Jump to content

Hvordan fastslå hvilken utveksling mitt borg warner gir har

KnutIvar@home

Recommended Posts

Hei godt folk , da har jeg kommet så langt at jeg trenger hjelp fra bp folket her for og løse et lite "problem" jeg har med nyervervelsen. :goldfish 31

Det har seg slik at båten ble levert fra viksund med en mindre motor enn det som står i i dag.

jeg vil gjette at det før sto en 45 hk bmw kanskje .. eller allefall i den størrelsen. mistenker litt at det bare er satt inn annen motor og gir på eksisterende propell anlegg

det som viser seg er at det er alt for lite propell kraft , ved f.eks 2600 rpm så holder jeg 6 knop når nabo båten av samme type bare holder 5 knop ved 1000 rpm

nå skal det sies at nabo båten er en combi og 2 tonn lettere.

den har en adskillig større propell, sannsynligvis også annen utveksling.

men saken er at når jeg skal manøvrere til kai, så må jeg opp i 3000 rpm ved opp bakking.. og ennå da skjer det ikke så veldig mye.

ved motstamp mister jeg også mye fart, noe jeg ikke er vant til med denne båt typen.

motoren jeg har er en volvo penta md21a , oppgitt til 75 hk ved 4500 rpm på lystbåter og planende båter

den er videre oppgitt til 51 hk ved 3000 rpm til arbeidsbåter.

giret mitt er borg warner as 70 cr venstre gående. og her er problemet.. utvekslingen er oppgitt i instruksjonsboken til 2.91 :1 venstregående 1,91 :1 høyre gående og 2,1:1 på venstregående.

da er spørsmålet på min venstregående er det da 2,91:1 eller 2,1:1?

hvordan eventuelt finne det ut

dette er jo en saktegående båt, høres litt rart ut og kjøre den på borti 4000 rpm i mars fart noe jeg ikke har prøvd allefall. har heller ikke lyst til det med denne motoren.

Om det ikke står på kassen så er det bare og måle det med en turteller om det er hydraulisk kasse, mål motorturtallet og turtallet på utgående aksel fra kassen... Dette er en enkel og grei måte og finne utvekslingen da resten kun enkel divisjon av turtallene.. En mekanisk kasse så kan en sjekke hvor mange ganger en må dreie motoren rundt for en omdreining på utgående aksel fra kassen f.eks

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...