Jump to content

Defekt aksel til oljepumpe PRM 310L Gear

REM

Recommended Posts

En kompis har ei defekt gearkasse og trenger en ny aksel til oljepumpa. Gearkassa har gått ut av produksjon slik at nye deler ikke er å oppdrive. Er det noen som kjenner til firmaer som utfører påsveis og sliping/herding av slike aksler, evt. kjenner til hvor en kan få tak i ei brukt kasse?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Løfter denne igjen. Saken gjelder altså mulige verksteder som gjør sk. "påsveis" dvs. legger på materiale, i dette tilfelle på en aksel til ei oljepumpe, for å kompansere og bygge opp igjen deler som er nedslitt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Det var da som bare f....

Jeg har akkurat kasta et tilsvarende gear etter å ha forsøkt å selge dette / gi det bort i lengre tid.

Skifta det ut da jeg fikk beskjed om at det var defekt... Problemet mitt var ikke i gearet men sluring på flensen til akslingen...

Tror uansett du vil få problemer med å få tak i deler til dette som du selv skriver. Den delen til oljepumpa bør nok kunne ordnes men må nok til et mekanisk verksted som håndterer godt verktøy da din del som er defekt er under svært kraftig belastning. Videre så må denne delen av oljepumpa være svært nøyaktig mtp tilpasning.

Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til i prosjektet. Hadde jeg hatt mitt gamle gear skulle du fått hele greia av meg...

Det er/var en kar på Nesset som drev mye med PRM gear. Det han ikke visste om disse gearene, var ikke verdt å vite. Men jeg vet ikke om han lever, eller bare har gått av med pensjon. Sist jeg prøvde å få kontakt med ham, var han i Spania elns. Men det er flere år siden.

Het han Fredriksen, tro??? Kanskje noen andre vet mere enn meg. Jeg har ikke flere opplysninger.

Har brukt Metalock i Drammen flere ganger, men kun til å sy sprekker i støpegods, noe som har fungert utmerket, og de fremstår som svært dyktige på det de driver med.

Ellers skryter Powertrain Europe AS i Stanseveien i Oslo med at de reparer og produserer alle typer aksler på mål, sikkert også til oljepumper.

Takk for hjelpa alle sammen. Adressene er brakt videre.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...