Jump to content

Ny GPS, kommentarer, råd og vink ?


Poseidon

Recommended Posts

Min trofaste og snart 12 år gamle Shipmate 5800 GPS har fått Alzheimer, den glemmer både hvor den er og hvor den har vært.....

 

Tiden er trolig inne til å skifte til noe nyere. Jeg er ute etter noe robust, som virkelig tåler å bli brukt. Den må selvfølgelig kunne gi ut NMEA-setninger som kan brukes av radar, plotter, etc. Det var heller ingen ulempe om den kunne ta inn en "Heading" setning, f.eks HDG, HDT eller HDM fra det elektroniske kompasset, selv om det kan være sjelden vare.

 

Foreløpig har jeg kikket litt i retning av Furuno GP-32 og JRC Nav-500, men jeg er absolutt åpen for å vurdere andre i samme klassen.

 

I denne sammenhengen kommer jeg selvfølgelig også over alt som er "forberedt for" WAAS og EGNOS. Jeg regner med at det bør være en selvfølge at en ny GPS kan håndtere disse  -  eller tar jeg feil? Er det noe å bry seg om?

 

Det siste er DGPS  -  deler GPS-guruene min oppfatning av at denne 'D'-en nå langt på vei har utspilt sine rolle?

 

Jeg venter i spenning på innspill, kommentarer, erfaringer, råd og vink, både til de apparatene som er nevnt og eventuelle andre.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det siste er DGPS  -  deler GPS-guruene min oppfatning av at denne 'D'-en nå langt på vei har utspilt sine rolle?

Siden jeg bruker kartplotter + Garmin 76 som backup kan jeg ikke si så mye om rene GPser.

 

Men D-en i GPS er slik jeg oppfatter det ute. Lite snakk om det, selv om en får kjøpt det, men jeg kan ikke se at det forsvarer prisforskjellen med dagens nøyaktighet. Og med EGNOS som nok uansett er på plass til neste sesong så er nøyaktigheten nede i under 5m, kanskje under 3m. Mer trenger du ikke. Kartene har fortsatt mange steder en lang vei å gå før de kommer i nærheten av dette.

 

På min kartplotter (Simrad CP44) uten D-en kan jeg se at jeg ligger på riktig sted på brygga (båsen min er riktignok ikke tegnet inn, men jeg ser av bryggefasongen at jeg ligger på riktig sted). Da er det godt nok. Men andre stedere er kartet fortsatt så mye feil at det kan bli tildels store feil i visningen. Men det er jo ikke GPSens skyld.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Kommer jo an på pris også regner jeg med. Hvis ikke kan du jo kikke nærmere her: http://www.trimble.com/abouttrimble.shtml

Er vel det beste man får tak i tror jeg. Vet ikke om det noen norsk importør??

 

Uansett, man får masse annet som er bra nok bl.a. Furuno, JRC, Raytheon of flere andre.

 

Må innrømme ar jeg selv ikke har fulgt nok med på GPS utvikling og hva som skiller de forskjellige produktene idag.

 

Bruker pr idag kun GPS inn til plotter og PC (en til hver). Har ikke tilkobler autopilot, radar e.l.

 

Du får sikkert bedre svar fra andre på dette  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har blitt reddet fra flere pinlige møter med grunner og skjær gjennom min første sommer som skipsreder, kan jeg ikke annet enn å anbefale min Garmin 178C Sounder. Den er ikke kjempestor, men den virker!

 

Kombinasjonen av GPS, kartplotter og ekkolodd i en liten enhet som passer godt i de fleste båter virker fornuftig. Og kartbrikkene fra Bluechart har blitt oppdatert til et nivå hvor det ikke er mange ting å sette fingeren på. (Juli 2004-utgaven.) Kartplotteren bruker så godt som alle sjøkart som er tilgjengelige i dag, untatt opplevelseskartene for Blindleia og Flekkerøya. Det betyr f. eks. at hjemmehavnen ved Brøvig gjengis med målestokk 1:10.000 fordi det er med på havnekartet for Kristiansand.

 

GPSen har holdt en nøyaktighet på 5-7m i de fleste tilfeller, og det holder for en fornuftig navigering. EGNOS skal i følge andre innlegg på disse sidene slåes på i løpet av inneværende år (det vil si til vinteren en gang). Da regner jeg med at nøyaktigheten kryper ned mot tre meter, og det burde holde.

 

Garmin-utstyret kan kommunisere med det meste, og koster ikke hele ryggraden. Imponatorverdien er kanskje ikke like stor som på utstyr med 20" skjermer, med det virker! Så får man avgjøre selv hvor mye beundrende blikk med dollartegn betyr fra besøkende i båten.  :yesnod:

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Dette tema handler om smak og behag kombinert med økonomi.

