Eureka Startet 27.Juli.2010 Del på Facebook Startet 27.Juli.2010 Under seilas fra Ulsteinvik til Kristiansand forleden, ble det diskutert mangt og meget om båt og motor. Et ubesvart spørsmål var : Hvar lang er en time på motorens telleverk? Vi ble usikre fordi en av oss hadde opplevd at hans timeteller viste for lite ved kontroll om mot en klokketime. Altså at når det hadde gått en klokketime, hadde det ikke gått en time på telleren. En teori var at en time på telleverket er relatert til turtall. Er det noen som har noe absolutt svar på dette? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 En time er en time uansett. Noen timetellere sviver så lenge tenningen er på og andre må ha motoren i drift. På moderne motorer er mer avanserte funksjoner for å beregne serviceintervall o.l. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Birchwood 320 Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Mine tellere er mekaniske og står inn i blokka på motor. Men om dei er en time for time eller ikke veit eg beint ikke Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
AlfArie Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Eldre VDO turteller med timeteller begynner å "telle" når dynamoen lader. "Minuttene" går til 99, dvs. at det er 99 "minutter" i en time, 25 "min." er 15 minutter osv. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Hei Temaet har vært oppe før, om du søker litt finner du det sikkert. Grovt sett er det slik at det finnes to typer timeteller, klokketimetellere og turtallstimetellere. Dersom telleren teller turtallstimer, vil det si at en motortime er lik en klokketime ved et bestemt turtall. Ved lavere turtall vil telleren da gå tilsvarende saktere. Dette var vanlig på yrkesmotorer før, men jeg har inntrykk av at det brukes lite i våre dager. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Birchwood 320 Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Hmmm. litt interisant dette. Mine motorer har timeteller inn i blokka. Ford 2704 blokker. Vil det da si at timetellerene går etter turtall. Synes selv dei går noko fort. Dei står på 3870 timer nå og går fortsatt fint, Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
nimbussen Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 når turteller går rett på blokka eller har vaier drift så mener jeg å huske att ved 1800 rpm så er det ca en time på telleren ,i alle fall så var det sånn på gamle traktorer Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Aner ikke kor turteller kjem fra. Men timeteller står i blokka med gode gammeldagse tall likt som i et speedometer Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
nimbussen Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Aner ikke kor turteller kjem fra. Men timeteller står i blokka med gode gammeldagse tall likt som i et speedometer Da er det i allefall sikkert att jo høyere turtall du kjører med jo fortere går timene på telleren din Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.