Jump to content

Hvor lang er en time på motorens telleverk?

Eureka

Recommended Posts

Under seilas fra Ulsteinvik til Kristiansand forleden, ble det diskutert mangt og meget om båt og motor. Et ubesvart spørsmål var : Hvar lang er en time på motorens telleverk? Vi ble usikre fordi en av oss hadde opplevd at hans timeteller viste for lite ved kontroll om mot en klokketime. Altså at når det hadde gått en klokketime, hadde det ikke gått en time på telleren.

En teori var at en time på telleverket er relatert til turtall. Er det noen som har noe absolutt svar på dette?

En time er en time uansett. Noen timetellere sviver så lenge tenningen er på og andre må ha motoren i drift.

På moderne motorer er mer avanserte funksjoner for å beregne serviceintervall o.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hei

Temaet har vært oppe før, om du søker litt finner du det sikkert. Grovt sett er det slik at det finnes to typer timeteller, klokketimetellere og turtallstimetellere. Dersom telleren teller turtallstimer, vil det si at en motortime er lik en klokketime ved et bestemt turtall. Ved lavere turtall vil telleren da gå tilsvarende saktere. Dette var vanlig på yrkesmotorer før, men jeg har inntrykk av at det brukes lite i våre dager.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

• 3 uker senere...

Hmmm. litt interisant dette. Mine motorer har timeteller inn i blokka. Ford 2704 blokker. Vil det da si at timetellerene går etter turtall. Synes selv dei går noko fort. Dei står på 3870 timer nå og går fortsatt fint,

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...