mange som lærte mye av. Jeg har også sett at X er kommet på markedet, X=kompositt. Virker å være mye fordeler med de, men jeg veit ikke om noen som har brukt de ennå, så vil vente med det til jeg hører andres erfaring. Ellers synd at stålpropellene koster det "hvite i øyet", så det må evt. bli å snuble over noe brukt på Finn f. eks. Nå skal jeg begynne å ringe, så får vi se hva svar jeg får rundt om. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Da er min ringerunde gjort unna. Det blir ny propell og det blir La-sa som jeg kjøper den igjennom. prisene varierte fra 4150,- til 4550,-, så temmelig likt slik sett. Forøvrig fant jeg en side på nett som forklarer utmerket dette med Duo-propp type propeller, legger ved link som info for andre i samme situasjon. Er en amerikansk side og prisene er 1/2 av hva vi må betale, men sliker det http://www.boatownersworld.com/Props/volvo/duoprop.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.