 

Jeg valgte en Garmin 276C.........

 

Grunnen til dette er at jeg ønsker å bruke GPS/Kartplotter i Båt, Bil, Fly og når jeg reiser på utenlandsturer. Reiser forøvrig en god del til "fremmede" land.

 

På grunn av alt dette ønsket jeg en kombi kartplotter. Garmin 276C er et utmerket produkt med masse tilleggsutstyr. Eneste jeg kunne tenke meg var en med litt større skjerm, dette pga at når du ligger i 28-30knops fart så har du forlite areal på skjermen til å planlegge det som er forran deg.

 

Dette er vell litt på grunn av alderen..... :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Rart dette med GPS.

I fritidsbåter er det Garmin som hersker.

På større skip er det Furuno som hersker. Der ser du ikke en eneste Garmin.

Innen survey er det Trimble som hersker, men der brukes signalene "rå" og posisjon beregnes eksternt vha masse computerkraft.

 

Jeg har nettopp vært på to ukers tur med denne her:

Bilde

Her var det tre mottagere på brua, alle Furuno.

Min personlige favoritt vil være Furuno GP32. Prisgunstig, skikkelig skjerm og den kan betjenes selv om man er vælen på fingrene.

 

D'en eller IALA-korreksjoner er fremdeles et godt hjelpemiddel. Den beregner posisjonsfeilen der man er og sender beregnet feil rett til mottageren din. WAAS/EGNOS korrigerer rangene, men signalet skal fremdeles gå noen titalls tusen km. før de når fram.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

God dagen til dere alle,

 

og minst tusen takk for svært mange gode og interessante innspill.

 

Når det gjelder spørsmål/kommentar til headingsignalet så har det en sammenheng med resten av oppsettet ombord. Jeg har nemlig Radar med ARPA og GPS signalet går selvfølgelig inn til denne og headingsignalet fra Azimuth1000 går via en separat inngang også inn på radaren. Samtidig skulle jeg så gjerne hatt det omtalte headingsignalet inn på plotteren, men siden der kun er en inngang får jeg den ikke til å ta imot to "talkers".

 

Tanken var derfor at hvis GPS'en kunne ta inn headingsignalet og bake det inn i setningene som den gir ut  -  da ville jeg med et "trylleslag" ha fått med headingen både på ARPA og plotter.....

 

Men som sagt, det er ingen stor sak.

 

Ellers er jeg enig i betraktningene omkring merker, det virker som om Garmin har bortimot total dominans i lystbåtflåten  -  mens det er merker som Furuno, Ray og JRC som står i styrehusene på kommersielle fartøyer.

 

Det går vel trolig i retning av at jeg velger Furuno, men jeg er fortsatt mottagelig for innspill.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet for å displaye ARPA targets på plotteren ? Det hadde jo vært luksus.  :seeya:

Tror jeg kun har den muligheten ved radaroverlay. Noe jeg synes er litt uoversiktlig i bruk, og har derfor ikke gått til anskaffelse av noen Heading sensor ennå.

Eller er det kun Heading data du vil ha mulighet til å displaye i tillegg til COG på plotteren?

Hei igjen,

Jeg har ennå ikke forsøkt meg på å få ARPA-targets opp på plotteren  -  og ser heller ikke hvordan det skulle gjøres....

Det som frister litt er å få de røde angivelsene på plotteren som viser at headingsignal mangler til å bli sorte  -  og dermed vise riktig heading.

 

I praksis er det ikke noe stort poeng, men siden jeg bruker Poseidon som "skoleskip" i forbindelse med Fritidsbåtskipper- og Båtførerkurs ville det være en meget ilustrerende måte å få frem forskjellen mellom styrt kurs / seilt kurs / beholden kurs.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her har du fått mange gode svar, men jeg begynner vanligvis et svar med et spørsmål. Trenger du en GPS med display? Eller kan du klare deg med en slik "sopp" på styrehuset som sender "alle" NMEA setninger som kan genereres til dine mottakere? Da slipper du å vurdere alle disse mer eller mindre bra håndholdte enhetene.

 

Og bare for å nevne det, EGNOS er D-GPS. Forskjellen fra tidligere DGPS er stort sett at en nå får korreksjonssignalene fra en geostasjonær satellitt i stedet for via langbølge fra Færder, Lista, Skagen osv. (med de fordeler og ulemper det innebærer) Fordelen er at det er et nett av ref-stasjoner som genererer korreksjonene ved EGNOS, men bare en ved "gammeldags" DGPS. Ulempen ved EGNOS er at du fort kan miste kontakt med de geostajonære satellittene i trange vestlandsfjorder.

 

Lars H.

(nettopp tilbake etter helgetur der det ble treff med PanPan og Hans Due Båtmagasinet på Kommersøy samtidig! Ankerdram til alle fra PanPan, og båtmagasinet T-skjorter til alle fra Due.)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her har du fått mange gode svar, men jeg begynner vanligvis et svar med et spørsmål. Trenger du en GPS med display? Eller kan du klare deg med en slik "sopp" på styrehuset som sender "alle" NMEA setninger som kan genereres til dine mottakere?

Hei Lars,

 

velkommen tilbake!

 

Ja det er absolutt et relevant spørsmål du stiller. Jeg har stilt meg selv samme spørsmålet. Etter å ha diskutert litt med meg selv ble jeg enig om at jeg helst ville ha skjerm, det gir liksom bedre "føling" når enheten også viser på en skjerm hvilke data den har bestemt seg for å gi ut.

 

Også i "skoleskipssammenheng" er det enklere å holde oversikten når deltagerne ser GPS-informasjonene rett på GPS-skjermen, selv om de samme informasjonene strengt tatt er tilgjengelige både på plotteren, radaren og ekkoloddet  :cheers:

 

En annen fordel med egen skjerm på GPS'en er at jeg da kan benytte et utvalgt "skjermbilde" på den, og et helt annet skjermbilde for de GPS-dataene som jeg velger å ta opp på ekkoloddskjermen    :smiley:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En fordel til med skjerm er at man har "funkskjon" på deler av navigasjonsutrustningen selv om noe  "blacker ut" Jeg veit at dette neppe er det viktigste for deg Poseidon, da du sikkert har dobbelt av alt, men det er et poeng for mange andre. Greit at GPS virker selv om radar / plotter dør ...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da jeg kjøpte ny plotter fulgte det med en GPS uten display, men jeg kan få dataene frem på plotteren. Men jeg må innrømme at min gamle Garmin 75 med display fremdeles står og viser posisjon, hastighet, retning og klokke. Egentlig litt kjekt å ha. Litt som reserve (plotteren kan enkelt tastes om til å lese fra dennne GPS'en), men også slik at jeg kan bruke hele skjermbildet på 11" plotteren til kart.

 

Når det gjelder GPS'er uten display, kjøpte vi på jobben inn Garmin 17 til bruk i et prosjekt på hvalbåter. Den skulle til en hver tid mate en datamaskin (spesialutviklet på jobben, FFI) med data sammen med et drøss andre data som f.eks skudd med harpun, haling av hval ombord osv. Det hele for å utvikle en elektronisk enhet som kunne erstatte hvalfangstinspektører! Og slike personer er både kostbare og vrange!

 

Dette er nå i drift på mange hvalfangstskuter. Og uansett hva som sies om at Garmin er for lystbåter, Garmin GPS'en vi valgte har gjort jobben utmerket. Har selv en Trimble håndholdt GPS på jobben til diverse bruk, - makan til tungvindte menyer! Hadde Nokia laget GPS'er med like gode menyer som mobilene deres, hadde det blitt Nokia GPS for meg.  :cheers:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En fordel til med skjerm er at man har "funkskjon" på deler av navigasjonsutrustningen selv om noe  "blacker ut" Jeg veit at dette neppe er det viktigste for deg Poseidon, da du sikkert har dobbelt av alt, men det er et poeng for mange andre. Greit at GPS virker selv om radar / plotter dør ...

Suzuki

Hei Suzuki,

 

Jeg har en inngrodd skepsis til superutstyr som skal være "alt i ett". For meg er det enkleste fortsatt det beste; radaren er radar, ekkoloddet er ekkolodd og plotteren er plotter, osv, osv.

 

Det er sikkert flere enn meg som har ergret seg lysegrønn over disse flotte kombimaskinene vi har fått på jobben? Kombinert "all-singing-and-dancing", der har man både skriver, kopimaskin og scanner på en gang.

 

Helt til noe svikter eller kjører seg fast   -   da har man hverken skriver, kopimaskin eller scanner  :sailing::flag: :flag:

 

Det er denne filosofien som gjør at jeg velger GPS med skjerm denne gangen også.

 

mvh

Poseidon

 

PS til Lars_H

Interessant å høre om prosjektet på jobben, GPS'ene kommer inn i stadig flere sammenhenger innen de mest uventede bransjer. Men personlig har jeg ingen planer om å dra på hvalfangst med Poseidon, og jeg har heller ikke FFI's budsjetter til å eksperimentere med  -  så jeg må satse på ferdig utviklet utstyr som har vist seg å funksjonere.... :flag:

Når jeg i tillegg er så pass gammel at jeg ikke har fått inn dataknotting med morsmelken slik som dagens ungdommer  -  så er jeg også henvist til å bruke noe med ytterst banalt brukergrensesnitt.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...